Přidat odpověď
Pokud se průběžně častěji změní formy přijímacích zkoušek na VŠ, bude to dobrá věc.
Přijímačky slouží jako určitá forma selekce těch, kdo mají předpoklady pro VŠ studium. A to primárně nejsou ti, kteří v bezpečných mantinelech "známé formy přijímaček" zaměřili veškeré úsilí jen na tu jednu formu přijímaček a ignorovali vše okolo, co "nemá význam pro přijímačky - třeba u přírodních věd je zbytečný dějepis...". Tohle je totiž neuvěřitelně omezené myšlení, pochopitelné snad ještě pro střední školu, ale úplně nevhodné pro dospělého člověka, který chce studovat VŠ. VŠ není pokračování střední školy.
Pro vysoké školy by naopak tahle situace mohla představovat výhodu, protože by se mohly zvýšit šance, že budou lépe selektovat lidi schopné širokého záběru, rychlé účinné adaptace na změněné podmínky, odhadování vývoje, a také ty, kteří mají reálnou vnitřní motivaci a dokáží se ve ztížených podmínkách sami snažit o své vzdělávání samostatnou prací a ne "tím, jak je SŠ připraví na přijímačky". Ty, "kteří SE vzdělávají", ne, "ti, kteří jsou vzděláváni." Což jsou ty hlavní předpoklady pro VŠ studium.
Pro nižší stupně škol je to jiné, základní vzdělání má úplně jinou funkci než vysokoškolské. Ale ani tam si nemyslím, že by dával jakýkoli smysl pokus o plošné opakování ročníku.
Ale rozhodně by za mě opakování ročníku mělo být reálnou nabídkou, aby ji mohl kdokoli v případě zájmu využít, a hlavně by se měl u něj zrušit navázaný povolený počet opakování, u vyšších stupňů škol povolená délka studia atd. a taky by k tomu měla patřit snaha o vhodné podání bez pachuti nálepek "repetentů", kteá je bohužel dost častá.
Předchozí