Přidat odpověď
Lenko,
a jakou metodou se učí číst?
U analyticko-syntetické (slabikování) není hláskování ze začátku tak důležité, je potřeba až při psaní prvních slabik a slov, takže je čas několik týdnů i měsíců na to to nacvičit.
U genetické metody, která je hláskování postavená, je hláskování důlěžité od začátku a proto tam bývá tlak na docvičení větší. Ale začíná se se zrakovou oporou na krátkých slovech (pes, les, nos, pán), později se rozšiřuje zorné pole (přidávají se písmenka ve slovech) a trénuje se hláskování bez zrakové opory.
Dříve umí dítě z hlásek slovo složit, později dozrává schopnost ho na hlásky rozložit. Takže nejdřív zkoušet hláskovat (rychle za sebou, čím delší pauza mezi hláskami, tím obtížnější je to spojování do slova) a dítě hádá slovo (moji prvňáci vloni v září zvládli třípísmenná, maximálně čtyřpísmenná, a to ještě jen někteří), později může zkoušet samo hláskovat určené slovo.
No a do toho skládání ze skládací abecedy, bývají na to okénka v živé abecedě (u genetické metody živá abeceda není, tam se to dělá jinak), hledání slov v dlouhém hadu z písmen, osmisměrky, křížovky (jsou i speciální pro prvňáky)...Podstatná je tam ta opora o počet písmen daného počtem políček.
Předchozí