Přidat odpověď
Tak etický kodex není žádná novinka, mají ho různé profese (lékaři, zdravotní sestry, sociální pracovníci, advokáti, novináři....) a zatím jsem si nevšimla, že by je kvůli tomu někdo zesměšňoval nebo měl potřebu rozebírat jeho prospěšnost.
V té podobě, v jaké se zrodil (ne jako zakázka MŠMT, ale z iniciativy jednoho z učitelských spolků, takže bych do toho daně a jejich mrhání nepletla, ty spolky žijí z členských příspěvků dobrovolně se sdružujících členů, MŠMT a ČŠI byly přizvané pravděpodobně proto, aby daly kodexu punc oficiálnosti), mi přijde jako slátanina nicneříkajících hesel. Na druhou stranu by mi vůbec nevadilo, kdyby bod "9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci." alespoň v dnešní době učitelé přijali a začali dodržovat.
Některé naše učitelky neměly nejen etický kodex, ale často ani svědomí, s dětmi zacházely podle původu rodičů, oblíbence bez skrupulí protežovaly, neoblíbence šikanovaly, užívaly si a zneužívaly svou moc. A bohužel to tak mají některé stále, těch příběhů je všude plno. A bohužel to jsou často rodiče dětí, kteří vyžadují, aby učitelky jednaly z pozice moci, řvaly po dětech a dávaly tresty, o nějaké vzdělávání, natož přípravu na život, vůbec nejde. Vždyť i na středních školách se s dospělými studenty často jedná jako s nesvéprávnými jedinci, kteří nemají nárok rozhodovat o tom, co kdy a jakou formou budou studovat.
Ve školách je často problém s dodržováním zákonů, takže nějaký právně nevymahatelný etický kodex od někoho, kdo sdružuje mizivé procento učitelů, nejspíš nikoho nebude moc zajímat. Akorát se vrchním představitelům toho spolku povedlo využít již delší dobu budovaného PR a protlačili svůj blábol do médií. Vypadá to, že druhý podobný spolek, který ale nebyl k tvorbě přizván, udělá vše proto, aby tento konkrétní kodex přestal existovat. Buď se pokusí protlačit vlastní, nebo tenhle alespoň dostatečně poplivou a zpochybní.
Možná je to jen zastírací manévr, aby se moc nemluvilo o tom, že školy nedostaly peníze na výplaty, že se mění systém financování asistentů, což pro mnohé školy bude znamenat, že o řadu z asistentů přijdou, že chybí tisíce učitelů a učit se nehrnou ani ti "odborníci", kteří měli školství zničit, takže roste procento těch, co nemají ani bakalářský titul.....
Předchozí