arsielo,
samozřejmě, že není nutné, aby to takhle každý rozepisoval, když to zvládá bez toho. Ale je nutné jim ten postup ukázat na tom, co už vlastně zvládají, aby to mohli použít třeba právě v tom počítání 28 + 6 a při tom odčítání, když to budou potřebovat.
Některým dětem, a není jich až tak málo, dělá ten přesun mezi desítkami (a v dalších třídách mezi stovkami a tisícovkami) problém, většinou jen dočasný....v těch vyšších číslech už jsou problematické pomůcky na názornost (do stovky to ještě jde, nad stovku už jsou možnosti hodně omezené), takže potřebuješ mít nástroj, jak ty problémy překonat. A je ověřeno (ne mnou, moje praxe je na tohle ještě nedostatečná
, ale zkušenějšími kolegy), že pokud to nezvládnou na těch malých číslech, na velkých už to nedoženeš.
Takže se tomu většinou v druhé třídě věnuje nějaký čas při počítání do dvacítky, pak se to nechá být, protože většina to nepotřebuje, znovu se to vytáhne při počítání do stovky, tam si to ti, kteří to potřebují, většinou zažijí, no a pak už to používají automaticky a netřeba to rozepisovat. Rozepisuje se to hlavně proto, aby bylo vidět, kde dělá dítě chybu, v čem má problém.