Ivo, to co zde píšeš o přezrálosti - je tedy promiň - hodně nadnesené, řekla bych až PŘEHNANÉ!
To by musel být enormní rozdíl i u dětí, které jsou narozené od září dále, ty jdou o rok později automaticky by dle tebe měli být znevýhodněni tím, že jsou PŘEZRÁLÉ. Takže podle tebe - tak to chápu z tvých příspěvků - když se s něčím nezačne včas, může to být spatně... Vysvětli mi tedy, jak to, že někdo začne studovat VŠ třeba až ve 30-ti letech? To by dle tebe, měl být na studium VŠ přezrálý, protože běžně se na VŠ nastupuje po SŠ.
To samé, když si chce někdo dodatečně dodělat např. maturitu - vždyť na studium SŠ je už přezrálý?!
Dle mne, nezáleží na tom jestli o rok či dva později, ale JAK! Důležitá je motivace.
Zrovna se učím na zkoušku z vývojové psychologie, tak ti tady budu citovat jeden zajímavý úryvek - týká se emoční zralosti dítěte a její vliv výkon:
"Zajímavé je zjištění Mackowiakové: Ve svém výzkumu vlivu dispozičního strachu (úzkost, citlivost...) na výkony dítěte při řešení problému zjistila, že vysoká dispozice ke strachu nesouvisí obecně s horším výkonem při řešení problému, ale závisí na věku dítěte. Zatímco se výrazně a málo úzkostní pětiletí nelišili ve výkonu, dosahovali výrazně úzkostní šestiletí ve strovnání s méně úzkostnými vrstevníky výrazně nižších výsledků. Tyto výsledky potvrzují náš předpoklad, že předškolní období je důležité pro to, jakým způsobem budou strach, obavy či úzkost ovlivňovat výkony dítěte po nástupu do školy."
--> shrnuto, výkon šestiletého dítěte, pokud je emočně/sociálně labilní, je nižší než šestiletého dítěte emočně stabilního.