"Nedivím se, že učitelé odcházejí kvůli úvazkům, taky bych nechtěla dělat práci, kterou neumím."
Nikdy učitelé neučili jen v rámci své aprobace. I proto ze zákona aprobovanost vypadla, takový zákon nešel dodržet. Má smysl řešit kvalifikovanost a bylo by potřeba to pořešit i na fakultách, protože klasická dvojoborová studia přestávají dávat smysl (na řadě škol už se ani neučí klasické předměty, ale v rámci vzdělávacích oblastí jsou výukové bloky apod.). Z některých běžně studovaných kombinací na menší škole ani ten úvazek neposkládáš (klasicky Př - Vkz, Př - Ch, D - Hv, D - Ov, D - Rj....)
U nás ta jedna učitelka teď neodešla, že má učit něco jiného, co neumí, ale protože v rámci svých dvou předmětů měla toho jednoho více než druhého a ona to chtěla naopak.
A loni opět nebyl problém s předměty, ale nelíbil se rozvrh. Buď moc dnů, nebo špatné dny, nebo odpoledky nebo....
Ještě když jsem nastoupila a pak pár let potom, se nás nikdo na nic neptal. Prostě jsme se v přípravném týdnu dozvěděli, že budeme učit to, to a to...a nezájem. Odejít se moc nedalo, i kdyby to bylo na dohodu, tak v tu chvíli už nebylo kam. Ale dohodu bys nedostala a od října bys práci nesehnala. Bývalý zástupce si liboval v tom dávat neoblíbeným kolegům schválně předměty, které učit nechtěli.
Od ledna 2015 se situace začala hodně měnit, po tom, co muselo hodně lidí odejít, protože nesplňovali požadavky, nebylo mimo jiné kým vyplňovat ty předměty, co nikdo nechtěl. K tomu další faktory, jako že přibývá dětí, takže i tříd, upozadění přírodních věd na úkor jazyků od základní školy, takže to pak ani nikdo nejde studovat, a kdo jde, tak to nemá zájem jít učit....Přidej inkluzi, se kterou se pořád ještě mnoho učitelů nesmířilo, covid a s tím spojené nucené vylepšování počítačové gramotnosti, s čímž má pořád hodně učitelů problém, teď Ukrajinci. Navíc rodiče přestávají být poslušní
, tak ze školy odcházejí o něco dřív i ti, kteří by jinak přesluhovali. Prostě hodně lidí jde ze školství úplně pryč. Že teď začínají někteří učitelé brblat, že nemají to nebo ono přesně tak, jak oni chtějí, je důsledek nedostatku učitelů, ne toho, že by je teď nově někdo nutil učit jiné předměty. To naopak ubylo, protože v rámci nového financování škol máš mnohem lepší možnosti, jak jim ty úvazky naplnit jen těmi jejich.
A kolikrát už tu padlo, ať jdou učitelé dělat mimo školství, aby poznali, co je to práce, a při těch radách nikomu nevadí, že by tedy měli jít dělat něco, co neumí.