Otázka
Odpověď
Dětská afázie
29.1.2013 15:28:31 nasta
Dobrý den paní doktorko,
chtěla bych Vás poprosit o radu. Necelý rok pracuji v logopedické třídě, takže mám za sebou velmi krátkodobou praxi a nerada bych něco zanedbala. Mám ve třídě chlapečka, který je z dvojvaječných dvojčat. V naší třídě je sám, sestřička je v běžné třídě (na to, že jsou odděleně, si velmi dobře zvykl, ve třídě je spokojený, stále veselý). Jeho vývoj je celkově opožděný (mezi ním a jeho sestrou je veliký rozdíl). Maminka uvádí, že porod byl problematický. Chlapec má 5 let. Slova, která umí vyslovovat, používá neadekvátně k situaci (používá pouze zažité stereotypy), problémy má především s expresivní stránkou řeči. Na otázku "Jak se máš?" odpoví např.: "Pepí" (jméno jeho kamaráda), na ot. "Jak se jmenuješ?" odpoví:"Babička". Receptivní stránka řeči je dle okolností v pořádku (rozumí všemu, plní úkoly, které mu zadáme apod.). Problémy má v oblasti hrubé motoriky (těžkopádná chůze, jednu ruku - nyní si nejsem jistá kterou - má často při chůzi i činnostech přikrčenou a u těla). Úchop psacího náčiní má správný, kreslí jemně, ale kresba neodpovídá věku (resp. nenakreslí to, co se po něm žádá). Ostatní věci (hračky, stavebnici atd.) sbírá špetkovým úchopem (elementární úchop). V poslední době se velmi snaží napodobovat řeč. Naučili jsme se společně nová slova. Často u nových slov dochází k deformaci BOTA --> BUCHTA (řekne), HASIČ --> HASIK, SANITKA --> HASITKA. Občas si chlapec povídá pro sebe (říkáme, že hudruje). Slovní vyjádření je při tomto povídání neobsažné. S dětmi si hraje rád, ale povídá si u hraní své. Pedagog s SPC má podezření na PAS. Avšak dle mého uvážení se o PAS nejedná /pracovala jsem 4 roky s dětmi s PAS a nevidím u tohoto chlapce žádný znak PAS/. S dětskou afázii jsem se nikdy nesetkala, proto vůbec netuším, zda je má úvaha na místě. Je možné, že se jedná i o vývojovou dysfázii. Chlapec je ještě malý, na druhou stranu bych byla ráda, kdyby se nám podařilo najít správnou diagnózu včas. Děkuji moc za Váš čas.
chtěla bych Vás poprosit o radu. Necelý rok pracuji v logopedické třídě, takže mám za sebou velmi krátkodobou praxi a nerada bych něco zanedbala. Mám ve třídě chlapečka, který je z dvojvaječných dvojčat. V naší třídě je sám, sestřička je v běžné třídě (na to, že jsou odděleně, si velmi dobře zvykl, ve třídě je spokojený, stále veselý). Jeho vývoj je celkově opožděný (mezi ním a jeho sestrou je veliký rozdíl). Maminka uvádí, že porod byl problematický. Chlapec má 5 let. Slova, která umí vyslovovat, používá neadekvátně k situaci (používá pouze zažité stereotypy), problémy má především s expresivní stránkou řeči. Na otázku "Jak se máš?" odpoví např.: "Pepí" (jméno jeho kamaráda), na ot. "Jak se jmenuješ?" odpoví:"Babička". Receptivní stránka řeči je dle okolností v pořádku (rozumí všemu, plní úkoly, které mu zadáme apod.). Problémy má v oblasti hrubé motoriky (těžkopádná chůze, jednu ruku - nyní si nejsem jistá kterou - má často při chůzi i činnostech přikrčenou a u těla). Úchop psacího náčiní má správný, kreslí jemně, ale kresba neodpovídá věku (resp. nenakreslí to, co se po něm žádá). Ostatní věci (hračky, stavebnici atd.) sbírá špetkovým úchopem (elementární úchop). V poslední době se velmi snaží napodobovat řeč. Naučili jsme se společně nová slova. Často u nových slov dochází k deformaci BOTA --> BUCHTA (řekne), HASIČ --> HASIK, SANITKA --> HASITKA. Občas si chlapec povídá pro sebe (říkáme, že hudruje). Slovní vyjádření je při tomto povídání neobsažné. S dětmi si hraje rád, ale povídá si u hraní své. Pedagog s SPC má podezření na PAS. Avšak dle mého uvážení se o PAS nejedná /pracovala jsem 4 roky s dětmi s PAS a nevidím u tohoto chlapce žádný znak PAS/. S dětskou afázii jsem se nikdy nesetkala, proto vůbec netuším, zda je má úvaha na místě. Je možné, že se jedná i o vývojovou dysfázii. Chlapec je ještě malý, na druhou stranu bych byla ráda, kdyby se nám podařilo najít správnou diagnózu včas. Děkuji moc za Váš čas.