| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Navštěva hřbitova

 Celkem 71 názorů.
 gubby 


Téma: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:43:22)
Zdravim.. rada bych znala neci nezaujaty nazor. Tchan je uz dlouho po smrti, umrel kdyz bylo mymu muzi asi 10let. Ma hrob zde ve meste-zanedbany. Teda do te doby nez se tam dostanu ja a muz. Nikdo jiny od muze z rodiny tam nechodi ~:( Ja tedy jsem odmala k tomu byla tak nejak vedena, kszdou nedeli jsem chodila s mou babickou do kostela, nasledne pak dedeckovi na hrbitov. Takze mi to pripada jako velka ostuda, ze svemu otci nikdo ze zbytku muzovi rodiny neprijde zapalit ani svicku, dokonce ani na dusicky ne.~o~ Kdyz se jich na to zeptam, tak z nich vypadne jen to, ze maji strach tam chodit ~d~ svagrova,kdyz tam byla pred x lety naposledy, tak potom nejak potratila- priklada to k navsteve hrbitova a tchyne jen prohodi, ze se tam krade, ze nema cenu tam neco nosit. Tak nevim, jestli jsem blba ja. Nikdo z nich neni verici. Myslite si, ze to prehanim, kdyz me toto rozciluje a pokazde se s nima kvuli tomu chytnu?
 Pole levandulové 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:45:53)
Myslim, ze to je jejich vec, jestli tam chteji nebo nechteji chodit, povinnost to neni. Pokud ti to vadi, jedine, co s tim muzes udelat, je, ze tam budes chodit sama, pokud ti vadi, ze je to tam neupravene. Uprimne, kazdou nedeli si kazit chozenim na hrbitov, na to je zivot dost kratky, nemyslis?
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:48:00)
no tak dle mého to lidi nevidí jako kazení si neděle, oni tam jdou rádi a vzpomínaj

 Pole levandulové 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:50:08)
BZ, to ano, pokud je to jejich zivotni styl, tak to chapu, ale pokud je manzelova rodina neverici, tak to tak nejspis nebere. Ale ja az ted koukam, v jake sekci prispevek je, tak se omlouvam, vlezla jsem tam, kde nemam co delat /reagovala jsem na nove tema, aniz bych si vsimla umisteni/.
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:52:01)
no tak ono to možná až tak s vírou nemá co společného, naši nevěřící taky chodí, tedy spíš starají se o hrob, že by chodili nějak pravidelně to ne

já chodím málo, ale hřbitovy jako takový mám ráda

jinak to má babička ta tam opravdu chodí často za dědou, pravidelně
 Pole levandulové 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:59:00)
Mne hrbitovy nevadi, ve smyslu, ze bych se bala tam chodit, ale nijak je nevyhledavam. V nasi rodine jsou nastesti vsichni priznivci zehu, takze po smrti jejich popel poletuje ve vetru a pokud si na ne chci vzpomenout, muzu to delat prakticky kdykoli. Ale je fakt, ze kdyz jedu kolem Malvazinek, v duchu babicku pozdravuju:-)
 gubby 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:52:43)
Kazdou nedeli jsem tam chodila s babickou, kdy jsem byla mala, ted se tam dostanu 1-2x za 2 mesice a neberu to jako povinnost. Jen me to stve, vzdyt to byl prece jejich tata. ~d~ Mimochodem, ja ho nikdy nepoznala, dokonce ani fotku nevidela a presto ~d~ A navic predstava, ze takhle jednou budu ja a zadny z mych deti si ani nevzpomene a na hrobe budu mit metr nejakyho plevele, no sakra. ~n~
 kambala 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:53:41)
jo, ted jsi to vyhmatla, myslela jsem si,ze je to ta vec, ktera te na tom bude stvat nejvic. osobne si myslim, ze muj milovanej deda udelal pro tento svet dost, aby tu po nem zbyly i jine veci, nez hrob....~Rv
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:56:37)
tak já to beru spíš jako úctu k tomu člověku, postarat se o to kde leží, někdo nemá možnost bydlí x kilometrů daleko
ale vzpomínat se opravdu nemusí jen na hřbitově
 hrúda 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:56:11)
Ditule, no, já teda doufám... že mě jednou rozpráší na nějakém příjemném místě, aby mi někdo lozil na hrob "z povinnosti" to taky není to pravé ořechové. ~d~
 Claire4891 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:21:07)
Proc kazit? To jako ze mrtvy clovek si nezaslouzi, aby si na neho nekdo vzpomnel?~a~
 kambala 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:27:13)
claire, zcela jiste si to zaslouzi, ale bavime se tu o rovinici vzpominani na mrtveho=chozeni na hrob. coz tedy zcela jiste neni totez (pro mne rozhodne)
 wer 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:46:29)
Jasně že se dá vzpomínat i jinak,a chození na hřbitov,nic nevypovídá o vztahu.(Vlastně trochu jo,že mi ta prateta,stojí za pár kroků navíc,a za vzpomínku.Ale nijak bych to nepřeceňovala.)

