Přidat odpověď
Aleno,
dá. Právě Montessori se při počtu do 20 dětí dá bez asistence zvládnout úplně v pohodě. Základem je právě ta věkově smíšená třída, kdy při učení těch organizačních věcí máš vlastně plnou třídu asistentů k těm několika málo novým prvňáčkům, a pak už to jede samospádem. Nemusíš 20 dětem opakovaně vysvětlovat, jak co mají udělat, nemusíš dohlížet, aby měli to nebo ono připravené v tu a tu chvíli, aby všech 20 - 30 dětí mohlo něco dělat...když je učíš skládat z papíru, nemusíš každému jednotlivě předvést, jak přehnout papír, protože ke každému prckovi máš větší dítko, co stíhá svoje i tu dopomoc tomu malému....to u těch společných činností...
Když nějaké dítě nerozumí nějakému úkolu, je vždycky dost těch, co úkol nebo pomůcku znají, takže tě kdykoliv kdokoliv může zastoupit, navíc se tím dostává o level výš, nejen, že umí, co umět má, ale umí to i předat dál, což je něco, k čemu v běžné škole většinou nestíhá dojít, i když tam na všechny ty "pomocné práce" toho asistenta máš...
Hodně práce šetří pomůcky, děti většinou nepotřebují kontrolu, jestli postupují správně, pomůcka je většinou vede sama. Když se pak děti učí psát, tak nedohlížíš na 20 dětí, jestli správně sedí a správně drží tužku, ale vždy je to pár jedinců.
A největší bonus je učení v tichu. Naučit 20 - 30 prvňáků pracovat potichu, zejména pak ve dvojicích a skupinách je téměř nemožné. Jenže když máš těch prvňáků pár a ti starší už ví, jak na to, tak se to ti malí naučí zcela jednoduše a berou to jako přirozenou věc. Takže nemusíš řešit "kázeň", můžeš se opravdu věnovat tomu provázení.
Něco jiného je věkově smíšenou třídu rozjet, ale i tam už u těch starších můžeš využít některé návyky, které se pak ti mladší učí od nich.
Předchozí