Hele, takhle chytrých dětí je hromada, určitě nebude ve třídě jediný.
Moje mládě je v soukromé první třídě, je jich tam 7, z toho 2 děti (můj a ještě jeden chlapec) jsou tam zřetelně dřív (čili uměli číst, matematiku min. o rok napřed). Oni se učí Frause, čili jedou sice "učebnici" 1. třídy, ale tím, že si tam staví ty kostičky, dělají úkoly se sirkama a tak, já nevím, co vlastně, tak se "nenudí". Tu nutnou matematiku" vyššího stupně s ním dělám doma já, nenásilně - na procvičování cvičení jedeme pracovní sešity pro druháky (doma), jakmile na to dojdeme, vysvětlujeme si víc - čili počítáme i se zápornými čísly, vysvětlujeme si, že nulou se nedá dělit, násobilku, základy zlomků, primitivní rovnice... Ve třídě si také může brát pracovní listy pro starší, může dělat i něco jiného, třeba logické pracovní listy nebo úplně jinou práci, může pomáhat ostatním prvňáčkům (nejedou soutěživě, ale kooperativně). Určitě ho učitelka nenutí sedět v lavici a počítat sto příkladů na 5+3=8 (teda momentálně jsou u čísla 13 v oficiální matematice).
Já to považuju za ideál, nemyslím si, že je moje dítě nějak geniální, já byla jako malá stejná, prostě je to normální inteligentní chlapec, který to má v genech i podnětné rodinné prostředí. Je fakt, že já jsem cvičená ve standardní matematice, takže jsem za toho Frause (kde jede vlastně s ostatníma od začátku) vděčná, přece jen je to jiný styl myšlení.
Před rokem jsem tu taky zakládala téma, kam s dítětem do první třídy, nakonec se to vyvrbilo jako ideál, malá škola, lehce alternativní, blízko od mé práce, sice teda soukromá, ale prostě bezva. Nevadí mi, že nejedou extra rychle, nechci si hrát, že mám doma génia a že když od první třídy nebude v laboratoři někde, tak mi zakrní... Ale zas fakt neztrácíme čas tím, že bychom psali za domácí úkol 20 příkladů na primitivní součty. Druhákovské sešity jsou pro něj akorát, reálně je fakt tak ten rok napřed, ob den spočítá doma stránku z druháků, víc ho tím nezatěžuju (má to za minutu a půl, tudle jsem mu to stopovala, protože tvrdil, že nemá čas, tak jsem mu řekla, že za pět minut to má hotový a o co jde a reálně to byla minuta a půl) + v praxi když na něco narazíme, tak si to povíme, ale není to žádná systematika. Bude dobrej na statistiku
jednou.
Jo, nemáme žádné doporučení na nějaký postup z PPP, myslím, že s rozumnou učitelkou to fakt není nutné, inteligentní učitelka v první třídě snad vidí a chápe, že každé dítě je jiné... Já zas, když viděla už ve školce, že některé holčičky krasopisně psaly psacím písmem ještě jako předškolačky a moje dítě škrábalo i jen velkýma tiskacíma - tak ty maminky by se zas určitě kroutily, že ztrácí čas učením psaní, že. Podle mě je každé dítě v první třídě jiné a normální učitelka s tím musí být schopná dělat (nezlehčuju těžkou pozici učitelky ve třídě s 30 dětma, ale to je snad urban legend, ne? neznám ani tady školu, kde by v první třídě bylo dětí víc, než 20).