Přidat odpověď
Asi už to zapadne, čtu až dnes, ale... Kromě toho, co píše Delete, vidím velký problém ještě z jiného důvodu. Některé body jsou - ve světle toho, co se poslední dobou (minimálně) celoevropsky děje - do budoucna nebezpečím, že školy budou zcela podléhat politickému diktátu.
Jedná se o body 2.
UČITEL PŘIJÍMÁ SPOLUODPOVĚDNOST ZA SEBE A SVĚT, V NĚMŽ ŽIJE, A VEDE K TOMU I SVÉ ŽÁKY.
Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak podporují demokratickou kulturu ve škole.
- Když se podíváme na příklad gymnázia v Rumburku, kde prý mají ve vestibulu vývěsku Nevěř dezinformacím, a na ní nejsou uvedené žádné výroky s důkazy o nepravdě, ale fotografie některých politických osobností, které zrovna nejedou na mainstreamovém koni, někteří z vás to nejspíš uvidí jako správně demokratické, ale podle mě to k demokracii naopak nevychovává, spíš tady ti ukážeme, kdo je hoden zatracení, na nic se neptej a následuj oficiální pravdu. Pokud by v budoucnu tento "kodex" měl být vymáhán, může nakonec učitel, který nebude správně do žáků tlačit tu správnou propagandu (zůstane třeba záměrně apolitický a odmítne žáky vést na jednu nebo druhou stranu), mít problémy, aniž by se ve skutečnosti něčím provinil. Jaké důsledky to může mít pro děti, je další věc.
5.UČITEL JE VNÍMAVÝ KE KULTURNÍM A SOCIÁLNÍM ROZDÍLŮM SPOLEČENSTVÍ, V NĚMŽ PŮSOBÍ.
Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.
- Zase - aktivně se podílí by mohlo v budoucnu, pokud se přitlačí, znamenat, že se musí připojit k pozitivní diskriminaci, která už leckde probíhá, jinak bude označen za nevyhovujícího. Hrozivý dopad podobných snah na děti (např. v Británii plánují už nemluvit o rodičích jako o mámě a tátovi, protože co ty menšiny, jak by se cítily?) je nasnadě.
6.UČITEL KONTINUÁLNĚ USILUJE O ROZVOJ SVÉ PROFESNÍ ODBORNOSTI V SOULADU S NEJNOVĚJŠÍMI VĚDECKÝMI POZNATKY.
Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
- Kdo bude rozhodovat o tom, které informační zdroje jsou kvalitní?
8.UČITEL PRACUJE UDRŽITELNĚ, A TO S OHLEDEM NA SVÉ VLASTNÍ SÍLY I ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.
Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.
- Co to znamená "aktivně věnuje výzvám"? Vypíná dětem topení? Bude je přesvědčovat o tom, že elektromobily spasí svět?
Někomu se to může zdát jako přehnané malování čerta na zeď, ale mám potvrzené z nedávné minulosti, že co nejdřív začínalo jako doporučení, bylo později nařízeno - a to přesto, že to bylo nezákonné a že se nakonec ukázalo, že i nesmyslné až škodlivé, a že nevycházelo z faktů, ale tlaků různých zájmových skupin. Mám proto tykadla nastraženější, než je obvyklé. Ani nevíte, jak ráda bych se mýlila - tehdy, i teď.
Předchozí