Přidat odpověď
Inko, tak jasně, že by bylo dobré, aby "normálně četli", ideálně tak trochu "napříč žánru a času", aby získali přehled. O to se přesně školy snaží, když chtejí "čtenářské deníky" s předepsaným obsahem. A ty všechny otázky kolem (viz. předchozí příspěvky) tvoří potom obsah maturitní zkoušky - alespoň na některých školách. Gymnázium, kde studuje syn, má ústní maturitu z Čj založenou na tom, že si student vylosuje 1 z 25 knih z vlastního seznamu četby (ty si vybírá tuším ze 100 nebo kolika titulů ze školního seznamu, přičemž výběr má určité podmínky typu, kolik má být poezie, prózy, drama, zastoupení období, čeští x cizí autoři atd.) a v rámci zkoušky nemluví pouze o té jedné knize, ale i o jejím zařazení do kontextu (i zařazení autora). Takže nejde o to, aby studenti vyrobili samoúčelné zápisy "do deníku" (u syna vůbec nemusí deník vést), ale aby měli pro účel maturity ten požadovaný přehled. Jsou to prostě jinak koncipované "maturitní otázky" - i za nás někteří učitelé trvali na jejich písemném vypracování a předložení "ke kontrole" a jiní ne, ale maturita prostě měla takový obsah ... Jestli se studenti naučí požadované informace o knihách na základě vlastní četby nebo si to dohledají na internetu, je v podstatě jejich věc ...
Předchozí