No, hlavně bych nezapomínala na to, že se v dnešní době se v první třídě i bez inkluze schází úplně jiné spektrum žáků, než jak to bývalo v našem dětství.
Nadaných i "nenadaných" žáků je pořád stejně, ale změnil se přístup k informacím a změnila se rodičovská zainteresovanost. Když jsem šla do první třídy, byla jsem ve třídě jediné dítě, co umělo plynně číst. Dnes je jich v každé třídě několik. Informací o čemkoli měly děti obecně naprosté minimum, protože číst neuměly, v TV byly maximálně reportáže z boje o zrno a projevy ze sjezdu, internet neexistoval, DVD nebylo, dokonce ani videorekordér ne.
Školství s tímhle vůbec nepočítá (myšleno obecně, protože školy jsou samozřejmě různé, podle toho, jací jsou na nich učitelé) a logicky vzniká dojem, že se "chytřejší" přizpůsobují slabším, jenže reálně spousta těch "chytřejších" je jen lépe informovaná, rodiče jim věnovali více času, učili se s nimi, dávali jim podněty. Takže se na prvním stupni klidně může nudit i dítě zcela normálně nadané, které je "napřed" díky podnětům zvenčí.
A neumí-li školy pracovat s tímhle, jak pak mohou paušálně zvládat za současného stavu děti, které opravdu mají speciální potřeby?