Jenže když už ten hob je, a žijeme v kultuře,kde je zvykem se o hroby starat, tak zpustošený,zarostlý hrob je spíš neúcta,prostě "divné".
Stačilo by vymyslet nějakou téměř bezúdžbovovou úpravu,a jednou za rok to tam přijít zkontrolovat,opláchnout. Nebo ten hob úplně zrušit.
 Pole levandulové 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 11:18:08)
Claire, neplet dohromady dve veci - vzpominku na zemreleho a saskovani na hrobe. Vzpominat muzu kdykoli a kdekoli, intenzivne a s laskou, ale upraveny hrob to vzpominani nedokazuje.
 Claire4891 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:18:03)
Ja dohromady nic nepletu, jenom me zarazilo, ze nekdo povazoval chozeni na hrob za zkazeni nedele. Jasne, ze se da vzpominat i jinak, ale kdyz uz ten hrob je, tak nechat ho zpustosit mi prijde jako neucta, jako ze ten clovek teda nestoji ani za par kroku a zapaleni svicky.
 gubby 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:25:35)
Tak jsem to myslela ~x~
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:47:05)
no u nás se o hroby příbuzných taky staráme, teda já ne asi zatím

ale každého věc asi, nerozčilovalo by mě to
 Sova a dvě sůvata 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:49:46)
Je zvláštní, že nemají potřebu tam alespoň občas zajít , ale neřešte to s nimi, to je zbytečné. Nechcou - když je to nenutí kvůli sobě, kvůli vám to nezmění. Třeba si vzpomínají jinak.

Ale zajímalo by mě, proč ten hrob vlastně platí, když tam nechodí.
 kambala 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:51:34)
myslim, ze prehanis. kazdy ma nejaky nazor. osobne to mam tak, ze nesnasim pohrby, hrbitovy a chozeni "na hrob" mi prijde pokrytecke - uronit slzu nad mramorem u kostry, ktera uz tam snad ani neni.....ja na sve zemrele vzpominam casto a rada a zcela zivelne, ne programove nad hrobem....takze se smir s tim, ze to nema kazdy tak, jako ty

klid, na svete se deji horsi veci, mrtvym je to jedno
 gubby 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:58:06)
asi jo, asi prehanim.~d~
 wer 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:28:43)
z mého pohledu jsou divní spíš oni ,než ty

a ty argumenty ~a~ asi na utišení svědomí (podvědomí),které v nich někde hluboko nenápadně vrtá,
jenže je to jejich věc, a nic s tím neuděláš

jestli se o hob staráte sami s manželem,tak dáváte i příklad dětem,takže se nemusíš bát svého osamělého zarostlého hrobu, mě se tvůj postoj líbí


