Otázka
Odpověď
Špatně vyslovované sykavky (šlape si na jazyk)
29.5.2012 8:16:14 Katka
Dobrý den,
ráda bych Vás požádala o posouzení a případné doporučení..
Mám 2,5 letého syna. S "smluveným" projevem začal velice brzy, v 8 měsících přišla první slova, v 1,5 roce s námi mluvil v jednoduchých, ale smysluplných větách. Věci i činnosti pojmenovával jejich jmény ( ne jen citoslovci ), rozuměl pokynům a znal některé dětské písničky a básničky.
Momentálně vše zdárně pokračuje ( většinou správně skloňuje, používá vhodná osobní zájmena, má velkou slovní zásobu, množství básniček i písniček se stále rozšiřuje, má zájem o knížky, vypráví mi co zažil, aj. ). Co mě ale zaráží - je to tak měsíc, co si začal "šlapat na jazyk" při vyslovování sykavek. Když je unavený nebo v návalu emocí a mluví rychle, mám pocit,že si šlape snad při všech písmenech. Nevím, jestli to je - vzhledem k jeho věku - jen nějaká vývojová fáze nebo experimentování a nebo máme vyhledat odborníka.. Ve svém okolí nikoho s poruchou řeči nemá, do MŠ zatím nechodí, tak že nápodobou by to být nemělo. NEvím, jestli se dá i takováto věc zdědit, ale já jsem si prý také "šlapala na jazyk" - až do 3.třídy ( nevím od kolika let ), nikdo to se mnou nijak neřešil a sama jsem prý ze dne na den přestala. Zatím to řeším pouze tím, že ho na to citlivě upozorňuji, opakuji ta slova tak, jak se mají říkat, hodně zpíváme, recitujeme, čteme si pohádky a povídáme si. Bojím se ale, abych něco nezanedbala..
Děkuji za Váš čas a vyjádření,
Katka
ráda bych Vás požádala o posouzení a případné doporučení..
Mám 2,5 letého syna. S "smluveným" projevem začal velice brzy, v 8 měsících přišla první slova, v 1,5 roce s námi mluvil v jednoduchých, ale smysluplných větách. Věci i činnosti pojmenovával jejich jmény ( ne jen citoslovci ), rozuměl pokynům a znal některé dětské písničky a básničky.
Momentálně vše zdárně pokračuje ( většinou správně skloňuje, používá vhodná osobní zájmena, má velkou slovní zásobu, množství básniček i písniček se stále rozšiřuje, má zájem o knížky, vypráví mi co zažil, aj. ). Co mě ale zaráží - je to tak měsíc, co si začal "šlapat na jazyk" při vyslovování sykavek. Když je unavený nebo v návalu emocí a mluví rychle, mám pocit,že si šlape snad při všech písmenech. Nevím, jestli to je - vzhledem k jeho věku - jen nějaká vývojová fáze nebo experimentování a nebo máme vyhledat odborníka.. Ve svém okolí nikoho s poruchou řeči nemá, do MŠ zatím nechodí, tak že nápodobou by to být nemělo. NEvím, jestli se dá i takováto věc zdědit, ale já jsem si prý také "šlapala na jazyk" - až do 3.třídy ( nevím od kolika let ), nikdo to se mnou nijak neřešil a sama jsem prý ze dne na den přestala. Zatím to řeším pouze tím, že ho na to citlivě upozorňuji, opakuji ta slova tak, jak se mají říkat, hodně zpíváme, recitujeme, čteme si pohádky a povídáme si. Bojím se ale, abych něco nezanedbala..
Děkuji za Váš čas a vyjádření,
Katka