Přidat odpověď
Ano, a pořád to beru jako super. Právě proto, že byl na spoustu věcí čas.
Teď mám na gymplu 4 hodiny týdně, třída plná chytrých dětí a tak tak stíháš ten základ. Každou hodinu nové téma, není moc prostoru na nějaké náročnější úlohy, o badatelských ani nemluvím. Na ZŠ je max. 5 hodin týdně (v některých ročnících jen 4), to je tak akorát pro ty nejzdatnější, ale ti ostatní už mají smůlu. Tempo je na ně rychlé, není čas na procvičení základů.
RVP ZV předepisuje na 1. stupni 20 a na 2. stupni 15 hodin týdně v rámci celého stupně. To máš 4 hodiny týdně na prvním a jen 3 - 4 hodiny týdně na druhém stupni. Samozřejmě, že v rámci toho neuděláš ani základy, takže se využívají disponibilní hodiny. A čím víc dáš na M a ČJ, tím víc ti jich chybí na naukové předměty, kde se také škrtalo. Fyzika, chemie, přírodopis a zeměpis mají dohromady jen 20 hodin na všechny ročníky. Za nás to bylo 26 hodin (PŘ a Z každý rok 2 hodiny, FY 6. - 8. ročník 2 hodiny, CH 7. a 8. ročník 2 hodiny). Takže se opět doplňuje z disponibilních a protože jich není moc, tak se většinou rozděluje tak, že v některých ročnících jsou jen 4 hodiny týdně M a ČJ, a v některých ročnících je jen jedna hodina F, PŘ a Z. A tak ani v těchto předmětech není moc čas na víc než základy, opravdu dost osekané základy. Žádné laborky (my jsme měli jednou za 14 dní chemické a zhruba jednou za měsíc i z fyziky a přírodopisu). Takže proti nám mají děti 3 předměty navíc a chybí jim minimálně 4 hodiny týdně na to, co jsme se učili my. A to je znát.
Já bych viděla jako optimum 5 hodin týdně M i ČJ jako základ, a pak třeba volitelnou hodinu M+ a ČJ+ pro ty zdatnější, kde by se dalo jít do hloubky a byl prostor pro ty náročnější úlohy, a pak M a ČJ docvičovací naopak pro ty, kterým těch 5 běžných hodin prostě nestačí. V rámci volitelných předmětů, kde by pak mohly být i ty další cizí jazyky, pracovky, tělocvik....podle možností školy.
Než se zavedl povinný druhý cizí jazyk, nabízela základka, kde jsem učila, v 8. a 9. třídě právě poměrně pestrou škálu předmětů. Ale s druhým cizím jazykem a ubráním hodin z M a ČJ se to zkrouhlo, buď se volitelné předměty zrušily úplně, nebo se nabízí jako cvičení z ČJ a M, aby se doplnily ty chybějící hodiny. Problém ale je, že se očekává, že náplň těchto cvičení bude spíše rozšiřující (ČŠI dává jako výtku, když není), ale předmět si právě často volí děti, kterým nestačí ty 4 hodiny týdně. A těm pak náplň často moc nedává a navíc třeba i zhoršuje průměr. Takže utíkají do druhého předmětu, kde sice tu hodinu navíc nepotřebují, ale je pro ně snazší.
Předchozí