"zákazu veškeré mimoškolní práce"
Ale nejde o zákaz pro ty děti, jde o zákaz pro školy, aby si tu domácí práci nemohla vynucovat právě proto, že u dětí, které nemají to zázemí, to vede jen k dalšímu prohlubování rozdílů, protože jsou trestané za něco, co nemohou moc ovlivnit.
Je to strašně znát na prvním stupni, kde děti ještě většinou samotné ty zadané úkoly nezvládnou. Takže ta rodina pak na to splnění má vliv obrovský. A u nás to navíc došlo do takového extrému, že se často vyžaduje i správnost a učitelky se rozčilují, jak rodiče mohou dopustit, aby dítě odevzdalo úkol s chybou.....
Takže systém, kdy učitel poskytne podklady a možnosti k procvičení, kontrolu vypracovaného, možnost připravit si referát nebo prezentaci doma, je v pořádku. Je tu možnost to nevypracovat a zvýšit tak riziko neúspěchu v testu. Nebo vypracovat a zvýšit šanci na úspěch. Ale odpadne možnost trestat za nevypracování. A to je právě pro ty děti znevýhodněné zejména sociálním prostředím hrozně důležité. Protože u nich ten trest a tedy opakovaný neúspěch byla a pořád ještě je vlastně skoro jistota. Během prvních let ve škole tak dojde k totální destrukci zájmu o učení. Ty malé děti jsou trestané za to, co nezvládají jejich rodiče. Proto je pro ně lepší, když vše, co mají zvládnout, se odehrává ve škole. A k tomu je důležité, aby škola nemohla to, co se mají naučit, naházet na rodinu. Dneska se to, zejména na prvním stupni, děje ve velkém
.