První věc je posouzení toho, co je "nadání" tj. zda nějaké testy? nebo projevy? U dívek ve škole registruji větší píli a zájem tj. mohou se jevit jako nadanější. Kluci se častěji "nezajímají" tj. mohou se jevit, že jim to nejde, i když mohou mít nadání. Např. jazyk, sice může mít dítě nadání a pochytit ve škole maximum, ale pokud se nebude samo "dovzdělávat" tj. alespoň koukat na filmy v AJ či překládat si písničky, tak prostě v praxi bude na tom hůře, než běžné dítě, které se učí slovíčka, trénuje překlady atp. A pak když se spojí "nadání" a píle, tak je to super. Píle ale často souvisí se zájmem a když pak třeba ten kluk má zájem např. o jazyk, tak je asi schopen se velmi intenzivně tomu věnovat a "kašlat" třeba na ostatní, což většinou dívky, pokud chtějí být dobré, tak chtějí být i v tom ostatním a nekašlou na "zbytek" toho, co jim nejde. Takhle to vidím kolem se ve škole. Jinak si myslím, že není od věci si nechat nějaké testy udělat, aby člověk věděl na čem je, zda tam je potenciál a nebo ne. I když mnohdy snaha a píle dokáží člověka přenést i přes něco, kde nadání chybí. Mně nejvíce dere, když vidím nadání, ale dítě na vše "peče" a já vím, jak málo by stačilo