Otázka
Odpověď
Re:Vícejazyčné prostředí
3.12.2001 23:23:05 Lucie Laudová
Milá Dagmar,
většinou se dítě vyrůstající v bilingválním prostředí nejdříve setkává s jazykem matky, se kterou je nejvíce v kontaktu, a současně si osvojuje jazyk otce. Pokud to je přirozený proces, děti s tím většinou nemají problémy, v určitém období mohou oba jazyky „míchat“ na fonetické, lexikální i gramatické úrovni – to se většinou spontánně upraví.Výzkumy např. ukazují, že už dvouleté dítě je schopné diferencovat dva různé jazyky podle osob a situací. Třetí jazyk si pak dítě osvojuje pozvolna, jak se postupně dostává do dalšího jazykového prostředí – slyší a vidí pořady v televizi, dostane se mezi německy děti, je v předškolním zařízení atd. – rozumění jazyku, ve kterém bude školní výuka, je důležitým předpokladem pro školní úspěšnost.