Kdysi jsem pracoval v jednom menším telco operátorovi a přepsal jsem tam fakturaci, rating hovorů, saldo. A samozřejmě vytvoření účetních záznamů pro export do SAPu.
Neměli jsme GUI pro zadávání těch šílenejch telefonních ceníků a slev. Jsou tam platnosti od-do pro ceník, pro cenu v ceníku, flat rate podle dní, měsíců apod., odlišné ceny pro peak a off-peak pro daného zákazníka, odlišné ceny za různé segmenty hovorů (první dvě minuty, dalších deset, odlišná tarifikace (po 5s, po s...), šílenství. Cokoliv co si obchodník vymyslel.
No a jednou mi takto holky z fakturace přinesli nový ceník do USA a já jím měl nahradit starej. Musel se nahrát pomocí SQL scriptu do databáaze. A ony to měly zkonrolovat. A nechal jsem tam oba ceníky v překryvu a stroj si náhodně vybíral, kterou cenu akceptuje.
Po cca 2 měsících nám přišli přes customer care dvě stížnosti dvou důchodců, že jsme jim účtovali různě dva hovory synovi do USA v měsíci. Šlo o jednotky korun.
Po analýze jsem zjitil (nikdo jinej do té db neviděl), že jsem velmi rovnoměrně po jednotlivých zákaznících udělal firmě sekeru několik set tisíc (v cca desetimilionovém obratu). Kdyby se to mělo dofakturovávat, byla by to ostuda jak Brno, takže vedoucí fakturace prohlásila, že pokud si někdo jinej nebude stěžovat, tak o ničem s mým šéfem neví. A těm dvěma ať se omluvíme a dofakturujeme jim rozdíl několika korun.
V duchu už jsem tehdy počítal 4,5 násobek mzdy. Ale nakonec se nic nestalo, protože jsem jim ten systém předtím opravil a dal dohromady, akorát děvčata z fakturace dostala nakázáno to po nás opravdu důsledně kontrolovat.