Přidat odpověď
Brzké vstávání totiž není podle odborníků ideální pro mozkovou aktivitu, ani pro životní styl mládeže. "Vše nasvědčuje tomu, že pozdější nástup do školy by biorytmu dítěte vyhovoval lépe," říká aktuální studie rakouské společnosti pro zdraví dětí a mládeže k novému školnímu roku.
Závěry kolegů potvrzují i tuzemští badatelé. "Posun na devátou hodinu by mohl pomoci dětem v jejich lepší koncentraci," připouští Zdeňka Bendová z Fyziologického ústavu AV. A to především u "sov" – tedy lidí, kteří díky vrozeným biorytmům vydrží v bdělém stavu dlouho do noci, ale ráno se obtížně probouzejí.
U jejich protipólu, skřivanů, by hodinový posun v jejich potřebách nehrál žádnou negativní roli. Školští experti proto budou více tlačit na školy, aby využívaly možnost oddálit začátek vyučování. "Ministerstvo by to mělo doporučit minimálně formou vyhlášky. Jinak tu bude stále přetrvávat tradicionalismus," tvrdí stínový ministr za ČSSD Marcel Chládek. Pro by byl i bývalý ministr školství Ondřej Liška (Zelení). "Bylo by správné otevřít tu diskuzi, poslechnout si názory odborníků," říká Liška.
V 8 hodin děti ještě nevnímají
* Z hlediska biorytmu dětí je lepší, aby vyučování začalo v devět hodin, tvrdí studie rakouských vědců.
* Teprve tou dobou začíná být většina dětí schopna nejlépe vnímat výuku, obzvláště v zimě.
* Začátek školy od 8 hodin je ve střední Evropě tradicí vycházející ještě z dob osvíceneckých monarchií, včetně habsburské.
Začátek výuky od 9:00 je běžný ve Francii či Velké Británii. I Slovensko se rozhodlo, že nebude tak přísné. Základní školy musely ještě ve školním roce 2010/11 povinně začínat v 8:00. "Střední školy mohly volit mezi osmou a devátou. Základní školy ale začaly požadovat, aby si i ony mohly upravit začátek vyučování, jak chtějí. Od letošního školního roku jsme jim to umožnili," řekla LN mluvčí slovenského ministerstva školství Miriam Žiaková s tím, že si mohou nově zvolit začátek vyučování mezi sedmou a devátou.
Předchozí