No já s latinou začala v sextě či septimě, a jak píšu, byl to čtvrtý cizí jazyk. Jasně, normálně by to byl třetí, já tam měla ještě tu ruštinu. Na to, aby to člověk víc uplatnil při učení dalších jazyků, je to pozdě. A znovu opakuju, nejde o to, že by byla neužitečná, ale že prostě svého hlavního významu už pozbyla a vytrácí se pomalu i z vrstev, kde dřív byla samozřejmá. Nebo fakt chce někdo tvrdit, že má to samé postavení, co před 100 lety? Ze základního předmětu pro určitý stupeň vzdělání se stala zájmovým volitelným předmětem. Takže někde v nedávné historii prostě muselo být usouzeno (v různých místech různě), že už ty parametry na jasný základ nemá. A podobně je to i s tím klasickým psaným písmem. Jednak se nějak proměňuje podle své doby, což se dělo vždy. Druhak jeho postavení z absolutně základního prostředku přenosu textu se postupně posouvalo směrem do okrajových sfér (to začali nenápadně už psací stroje), kde je dnes. Logicky tak přišla na přetřes otázka, jak moc se jím nadále zabývat. Přetřásat se nejspíš bude ještě nějakou dobu, ale tipuju, že ho přirozeně čeká podobná cesta jakou prošla ta latina. Jasně, pokud nám klekne civilizace, tak se nejspíš dostane zpět na výsluní
.
Pokud jde o to, co učit, a co ne, tak samozřejmě nejde jen o nějakou absolutní využitelnost dané věci, ale do značné míry taky o poměr cena - výkon. A investovat plošně velké množství energie do něčeho s velmi omezeným využitím, se prostě většinou nevyplácí. Ono těch věcí, které by se docela hodilo umět, je hodně, nicméně většina z nich se nechává na osobní iniciativě.