Přidat odpověď
Skřete,
oni to ani nemusí být grázlíci jako takoví. Ten hluk způsobuje zcela běžné povídání, které samo o sobě není nic špatného. Ale při 30 dětech velmi rychle dochází k efektu, že každý chce mluvit a začnou se překřikovat a hladina hluku strašně rychle stoupá.
Přemýšlela jsem o tom, proč ve školce takový rámus není. Jedna z příčin bude to, že v tom věku ještě ty děti tolik nepovídají o tom, co dělají, že mnohem víc prožívají. Současně mají mnohem víc pohybu, takže na to povídání není tolik prosotru. Ve školce toho moc nenasedí, až na chvilky při práci v kruhu, když dítě přestane jedna činnost bavit, tak jde dělat něco jiného, případně se cvičí, zpívá, chodí ven, pořád nějaká činnost a jen u málokteré jsou všechny děti pohromadě. Navíc je prostor členěný, částečně tlumený kobercem, to vše přispívá k snažšímu udržení relativního klidu. Na druhou stranu, kdyby se v tom prostředí měl někdo něco učit z knih nebo s tužkou v ruce, tak mu to také nepůjde, protože na to je tam zase příliš toho pohybu a ticho také není.
Klasická třída v běžné škole je naopak jedna místnost s minimální možností pohybu a volby činnosti ve chvíli, kdy tě něco nebaví. Převážnou část doby dítě sedí a nejbližší prostředek pro změnu činnosti je spolužák, který sedí vedle něj, takže první, co dítě udělá, když ho něco nebaví, tak že si začne povídat. Také ta potřeba povídat o všem se zvyšuje. Naopak možnost vypovídat se a vybít se jinak se snižuje. Je mnohem méně příležitostí dělat zrovna to, na co je zrovna chuť, naopak se častěji objevuje nutnost dělat něco, co se zrovna nechce, co nejde, jak by si dotyčný představoval, i v době "odpočinku" je třeba myslet na povinnosti, pravidla, svačinu, záchod, není čas si pohrát, natož si popovídat....Ten rozdíl oproti školce je obrovský.
Takže ty děti si musí na ty rozdíly zvyknout, naučit se s nimi pracovat, do toho se začnou učit číst, psát, počítat, nejsou tolik venku, nemají tolik času na hry, tak to holt nějakou dobu trvá.
V tomhle mnohem lépe fungují věkově smíšené kolektivy, protože nováčků, které musíš všechno naučit, nikdy není najednou 20 - 30, a navíc máš k sobě dostatek pomocníků, kteří už ty základy mají, takže fungují jednak jako vhodný vzor, a i jsou schopní aktivně pomoci.
Když je pak k tomu i vhodně členěný prostor s dostatkem pomůcek, je to značka ideál.
Ale to už nepíšu o klasické třídě v běžné škole...
Předchozí