ROpucho, to sotva. V tomhle má Z+2 pravdu - jinam jít je nesmysl, člověk patří do určité komunity, se kterou chce sdílet i ten konkrétní velký svátek. A když má holt tu "smůlu", že zrovna v "jeho" kostele je dobrý varhaník apod., tak tam prostě o Vánocích ta mše samotná ztrácí na významu a lomí se v pouhý kulturní zážitek. Mně to teda zdaleka nevadí tolik jako Zetkovi, ale je fakt, že je mi nepříjemné to rušení (typicky vysvětlování rodičů dětem, proč tam jako přišli a proč si ti lidé okolo klekají, neustálé courání k jesličkám, přicházení jen na chvilku s tím spojené popocházení lidí ode dveří a ke dveřím atd.)
V mém minulém bydlišti jsme měli právě tu "smůlu" na naprosto skvělý vyhlášený sbor zpívající krásnou Rybovku na Štědrý den. Ale vánoční mše to postupně úplně rozložilo, ze mše se stal pouze koncert, navíc provázený extrémním rušením (typicky komentování výkonu zpěváků apod.) ve chvílích, kdy probíhaly mešní úkony a sbor nezpíval. Místní kněz to nakonec rozťal neobvyklým způsobem - hodinu předem nastoupil sbor, odezpíval Rybovku, pak 20 minut počkal, než ustane popocházení k jesličkám, a pak kněz zavolal, že začne mše, a bylo "druhé kolo", už tedy bez Rybovky, jen s vánočními písněmi. A všude na informačních vývěskách kolem kostela byl výrazně uvedený ten čas první Rybovky, o mši poté informoval kněz jen na mších během adventu a na interní vývěsce v kostele. Sama nevím, jeslti mi to přišlo jako dobrý nápad - asi spíš ne, já sama zas takovou alergií na konzumenty vánoční kostelní atmosféry netrpím, ale je fakt, že to zabralo. V mém novém bydlišti to tak není, ale zas tu není tak dobrý sbor, tak se to tu dá