Aleno,
tak třeba u nás k něčemu takovému došlo. Rodiče vybírali třídu na základě metody výuky čtení a podle toho, že znali tu moji kolegyni, a i když tedy ne všichni rodiče se rozhodli, a částečně tak třídy doplnila ředitelka podle blízkosti bydliště spolužáků, tak naše první třídy jsou hodně nevyvážené.
Nejde o znalosti...jde hlavně o určité návyky, které její děti mají nebo si osvojily hodně rychle, zatímco já je teprve začínám budovat a každý pokrok je těžce vydřený. Mám velký rozdíl mezi počtem holek a kluků (kluků je dvakrát více), navíc zatímco kluci jsou převážně letní bezodkladoví, tak holky jsou podzimní, tedy skoro o rok starší...a to mi třeba šíleně komplikuje motivaci. Co platí na kluky, to holky shodí, že je to pro mimina, co baví holky, kluci nezvládají pobrat, takže to také nefunguje.
Takže zatímco kolegyně učí a tak nějak se v klidu a pohodě posunuje dopředu, já řeším ucpané záchody, lezení po oknech, vyrvané hrazení okolo radiátorů, permanentní okopávání, nakopání mého pozadí, neustálý řev a lítání (to není ani běhání) po lavicích i mezi nimi, řeknu "postavte se", jeden vyleze na židli, dalších 15 to udělá po něm, řeknu sedněte si, jeden si sedne na zem, půlka to udělá po něm....což samo o sobě jsou hlouposti, ale zdržuje to, narušuje program....plus hračky, stavby z učebnic, lepidel, sešitů a desek (opět, paráda, co dokážou vytvořit, ale oni to dělají pořád, což se prostě nedá)....no a na pozadí tohoto probíhá nějaká výuka.
Samozřejmě, že tohle všechno může nastat i při náhodném výběru a člověk se s tím musí taky poprat, ale u nás šlo skutečně o to, že jednu třídu volila "elita", v druhé jsou ti, co zbyli
.