Moje rada zní asi divně, ale určitě se neboj, vyšetření Tvé dítě nezmění a diagnózu ber trošku s rezervou. Já mám pětiletou dceru, měla jsem problematické těhotenství, protrahovaný porod, dcera od 5 měsíců cvičila Vojtovu metodu pro neurologickou nefunkčnost 1/2 těla a byla celkově velmi náročná. A to myslím opravdu náročná, spala 5-6 hodin denně, stále křičela, opakované několikahodinové afektivní záchvaty do zemdlení, nemluvila do 3 let, pleny do 3,5 roku, neuměla si sama hrát. Okolo tří let věku jsme se dostali na vyšetření do APLA a diagnóza zněla atypický autismus nebo Aspergeruv syndrom, s odhadem budoucího vývoje a míry funkčnosti prý musíme počkat. Šílela jsem hrůzou, jakou bude mít mé dítě budoucnost... Nyní dcera chodí bez problémů do běžné MŠ, mluví cca 12 hodin denně v kuse, pouze na logopedii docházíme kvůli chybné výslovnosti v důsledku horší motoriky mluvidel s výhledem na korekci nejpozději do nástupu do ZŠ, zdůrazňuji, že běžné ZŠ, zvládá téměř vše, jen je to všechno trošku víc vydřený
Cvičíme biofeedback, bereme nootropika, EYEQ a hlavně kolem dokola nacvičujeme běžné situace... Pozdravit, oslovit, počkat na oční kontakt, odpovědět, požádat...
Poslední kontrolní vyšetření v APLA před pár měsíci autismus nepotvrdilo - i když prý "něco" tam je - a na psychologii v Motole dostala diagnozu suspektní ADHD s autistickými rysy...
Omlouvám se, že jsem se rozepsala,ale chtěla jsem říct jenom jedno - určitě je dobře, že malýho vyšetří. Pokud nic nenajdou, tím lépe, ale třeba má opravdu PAS. A to se pakv tomto věku se dá strašně moc věcí ovlivnit relativně snadno a dotáhnout tak, aby i v případě nějakých problémů pozdější handicap oproti vrstevníkům byl minimální. Myslím třeba právě biofeedback, nootropika atd. Ale hlavně se člověk dostane k informacím, ke kterým se běžný rodič nedostane - strukturované učení, obrázkování, nácvik hry, nácvik sociálních dovedností, trošku jiné výchovné metody než běžný autoritativní způsob výchovy. Zdravému dítěti to neublíží a dítěti s PAS strašně pomůže.