 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:37:02)
kambalo,
díky hodně se mi ulevilo, když jsem si přečetla tvůj názor. Už jsem si myslela že s tímto názoremn je moje nejbližší rodina jediná na světě. Na své předky si vzpomínám kdy chci já, jako dítě mě každotýdenní návštěvy na dědově hrobě stresovaly, raději jsem mu s babičkou zapálila svíčku u jeho fotky, co měla babi doma (ona ale i několikrát za týden chodila na hrob, často se mnou). Na hřbitovy nechodím a nehodlám s tím začínat ani v dospělosti, na péči o hrob platíme službu. S mými rodiči jsme domluveni spálit a rozprášit a nemyslím si, že po nás na světě nic nezůstane. Manželovi rodiče jednou za rok okolo dušiček objedou "všechny hroby". Nelíbí se mi to, ale když mají tu potřebu, aŤ je tam manžel klidně odveze. Je to jejich soukromá věc a já je nekritizuju, oni mě taky ne.~3~
Vzpomínat na ty, kteří tu už nejsou a chodit jim na hrob opravdu není totéž a nelíbí se mi odsuzovat někoho, kdo to nemá nastaveno jako já.~a~
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:39:55)
jenže kambala to nazvala pokrytectvím, což je samo blbost

že někdo dělá truchlící vdovua necítí to tak může být, ale ona třeba i ta babička si to "uvědomila"
většina lidí tam dle mého nechodí z povinnosti či pokrytectví, ale protože tam je uložen jejich blízký
 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:44:48)
boží ženo,
nemám však vysvětlení, proč je kolem dušiček (možná ještě na Vánoce) na hřbitovech jako na Václaváku a jinak zejí prázdnotou.... ~d~~d~~d~ Tchánovci říkají, že jim vadí, když ostatní hroby jsou načančané a ty "jejich" ne. ale klidně tam jedou i dříve než jsou dušičky, ale nikdy nechtějí až po nich. jsou to hodní lidé, určitě na své zemřelé příbuzné= vzpomínají i jindy a jinak, ale maličko pokrytectví za tím tímhle cítím.~3~
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:47:27)
ty tam chodíš? že víš , že tejí prázdnotou?
neni to tím, že na dušičky příjde většina právě v ty dny a během roku se to rozptýlý

jako chodit jen na dušičky a nazdobit to tam a jinak nepáchnou divný je, ale co vim, bývá to na hrobech, kde příbuzní jsou třeba z daleka a přijedou opravdu jen na ten svátek
 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:51:32)
ano, chodím, ale ne z nějaké povinnosti a ne "na hrob", takže to vidím. A chodím na různé hřbitovy, je to všude stejné, pár babek s konvičkou. O dušičkách jsem omylem byla jen jednou (neuvědomila jsem si ty dušičky).~3~
V podstatě mi to je jedno, ale někteří konkrétní lidé, které znám, tam chodí z ryze pokryteckých důvodů, někteří ne,...
 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:53:08)
aha
a dole píšeš
Na hřbitovy nechodím a nehodlám s tím začínat ani v dospělosti, na péči o hrob platíme službu.


 boží žena 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:53:45)
jako je mi to jedno, ale tvrdit, že je to pokrytectví je blbost
 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:59:40)
boží ženo,
pokrytectví je to 100% u mého strýce, o kterém jsem psala dříve. Ještě si pochodem přes celou vesnici zajišťuje aby ho všichni viděli. Motivace jiných může být různá, myslím, že pokrytců je mzi nimi méně než těch co mají jiné pohnutky....
 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:57:31)
obojí je pravda, i když uznávám, že to zní divně. Chodila jsem tam dříve hodně na procházku s kočárkem (klid, ticho, zeleň), teď míň, přemýšlet. Na úpravu hrobu opravdu platíme službu a nechodím cíleně na "naše" hřbitovy. Na blízké, i na ty, ktzeré jsem nepoznala myslím kdykoli a kdekoli.
 Viki 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 16:51:17)
Dáváš prostě všem okolo najevo, že hřbitov je pro tebe, mladou dámu, místo nedůstojné až nepřístojné, enetuálně vydáváš návštěu za pokryteckou činnost. Výborně. Máš jasně nastavené hodnoty, do nichž ovšem reálný život zjevně nepatří. K životnímu cyklu, pokud to to ovšem doma neřekli, patří i smrt. Obávám se, že se snažíš jenom nahodit pózu - ale postupem času tě i ten rozum dožene :-))
 štěpánkaa 


