"dospělý člověk si už ta slova málokdy přeříkává, přeci jen je používá řadu let. Jenže v osmi letech, kdy se je dítě začne učit, tak ta zkušenost z načtení je tak malá, že se je naučit zpaměti a přeříkávat si je při psaní i/y většinou musí. Od té doby trvá tak dva, tři roky minimálně, než se psaní většiny slov zautomatizuje, ale ještě dalších třeba 5 let se aktivně procvičuje, jinak by hrozilo zapomenutí, zejména když dítě málo čte.
No a většinou co se nestihne zafixovat do konce základky, už se potom těžko dohání."
Tak
Vyjmenovaná slova a podobné pomůcky jsou právě jen pomůcky, jak si pravidlo osvojit, časem si to člověk zautomatizuje a pomůcku může blaženě zapomenout.
Čekat, až všechny děti tolik načtou, že si pravidla pravopisu dokonale osvojí jen metodou odpozorování, to si tedy jako efektivní metodu neumím představit.
Možná u dítěte, které má jazykový talent a od předškolního věku leží v knihách.
A také je třeba brát v úvahu, že dítě se setkává i s texty, v nichž jsou chyby, dnes velmi hojně, možná více, než s texty jazykově čistými.