Přidat odpověď
Jinak já to mám v hodinách nastavené podobně jako Yuki.
Na začátku společná "zahřívačka", něco, co vychází z předchozí hodiny, nejlépe s trochou přemýšlení, řeší všichni samostatně, pak společně zkontrolujeme a vysvětlíme si. Na to naváže něco nového, snažím se o společné vyvození, které vychází z nějaké jejich činnosti, zadám úkol, při jehož splnění něco "objeví"....poznatky zapisuju na tabuli, z toho pak mají zápis. Pak pár ukázkových příkladů, kdy se střídají u tabule, zbytek hodiny samostatně, ve dvojicích, prostě zadané úlohy různé obtížnosti, vybírají si, co řeší, mohou si pomáhat, vzájemně vysvětlovat, já procházím, odpovídám na dotazy, dopomáhám....vím, komu se moc dělat nechce, u toho trávím víc času a snažím se ho k činnosti přesvědčit...
Když píšou test, tak kdo dopíše, má zadané úlohy, většinou opět výběr buď nadstandardních nebo "objevovacích" úloh, na které po odevzdání testu od všech navazujeme. Kdo odevzdá test později tak holt přichází o tu objevovací část a má jen to společné vysvětlení.
Povinné úkoly nedávám. Někdy si mají dodělat cvičení, které nestihneme, pak ho na začátku další hodiny kontrolujeme, pokud si ho neudělají samostatně, jen si píší výsledky a houby z toho mají, zatímco ti, co si ho udělali, se doptávají, vysvětlujeme si nejasnosti, dává jim smysl se na to podívat. Mluvíme o tom, že jistotu získají právě jen procvičováním. Ale nutit je k tomu nemíním. Je jich spousta, co dělá vrcholově nějaký sport nebo uměleckou činnost, tráví cvičením těchto věcí několik hodin denně, většina z nich ví, co obnáší být v něčem opravdu dobrý. A zase z druhého konce, spousta těch dětí s různými poruchami potřebuje cvičit úplně jiné oblasti, takže přidávat jim k tomu ještě další povinnou nálož procvičování něčeho, co jim třeba jde samo, nebo naopak nejde proto, že mají oslabenou tu dílčí oblast, takže jim opakované počítání nic nepřinese, v tom nevidím smysl.
Snažím se poskytnout co nejvíce možností, ale nikomu nic nenutím. Zadávám buď cvičení v pracovních sešitech nebo pracovní listy a cvičení na Umíme matiku. Vše dobrovolně, k procvičení. Kdo si udělá, dostává bonusové body, za deset bodů je jednička s poloviční váhou. Tahle cvičení mohou dělat i ve chvíli, kdy mají splněnou společnou práci při hodině.
Nemám pravidelné doučování, ale vždy měli možnost se domluvit a přijít na konzultaci. Jen to málokdo využíval. Většina po škole neměla čas, ti starší navíc se třemi odpoledkami týdně už ani sílu. Ono se to nezdá, ale 32 hodin výuky je prostě hodně.
Předchozí