Re: Navštěva hřbitova 

(26.9.2010 21:14:54)
Milá Viki,
je mi 44 (mladá dáma~t~) a představ si, o koloběhu života toho vím celkem dost. Nepatří do něj ani čištění hrobu, ani pochod s kyticí přes celou vesnici, ani zapalování svíčky na hrobu o dušičkách. Máme holt v naší rodině jiné rituály. Nejspíše jsi nečetla všechny moje příspěvky, když dokážeš napsat takovýhle odsudek. Měj se, vševědko~3~
 Tabitha+2 


Gabriela 2 deti.. 

(27.9.2010 23:35:09)
Velikonoční svíce

- svíce je důležitým symbolem ve všech kulturách, světlo je chápáno jako znamení života
- velikonoční svíce a slavnost světla na počátku liturgie Vzkříšení o Veliké noci má své kořeny v tradici prvotní církve, kdy se velikonoční noc rozzařovala světlem mnoha svící
- velikonoční svíce symbolizuje Zmrtvýchvstalého Krista, který zvítězil nad smrtí
- podle staré tradice se svíce zapaluje od posvěceného ohně na počátku liturgie konající se v noci z Bílé soboty na neděli, v níž vstal z mrtvých Kristus. Tato slavnost Vzkříšení se zahajuje vnesením zapálené svíce do úplně tmavého, zhasnutého kostela. Tak si křesťané připomínají, jakým zásadním obratem je Kristovo vzkříšení, noc, která se proměňuje v den. Zapalují si své svíce od tohoto paškálu, čímž naznačují, jak i oni byli Kristem ovlivněni, "zapáleni". Tím se celý kostel prozáří světlem.
- společenství věřících vítá svíci se zpěvem "Světlo Kristovo", "Chvála Tobě, Pane" a zpívá Exultet (píseň chvály z 1.století)
- tento význam je ještě podtržen tím , že se zapálená svíce ponořuje do vody, která se posvěcuje na křestní vodu a zapaluje se od ní také křestní svíce
- svíce je většinou ozdobena motivem kříže, na kterém jsou voskovými hřeby zdůrazněny Kristovy rány, nad křížem je první a poslední písmeno řecké abecedy - alfa a omega - značící, že Ježíš je začátek i konec; dále se užívá motivu stromu, beránka, slunečních paprsků nebo vody
- bílá barva svíce symbolizuje naději a nový život
- velikonoční svíce se v liturgii zapaluje jen během 50ti denního velikonočního období, tedy od Velikonoc do Letnic (Svatodušních svátků, svátků seslání Ducha sv.) a při křtech, aby se od naznačilo, že každý křest souvisí s velikonocemi - proto se od ní zapaluje křestní svíce. Zapaluje se také při pohřbech, člověk přešel branou smrti a křesťané se za něho modlí, aby také on "vstal" k novému životu - s Bohem .Každé nové zapáleni bílé svíce u hrobu, je připomínkou naděje v novém životě, je to světlo na připomínku neustálé Kristovi přítomnosti.

.......

dalsi k tematu..

Zvyk uctívání památky zesnulých navazuje tedy na předkřesťanské tradice. Roku 998 zavedl tento zvyk v druhý listopadový den benediktýnský opat Odillo z Cluny. Zvyk se rychle rozšířil po všech křesťanských zemích. Od té doby se v 18 evropských zemích slaví prvního listopadu svátek Všech svatých a den poté Dušiček.

Zvyk v roce 1748 oficiálně potvrdil papež Benedikt XIV. a postoupil jej dále pro všechny kněze ve Španělsku, Portugalsku a Latinské Americe. V průběhu první světové války, konkrétně v roce 1915, rozšířil toto povolení papež Benedikt XV. pro celou církev.

