Přidat odpověď
Takhle jednoduchý to není. Jednak i kultura je součástí tý "přirozenosti", byť se může kus od kusu lišit - ale kulturní pravidlo, že se na druhý (hlavně na druhý pohlaví) nezírá a neočumuje se, je globálně rozšířená, i když má různý podoby. Třeba takoví Pygmejové nebo amazonský indiáni toho na sobě moc nenosej, ale stejně se u nich neočumuje. Neznám společenství, kde by to tak nebylo, což nevylučuje, že takový neexistuje, ale bude to myslím docela výjimka. Platí to i pro komentování pohlavních znaků - to se třeba napříč zeměkoulí dělává často mezi chlapama, ale za přítomnosti dotyčný.
Ženský schovávaj hlavně pastevecký kultury, kde jsou muži po dlouhou dobu mimo ženskou společnost. Extrémní případy nepřítomnosti bejvaj v Sahelu, kde to může dělat i půl roku - tamodtud pochází ženská obřízka, která nabízí řešení z druhý strany: zahalování může bejt problém kvůli podnebí, proto se to řešilo nucenou ztrátou potěšení ze sexu (v žádným případě ženskou obřízku nehájím!).
Islám (kterej sám o sobě není kulturně jednolitej, u nás se často klade rovnítko mezi Araby a islám a ani arabská kultura není homogenní) je spíš případ toho, že se rozlišujou stupně kontaktu se ženskýma příslušnicema společenství. Mezi blízkým příbuzenstvem je ten kontakt častější a bližší, mimo ni je omezovanej. Ale asi to primárně neznamená, že se takový kultury snažej schovávat ženský proto, aby chlapům nedělaly erekci, spíš to takhle je v kulturách, kde rodina tvoří soudržnou jednotku a tohle je víc a) kontrola toho, se kterou jinou rodinou se spříbuzněj (kam se holky vyvdaj) a b) jeden z výrazů silně patriarchálního uspořádání (partnery si vybíraj chlapi, ne ženský). Obecně to tak často platí opět pro pastevecký a polopastevecký společnosti a nebo přesněji takový, kde obživa výrazně závisí na mužích.
Společnosti, který se opíraj převážně o výnosný zemědělství, to často nemívaj, pokud to není v podmínkách relativního přelidnění a nedostatku půdy. Může to bej i průvodní znak celkovýho uzavírání se určitý kultury do sebe a odmítání vnějších kontaktů, pak bejvaj ženský první, kdo je schovávanej a dostává se do područí.
Předchozí