Přidat odpověď
Velké procento romských žáků je diagnostikováno jako zdravotně postižené. Do této kategorie
dle školského zákona patří i mentální retardace (§ 16 odst. 2 školského zákona), která bývá nejčastěji
ve své lehké formě u romských žáků diagnostikována.
Tato problematika je úzce propojena s problematikou diagnostických testů. Nelze zapomínat
na skutečnost, že čeština je pro mnoho romských dětí cizím jazykem a že dovednosti, ke kterým jsou
doma vedeni, mají odlišnou strukturu a charakter než dovednosti, ke kterým vedou své děti rodiče
z majoritní společnosti. Jsou tyto děti skutečně mentálně retardované? Odhaduje se, že bývalé
zvláštní školy navštěvovalo 70% romských dětí. K tomu potřebovaly získat potvrzení o tom, že
jsou mentálně retardované. Z uvedeného bychom mohli vyvodit závěr, že jestliže je školní
docházka pro děti v ČR povinná, je v romské populaci kolem 70% mentálně retardovaných dětí,
tj. dětí s poruchou inteligence, což je obtížně uvěřitelný fakt.
...
. Čtyři druhy segregace
De facto segregace romských žáků se dá rozlišit v rámci čtyřech typů neběžných6
(nestandarních) základních škol a tříd. Mezi uvedené třídy a školy patří:
a) Základní školy, které byly v minulosti školami zvláštními
b) Základní školy s převažujícím romským žactvem
c) Třídy pro zdravotně postižené žáky v budovách běžných základních škol; tyto třídy navštěvují
romští žáci, kteří se učí na základě Vzdělávacího programu zvláštní škola (program v těchto třídách
tedy odpovídá osnovám bývalých zvláštních škol)
d) Třídy vyhrazené vedením běžné základní školy pro romské žáky, kteří nejsou uznáni jako zdravotně
postižení; tyto děti se sice učí na základě Vzdělávacího programu základní škola (např. s rozšířenou
výukou hudební výchovy), nicméně odděleně od ostatních žáků
Předchozí