Jedinou výjimku tvoří anglikánská církev, ta slavení této památky zrušila. Avšak někde byla památka obnovena v rámci anglokatolického hnutí. Protestantská reformace nebyla ve zrušení takto důsledná: Martinu Lutherovi se její slavení v Sasku za jeho života nepodařilo prosadit.

Podle křesťanské tradice se na tento den slouží tzv. trojí mše za zemřelé, která odkazuje na trojí zrození Božího Syna (od věčnosti, v těle a v lidském srdci či duši).

V Praze se hlavní bohoslužba tradičně pořádá na vyšehradském Slavíně. Pod širým nebem kráčí průvod se zapálenými svícemi, obklopen hroby významných osobností moderních českých dějin.
 Kudla2 


Re: Navštěva hřbitova 

(28.9.2010 0:59:09)
Milado, to jsou už technické aspekty. To bych chápala v případě, že ten starající se a ten nestarající se jsou sourozenci.

Ale pokud je to vztah snacha - tchánovci, tak si myslím, že snacha do toho nemůže a ani by neměla zasahovat.
 štěpánkaa 


Re: Navštěva hřbitova 

(28.9.2010 21:50:43)
Milado,
myslíš, Viki je že chlap, na základě toho jednoho příspěvku?, no možná.
Dost jsem o tom přemýšlela a došlo mi, že ta "mladá dáma" z viki příspěvku je i moje skoro 70ti letá maminka a můj táta taky (+ ségra, ta je ale mladší než já). U nás hroby a péči o ně platí děti pochovaných rovným dílem, na koho jsou napsané, ani nevím. Myslím, že ani jeden z rodičů do nich nebude chtít být pochován, takže to ani neřeším. Mě se více než náhrobní kameny líbí rozptylové loučky. Jednu takovou máme poblíž místa, kde to máme všichni, celá trodina, rádi, takže kdo ví....~d~~d~~d~
 štěpánkaa 


Re: Navštěva hřbitova 

(28.9.2010 23:09:52)
Teda Milado, ty máš postřeh a pamatováka. No to je jedno, jestli je chlap nebo ženská. Mladou dámou ve 40, ve 44 i skoro v 70, dokonce i chlap, to mě pobavilo~d~
Na rozptylové loučce se naštěstí nemusí řešit vlastnictví hrobu. A tam my chceme....~3~~3~~3~
 hrúda 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:51:34)
Jo, lidi samozřejmě kradou všude. Poměrně běžně člověk najde "své" květiny na vedlejším hrobě... ale zamést, utřít a zapálit svíčku, to by neměl být zase takový problém. ~d~
 Sharon35 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 9:53:40)
Já to taky nechápu.Sestra mi zemřela,je to 2,5roku,na hřbitov chodím tak 1krát týdně,maminka obden.Když mi to někdy nevyjde,tak se cítím špatně,prostě,je to pro mne ještě čerstvé~n~
 Jana, 2/07+10/08+5/11 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:01:46)
Tohle není, podle mně, téma na hádání s rodinou, ty ses zeptala, oni ti odpověděli a musíš to tak nechat. Jsou horší věci kvůli kterým stojí za to dělat zlou krev v rodině než tohle.
Ještě můžeš navrhnout, že necháte dát na hrob kámen, aby tam nerostla ta tráva a sem tam ho dojdeš vyčistit. Kdo se bude podílet na výdajích je na diskuzi.
 Himmel 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:10:39)
Ja osobne bych k navsteve hrbitova nikoho nenutila..me otec zemrel, ale k hrobu nechodim, vzpominam na neho pravidelne a nejake kameny a nahrobky k tomu nepotrebuji. Kvuli jakemusi pamatniku mrtvych si delat problemy v rodine mezi zivymi mi prijde opravdu absurdni.
 Kaplanka+kluci 07/05+11/08 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:16:01)
myslím si, že když už člověk nechá své blízké pohřbít do hrobu na hřbitově, měl by se ten hrob alespoň minimálně starat - ve smyslu občas to tam očistit apod. Takže do jisté míry chápu Tvoje rozhořčení nad stavem hrobu.
Pokud toto "zbylo" na Tebe,tak buď to děláš ráda a smíříš se s tím, nebo bohužel hrob bude zanedbaný.
Nikoho nutit nemůžeš.

