Přidat odpověď
Dobrý den,
v pátek nás čeká první vyšetření u Dr. Krejčířové. Jsem tam objednaná se synkem, bude mu 19 měsíců. Čím více se vyšetření blíží, tím více jsem nervóznější a cítím potřebu o tom s někým mluvit, ale mé okolí si většinou myslí, že přeháním, navíc je nechci zbytečně znervózňovat mými utkvělými představami a tak si své strachy nechávám raději pro sebe. Neumím to přesně popsat, ale cítím, že je něco špatně a tak prosím Vás, zkušené maminky začarovaných osůbek, poraďte, jedná se dle vás u synka o nějakou poruchu PAS, vidíte v jeho chování podobnost se svými dětmi?
Předem se omlouvám za obšírný popis, ale co se týče mého dítěte, neumím být stručná.
Honzík ve svém psychomotorickém vývoji vždy pokulhával za svými vrstevníky, vývoj pokračoval, ale svým tempem, plazit se začal asi v 10 měsících, stoupnul si v 11,5 měsících, krátce po prvních narozeninách začal lézt, sedět a obcházet nábytek, první samostatné krůčky se objevily asi ve 14,5 měsících o chůzi ale mohla být řeč až o měsíc později.
Stav v současné době:
Hrubá motorika:
- chodí, běhá, chodí pozpátku
- vyleze na vyvýšené plochy, sleze
- do schodů jde za ruku a střídá obě nohy, pokud jde sám, přidržuje se zábradlí a jde čelem k zábradlí - nohy nestřídá
- ze schodů teprve zkoušíme, sejde pár schůdků za ruku, nohy přisunuje
- odrážedlo - nasedne a odráží se dozadu, dopředu neumí a ani ho to nebaví
Jemná motorika:
- sní sám rohlík, jablko
- zkouší se sám najíst vidličkou, objevuje se i snaha o nabírání lžičkou, ale moc mu to nejde, navíc nemá trpělivost sedět v židličce, neustále si v ní stoupá, vylézá na stůl, nachystané jídlo hází po zemi, aby u jídla poseděl, musí se zabavovat
- nečmárá tužkou po papíře, nebaví ho to
- při oblékání spolupracuje, nastavuje nohy, ruce, sám si neobleče nic, svleče si čepici, rukavice, ponožky s dopomocí, někdy se mu podaří přetáhnou si tričko přes hlavu - u oblékání a přebalování se většinou vzteká
Hra:
- umí navlékat kroužky, postavit komín cca ze tří kostek, vkládá tvary, ale musím mu ukázat správný otvor, objevuje se snaha o spojení kostiček z lega, jezdí auty a doprovází to brm, brm, dětské kočárky dlouho vozil tak, že je uchopil za kolečka a popostrkoval je vsedě nebo vleže, teď už je většinou chytá správně
- knížky prohlíží, ještě před měsícem jsem měla pocit, že ho baví je jenom zavírat a otvírat, že je prohlíží z čistě technického hlediska, dnes již občas ukáže na nějaký obrázek (ukazuje palcem), ukazuje ale pouze na obrázky, které jsem mu někdy před tím ukazovala já, pozornost u toho nesdílí
- má rád zvukové hračky, umí si je spustit, ale spouští je buď celou pěstičkou nebo opět palcem, ukazovák použije výjimečně
- umí poslat balón nebo ho hodit, ale opět u toho dlouho nevydrží, pošle si se mnou tak dvakrát a potom si ho koulí sám
- celkově ho ale hračky jako takové moc nebaví, nejraději vyhazuje věci z poliček, ze zásuvek, bere si kuchyňské nádoby, rád roztáčí misky
Nápodoba:
- zvládne sociální hříčky paci, paci, jak jsi veliký, pošle pusu, ukáže jak dělá indián, rybička, na rozloučenou zamává - vše začal ale dělat teprve nedávno, mávat na rozloučenou až v 18 měsících
- neukazuje části svého těla
- dává si telefon k uchu, dává mi napít z hrnečku, dá napít i plyšákům, pokud ho o to požádám, spontánně to nedělá, zametá smetáčkem pokud vidí zametat mě, zalévá konvičkou, míchá lžičkou
Komunikace:
- porozumění: troufám si říci, že v roce nerozuměl vůbec ničemu, postupně se to lepší, rozumí některým slovům, které často užíváme, světlo, televize, koš, okno, konvička, tik tak hodiny... na požádání je i ukáže - celou rukou, ukazovák použije výjimečně, rozezná jednotlivé členy rodiny, opět na požádání ukáže, na fotkách je ale neukazuje, rozumí jednoduchým pokynům jako je hačí, dej to do koše, dones to tatínkovi (pokud něco drží v ruce a já řeknu dones to někomu, většinou to splní, ale pokud mu řeknu dones boty tatínkovi, tak neví, proto si myslím, že některé věci pochopí pouze ze souvislostí, ale plně celému pokynu nerozumí)
- exprese: jednoslovná citoslovce - kuk, bu (bum), bá (bác), bi (blik), mamam (mňam, mňam), zvuky zvířátek si plete zvládá bú, ko,ko ,ha, ha, chr.. přiřadí je ale pouze k obrázku nebo k živému zvířeti- na slovní výzvu nepředvede
Zvláštnosti, které mě zaráží v Honzíkově chování:
- celkově je spíš tišší, zdá se mi, že o aktivní komunikaci nejeví moc zájem, občas něco okomentuje (blik), ale v podstatě mám pocit, že nemá potřebu mi něco sdělovat
- ukazuje celou rukou, ukazuje ale pouze na výzvu, občas se zadaří i spontánně, ale opět ukazuje pouze na předměty, na které jsme si již ukazovali spolu, pozornost u toho nesdílí
- je hodně negativistický, často brečí, teď se začal výrazně vztekat, střídají se u nás lepší dny s horším obdobím
- miluje dveře, pokud někde vidí otevřené dveře, utíká je hned zavřít, někdy je znovu otevře a zavře, rád otvírá skříňky, leze do nich a zavírá se tam, stejně tak i do sprchového koutu
- venku nechce chodit sám, chce se vozit na kočárku nebo se nosit, pokud už náhodou chodí sám, jde zásadně svým směrem a vůbec mu nevadí, že za ním nejdu, na zavolání nereaguje
- celkově je u něj velice špatná reakce na jméno
Pokud jste dočetli až sem , moc Vám děkuji, ráda bych ještě dodala, že Honzík má diagnostikovanou epilepsii - Westův syndrom, v pátém měsíci záchvatoval asi 14 dní, od té doby je naštěstí kompenzován.
Předchozí