Girili,
nějakou dobu jsem tu nebyla, ale matně si vzpomínám, že jsem někomu (tobě? Bouřce?) před časem doporučovala dítě důkladně proklepnout - tj. zajít někam, kde mu udělají WISC III (dětský klinický psycholog, PPP,... pokud jste z Prahy, můžu doporučit Centrum nadání).
Nekomplikuj si situaci s tím, že PPP teď mají plno práce se školní zralostí, to není tvůj problém, řeš problém svého dítěte (který je pravděpodobně větší než odklady). Jsou vázány nějakými lhůtami. Řešila jsem něco podobného ve stejné době (únor/březen) a termín jsme dostali už v dubnu, takže to nakonec nebylo tak zlé). Já jsem to tedy řešila až v době, kdy dítě už do školy chodilo a problémy mělo, a kvůli nedostatku informací zbytečně zdlouhavě a oklikou (podezření na AS těsně před 1. třídou a následně asi rok a půl v domnění, že se jedná o ADD). Teprve ve druhém pololetí druhé třídy jsme se dobrali závěru, že se jedná o mimořádné nadání, a ještě další rok mi trvalo, než jsem pochopila, že se jedná JEN o mimořádné nadání, a to, co vypadalo jako AS/ADD, prostě patří k tomu.
Testy synovi dělala klin. psycholožka, kam jsem ho vzala primárně proto, že začal propadat nějakým úzkostem a depresím. No aby ne, když trávil hodiny denně v prostředí prostém jakéhokoliv pochopení a podpory. Nadané děti jsou náchylné k psychickým problémům, což pramení jednak ze samotné povahy jejich neurologického nastavení a jednak druhotně ze srážky se systémem, který je kalibrovaný na pásmo průměru.
Kdo ví, kdybychom to věděli dřív, jestli bychom nezůstali v Praze, kde je tolik možností
. Chodí dál na místní vesnickou ZŠ, je veden v PPP a má IVP, ideální to není, ale učitelka ho postupně začala akceptovat a naučila se s ním pracovat. Málo dětí ve třídě je částečně výhodné (je možný idnividuální přístup) a částečně nevýhodné (nemá ve třídě parťáka, což by ale možná neměl ani mezi 30 dětmi).
Co bych ti poradila? Nejdřív ho nech otestovat někde, kde ti sdělí podrobné výsledky (ne jen celkové skóre IQ, to není vševypovídající). Některé děti jsou nadané v jedné oblasti, ale celkové skóre jim nad 130 nevyjde, a tak se jim nedostane podpory, což je velká chyba. Nadání nebo mimořádné nadání není jen věc intelektu, je to triáda vysoké míry 1) intelektových schopností, 2) vnitřní motivace a 3) kreativity. Nenech se zmýlit tím, že ti dítě připadá líné, nejspíš bude velmi aktivní v tom, co ho skutečně zajímá, a nebo vyváží nižší motivaci vyšším intelektem a kreativitou.
Dále, pokud máš možnost výběru, hledej školu, kde umějí s nadanými a mim. nadanými dětmi pracovat. Pokud nenajdeš, hledej školu s učitelem, který je ochotný se to naučit. Ono to není jen o tom, že dostane práci adekvátní svým schopnostem (to není až takový problém, a pokud to PPP doporučí, je to pro školu závazné) nebo bude mít možnost docházet na matiku do vyšší třídy. Nejdůležitější je, aby takové dítě sociálně, komunikačně a emočně "zapadalo" mezi ostatní děti, což učitel může a má aktivně podporovat. A pokud to úplně nejde (např. dítě s IQ 140 chodí do třídy s dětmi, kde je hladina kolem IQ 105), je potřeba mu dopřát kolektiv s vyšší hladinou aspoň v kroužcích apod.