Ale hádat se a počítat, kdo tam kolikrát byl? Množství návštěv neodpovídá míře smutku.


Vídám hroby velmi "reprezentativní" a mám z toho teda husinu.





 helena 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 10:30:22)
myslím, že je to ostuda celej ich rodiny, že je ten hrob zanedbaný, ale ak sa s nimi kvôli tomu hádaš, tak to zase preháňaš ty :-)
proste tam raz za tie dva mesiace choď, trochu sa o hrob postaraj a ich nechaj na pokoji
 Mrakovak 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 11:19:00)
Tak to je podle mě jejich věc. My máme taky příbuzné, které za svým otcem na hrob nechodí ani jednou za pět let, mají to 60 Km. Připadá jim to asi zbytečné, já se nedivím, je to jejich věc. Tatínka mají jistě v srdci, ve vzpomínkách, za jeho života celá rodina k němu měla krásné vztahy, asi hrob není už tak důležitý. Já si to myslím také, nevím, jestli bych kvůli tomu jezdila, nevím.
 Kač. ♀ + ♂ 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 11:28:41)
Asi je to každého věc.
Moje máma chodí šasto a někdy mě přijde že není ráda že já svojí milovaný babaičce chodím málo. Chodím jen na dušičky jednak mě přijde nedůstojný hřbitov s výhledem na tovární haly avšude okolo komíny a tak., Zasloužila si něco důstojného a pak na babičku mylsím strašně často a myslím že o tom to je na někoho myslet a ne v tom jak často se chodí na hřbitov.

Kač.
 vlad. 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:32:40)
Ditule, třeba to něco vypovídá i o vztazích, které měli v rodině. Píšeš, že jsi neviděla ani jeho fotku...taky trošku, hmm nezvyklé...Prostě nemají potřebu, smiř se s tím.
 gubby 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:42:06)
Ja vim, ze je nemuzu nutit, ale vzdy si aspon zanadavam. ~:-D Ja se nemuzu jen tak divat, jak to tam pustosi ~d~
 Lilly+Helenka05,Hedvika08 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:45:06)
Mně se moc líbily hřbitovy ve Skotsku(když jsme tam byly na dovolený).Žádný kytky,žádná "výzdoba",jen náhrobní kámen nebo kříž a kolem posekaná tráva.
Osobně chodím na hřbitov jen párkrát do roka.Nevidím v tom žádnej smysl.A věřící jsem.
Starat se někomu o hrob je určitě hezkým dokladem toho,že tam je pochovaný někdo, kdo byl srdci blízký, ale smysluplné je starat se o živé lidi.
 vlad. 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 12:52:15)
Lilly, souhlas s těmi "zahraničními" hřbitovy. Taky mám ráda jejich jednoduchost.
Rodinu máme na Moravě, když jsem tam byla naposled, tak mi to tam přišlo jak na laciné pouti, babička by řekla "blyšči se to jak polska ostrava". Vím, že to ti lidé myslí dobře, ale ta výzdoba byla fakt pekelná.
 chikamichi 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 13:01:13)
"chození na hrob je pokrytecké" ??? no tak to je docela silný názor, ať si každý chodí na hrob svých blízkých a milovaných jak chce, je to jeho věc, ale že to že někdo chodí na hrob byl považován za pokrytce, no to snad ne??? ~a~ to doufám je překlep
 kambala 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 13:20:49)
Ajli, podívej, moje babička na dědu nadávala, co si pamatuju, pořád se hádali, hubovala mu, pořád bylo něco špatně....a pak umřel a babča chodí na hřbitov pětkrát týdně, věší mu tam miniaturní vánoční stromeček, vyrábí velikonční vejce, div ten hrob nevytapetovala....a moje rodina (vyjma mne, ja tam nechodim) chodi 1x na vanoce, 1x na dusicky a 1x na dedovy narozeniny ronit nad kamen slzy...jinak je clovek neslysi na dedu vzpominat, nic...to je pokrytectvi~d~
 štěpánkaa 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:41:46)
a teď jsem si vzpomněla na moji babičku. Dokuid žila, tak já za ní chodila 1x týdně, můj táta tak 3x, potřebovala už i pomoci s těžkými věci, nákup a tak. Její druhý syn a jeho děti u ní nebyli posledních asi 10 let jejího života. Poté co zemřela, navštěvoval její hrob tak 1x za měsíc, na dušičky vždy s věncem, nás dodnes kritizuje, že takový tyjátr neděláme. V jeho případě je to jen pro okolí, připadá mi cennější vídat se s lidmi dokud žijí.
Lidi, kteří se chovají normálně a když jim blízcí zemřou, chodí za nimi na hřbitov se vzpomínkou nijak neodsuzuji, nekritizuji (ale to není případ mého strýce). Potěšilo by mě, kdyby nekritizovali můj přístup...~3~
 irlev 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 15:11:11)
Kambalo, ale to myslím spíš souvisí s jejich osobností. Pokrytecké je to v tomto konktrétním případě, zobecnovat to ale takhle nelze.

