Lenko, ten problém může mít celou řadu příčin. Samozřejmě to může být oslabenou optickou diferenciací, ale třeba taky problémem s pozorností - zvláště, jestli je třída rušná, nebo učitel chrlí více informací najednou. Když učitel ukazuje něco na IT, k tomu vykládá třeba "podívejte se, jak je to tu červené, vybarvěte si to okýnko v pracovním sešitě taky červeně, kdo to nestihne, dodělejte za domácí úkol a otevřete si učebnici na straně 43" tak dítě ani nemusí mít poruchu pozornosti a je úplně mimo, v důsledku čehož může chybovat v jiné oblasti.
Další důvod může být klidně i nesprávně držení tužky či skrytý problém s motorikou - dítě se soustředí na nepohodlí způsobené únavou/bolestí ruky a vynechává písmena, diakritiku (to je dost typické).
Také můžete zkusit foniatra, který zjistí, jestli dítě dobře slyší, a jestli třeba nemá problém s fonematickým sluchem (slyší celkově dobře, slyší všechny hlásky, ale v některých kombinacích hlásku neslyší - třeba L na začátku slova je bez problémů, ale nerozliší ho uprostřed slova).
Vyhledávání chyb je kapitola sama o sobě, to je hodně obtížná disciplína, kterou je obvykle třeba systematicky cvičit. Schopnost vyhledat chybu nastupuje obvykle až poté, co dítě všechno předtím zvládlo.
Na podporu optické diferenciace můžete používat různé snesitelné a zábavné metody, třeba hraní karet, domino, pexeso, memory kartičky, cink...
Do PPP bych se asi hned nehrnula, ale pokusila bych se dostat klidně k nějaké soukromé psycholožce, speciální pedagožce, které dávají mnohem příznivější termíny a dá se s nimi dohodnout i nějaké specifické vyšetření zaměřené více na konkrétní problém. Někdy jsou to dámy, které utekly z PPP, takže mají zkušenosti i s tím, jak poradna funguje, PPP zas od nich někdy přebírá zprávy a zahrnuje je do svých materiálů.
Jestli se na tebe dcera obrátila s tím, že to vnímá jako problém, tak bys měla něco udělat, aby viděla, že má v tobě podporu, že tě zajímá a pomůžeš jí.
Držím palce