Přidat odpověď
Svedsko: deti cizincu chodi do skupiny, kde se intenzivne uci svedstinu (se svedskymi ucitelkami k tomu specialne skolenymi). Krome toho maji narok na 2 hodiny tydne sve materstiny s rodilym mluvcim. Postupne se integruji mezi svedske deti, ale ty spec.hodiny maji i nadale tak dlouho, jak skola uzna za vhodne. Tahle vyuka je v urcitem smyslu slova povinna pro vsechny deti (vcetne deti matek v domacnosti), aby posleze zvladly skolu. . Urcite skolky a skoly maji tuhle vyuku na starosti, posleze se rozmistuji dle mista bydliste do blizsich skolek a skol.
Totez v zakladni skole a na gymnaziu. Novi pristehovalci, i ti, kteri nemaji povoleni pobytu, chodi povinne do skoly. Ve mestech je urcita skola, ktera vyuku jazyka ma na starosti, zapsany jsou ale na skole, kam budou patrit po par letech vyuky. Nektere predmety maji spolecne s celou tridou (=telocvik, kresleni, rucni prace, domaci prace apod =kde nepotrebuji jazyk na takove urovni). Tech predmetu postupne pribyva podle urovne zvladnuti jazyka.
Na tyhle hodiny maji prakticky pravo i deti, kteri uz jsou druha generace, jestlize maji problemy s jazykem. Treba moje deti nechodily, protoze to nepotrebovaly, ale na nejvyssim stadiu jsem ucila deti jinych narodnosti (nove prichozi ve skolnim veku i druha generace), ktere po testovani mely jazykove mezery, ze by skolu tezko zvladaly. Totez na gymnaziu.
Deti jinych narodnosti maji i na zakladni skole pravo na vyuku materstiny, vcetne pomoci s ruznymi predmety ve svem jazyce rodilym mluvcim.
Předchozí