My máme doma hodně fotek, často zapalujem svíčky, dětem vyprávíme, sami taky hodně mluvíme, na hřbitově to beru jako návštěvu - prostě jedem za babičkou, jako jsme jezdili dřív.

Minimálně upravovat hrob považuju za základ, vždyť je to místo, kde leží ostatky zemřelého.
 Adina,kluk 08 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 13:06:07)
myslím,že jednou za rok na dušičky nebo na vánoce by se tedy na hřbitov dojít mělo.
je to slušnost vůči tem,kteří zde již nežijí.
 Lubar 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 14:46:49)
Taky bych se měla o jeden hrom, mojí maminky, starat... A nebudu se tady vymlouvat, nestarám se. Mámu mám v sobě, vzpomínky na ní mám ve svým srdci, ne v nějakým žulovým náhrobku. Na hrob chodím výjimečně, když už mě opravdu dožene pocit, že bych teda po letech fakt měla, a fakt jsem ráda, že mí předci byli tak prozíraví, že je to žulová deska a ne záhonek. Jednou doufám, že moje děti urnu s mým popelem vezmou, odvezou jí na nějaký krásný místo a tam mě pošlou do větru. Chci jim zůstat jen v srdci, ne jako nějaká povinnost, kterou jim velí nějaký dobrý vychování nebo tak něco. Věřím, že svým dětem dávám víc, než jen to, co se má a co by bylo dobrý a co se sluší... a chci aby si mě pamatovaly právě tak.
 kreditka 


Nechodím 

(25.9.2010 15:16:36)
na hřbitov pravidelně, není to nic pro mě, zatím jen na dušičky zapálím svíčku, očistím hrob to jo, časem počítám s tím že tam budu jezdit častěji a udržovat hrob čistý, ale není to nic pro mě, sama jsem jednou uvažovala nad tím nechat se spálit a rozptýlit aby pozůstalí nebyli vázaný chodit mi na hrob. Nepovažuju to zkrátka za důležité fyzickou přítomnost u hrobu. Na mrtvé si vzpomenu doma, myslím a bzpomínám na ně často a kvfůli tomu nemusím jezdit na hřbitov
 Gabriella, 2 děti 


Poradí někdo? 

(25.9.2010 17:04:16)
Celá naše široká hluboká rodina je zcela nevěřící... Může mi tu někdo vysvětlit, co má za smysl zapalovat na hrobě svíčku, co přesně ta tradice znamená? Doma mi řekli, "že to je jako vzpomínka na mrtvého", což mi přijde nepřesné - vzpomínat se dá doma na kanapi.
Já bych chtěla pochopit co přesně má za smysl a za důvod to zapalování svíčky.
 boží žena 


Re: Poradí někdo? 

