Yuki, ideální prostředí v našich podmínkách vytvořit nelze, tak bych se nebála, že bych to přehnala
. Navíc děti dokáží mezi prostředími rozlišovat, vědí, že třeba na ulici, kde jezdí auta, musí být obezřetnější.
Jde spíš o to, aby nějakou podstatnou část dne měly k dispozici věci a lidi, které/kteří jim umožní se rozvíjet a vyřádit. Vůbec nevadí, když je nebudou mít k dispozici neustále. Když se třeba to dítě bude hodinu dvě patlat v blátě, nemělo by už mít potřebu patlat se večer doma v pastě na zuby (a když to udělá, pak už to nebude touto konkrétní neuspokojenou potřebou, ale třeba nějakou jinou - nedostatkem pozornosti třeba). A taky bych dodala, že se ukazuje, že když si děti samy mohou organizovat své aktivity v čase, vytvoří si určitý rytmus a ty aktivity střídají (např. rozvíjení hrubé motoriky s rozvíjením jemné motoriky, samostatné a kolektivní hry). Není pravděpodobné, že by se takové dítě celý den patlalo v blátě a pak mělo ještě večer zájem o pastu na zuby.