Přidat odpověď
"M: Tady se opet pridam na sve vlastni riziko.
Kdyz tak vzpomenu zhavou diskuzi pred nekolika dny, kdo si co vycetl a vydedukoval z textu a vypovedi poslednich par tydnu o kazue pi M., skutecne mi nezbyva nez stoprocentne souhlasit s tim, co se pise v bibli o Jezisove vyrocich/ existenci vubec par stoleti po jeho "nanebevstoupeni.
Proste mi to nedalo. Neni to obraceno proti tobe a tvym vyrokum. Jen se mi proste po tech par tisiciletich zdaji zapisky ruznych nasledovniku silne pochybne. Obzvlast nejake sbirka vyroku osoby, ktera prakticky neni nijak historicky podlozena a dokazana."
Tyhle pochybnosti naprosto chápu, na druhou stranu zdejší diskuse byla čistá amatéřina - nemyslím to špatně, ale pochybuju, že někdo systematicky používal nějakou odbornou metodu. A to je důležitý: policajt používá metody, aby zjistil na místě činu víc, než amatér, podobně i odborník z textu vytěží víc.
Pár tisíciletí uplynulo, jedno z důležitých vodítek je ale zničení jeruzalémskýho chrámu v roce 70, což radikálně změnilo společensko-politický pozice uvnitř židovstva, včetně zásadní proměny role náboženství a náboženských autorit. Písemně dochovaná ježíšovská tradice ale uchovává vnímání vztahů před zničením chrámu, nepřizpůsobenou pozdější době, i když už to bylo zastaralý a po dvou generacích od zničení chrámu v mnohým v podstatě nesrozumitelný. Nejsilněji je to znát v Markově evangeliu (vymezování vůči chrámový aristokracii), a z jiný strany v Matoušově, ve kterým se spojuje tradice před zničením chrámu (vymezování vůči farizeům) s náznakama konfliktů, který měli raní křesťané s novou náboženskou elitou po zničení chrámu. Takže je pravděpodobný, že vzniklo někdy v době, kdy už byly podmínky zásadně změněný, ale dřívější věroučný spory byly pořád v živý paměti. Lukášovo a Matoušovo evangelium sdílejí nejvíc z výroků připisovaných Ježíšovi, který se pak opakujou i v Markově evangeliu. Janovo je obsahuje taky, ale přiřazuje k nim často komentáře (resp. podává je jako dialogy), tohle evangelium stojí i v řadě dalších ohledů stranou a ze srovnání vychází, že vzniklo nejspíš až po sepsání a se znalostí Lukášova a Matoušova evangelia.
Předchozí