Přidat odpověď
Jenže už existuje rozhodnutí Ústavního soudu (Pl.ÚS 55/10 ze dne 1. 3. 2011 80/2011 Sb.), že ekonomické škody (pokud nejsou extrémně velké) nejsou důvodem. Tehdy ovšem vláda ODS v roce 2010 se snažila také v resortu MPSV dosáhnout škrtů, ale zákon byl podán pozdě, i proto neměl šanci projít v Senátu, kde se radikálně změnilo složení.
Vláda tehdy použila nejkrajnějších postupů, kdy návrh znovu podala v legislativní nouzi, schůze byla svolána 40 minut předem, byla zrušena obecná rozprava a vzápětí se hlasovalo. Jen díky tomu zákon mohl projednat ještě Senát v původním složení.
Ústavní soud tuto kombinaci tlaku považoval za svévolnou a zákon zrušil.
-------------------------------------------------------------------
Zda se to bude opakovat je otázka a je zde problém, že ÚS rozhoduje jen do budoucna. A může pouze škrtat a to jen v podkladovém zákonu. Čili, musel by škrtnout valorizaci jako celek.
Možná by mohl ale nařídit ČSSZ provést zpětně valorizaci podle původně platného zákona na principu zákonné jistoty, sociálních jistot a spravedlnosti.
Nebo vydá jen akademický nález, kde konstatuje svévoli vlády.
Je tu ale ještě jeden problém. tím je že již jeden soudce chybí a v květnu vyprší mandát 4 dalším a v zápětí 3, čímž se soud zcela zastaví. Ústavní soud může projednávat ústavní stížnost v plénu, pouze pokud má 12 z 15 členů a pro návrh musí být 9 z 15.
Předchozí