(25.9.2010 17:37:03)
já našla toto
Zapalování svíček na hrobech za zemřelé pochází z keltského pohanského rituálu. Hořící svíčky měly přivolat duše zemřelých a ty se měly v jejich plamenech očistit od hříchů (Ezechiel 18:4). Tato praktika, stejně tak jako posmrtný očistec, je samozřejmě nebiblická, včetně sloužení mše za hříšné duše mrtvých (Žalm 22:30).

http://zpravyzbible.cela.cz/tradice.html
 Lilly+Helenka05,Hedvika08 


Re: Poradí někdo? 

(25.9.2010 21:06:17)
Taky nejsem příznivcem zapalování svíček, ale nezavrhuju to. Chápu to jako symbol světla - víry, Krista, věčného života. Paradoxně nejvíc ty svíčky zapalují právě nevěřící.

Jób 12:22 - odkrývá hlubiny temnot a na světlo vyvádí, co je v šeru smrti,
Izajáš 9:1 - Lid, který chodí v temnotách, uvidí velké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo.
Izajáš 60:19 - Už nebudeš mít slunce za světlo dne, ani jas měsíce ti nebude svítit. Hospodin ti bude světlem věčným, tvůj Bůh tvou oslavou.
Efezským 5:14 - A kde se rozjasní, tam je světlo. Proto je řečeno: Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.
 vlad. 


Re: Poradí někdo? 

(25.9.2010 21:50:19)
To je moc zajímavé BŽ. S tím očistcem a mší (tedy mšemi?) za zemřelé jsem to měla ujasněné, že nééé. Ale ty původně pohanské rituály jsou opravdu zajímavé ~R^
 wer 


Re: Poradí někdo? 

(26.9.2010 10:51:30)
Boží ženo, ten tvůj odkaz je ale snůška nesmyslů.
 boží žena 


Re: Poradí někdo? 

(26.9.2010 14:03:20)
to je možný, já hledala jen na netu něco o zapalování svíček
víc sem na tom nepátrala ani nečetla

ale je možný, že ty víš všechno nejlíp, jen nám to nechce říct
 Tabitha+2 


bozi zeno 

(28.9.2010 0:20:17)
Nazdar zlorecnice!~;)

..."(Ezechiel 18:4). Tato praktika, stejně tak jako posmrtný očistec, je samozřejmě nebiblická, včetně sloužení mše za hříšné duše mrtvých (Žalm 22:30)...."

Mimo toho, ze souhlasim se Zemikem, uvadis v prispevku veci jako typicky "neznaboh", kterym se netajis, ze jsi..Nic proti..ale zavadet svou odpovedi, kdyz o tematu vim pramalo, jaksi postrada uzivani toho mala cortex cerebri, co je aktivovano..

Asi ti tedy ani nasledujici radky ,pro vyvraceni tvych "slatanim" ke krestanske tradici,vytrzene z kontextu DEJIN VIROVYZNANI, moc nereknou, proto se nemusis obtezovat s jejich ctenim, pokud ti nadale chybi vule..

Jeremjas /31:31-33/

"Hle, prichazeji dny, je vyrok Hospodinuv, kdy uzavru s domem izraelskym i s domem judskym NOVOU smlouvu.NE TAKOVOU, jakou jsem uzavrel s jejich otci v den, kdy jsem je uchopil za ruku, abych je vyvedl z egyptske zeme.Oni mou smlouvu porusili, ale Ja jsem zustal jejich manzelem, je vyrok Hospodinuv.."

Avrahamovi - "ve tvem potomstvi budou pozehnany VSECHNY narody na zemi"..

Gn /17:4-5/
Hospodin znova Avrahamovi "..Stanes se praotcem hluciciho davu pronarodu"
/ ne tedy pouze etnickych Israelitu../
17:7
"..smlouvu mezi Sebou a tebou i tvym potomstvem ve vsech pokolenich cinim totiz smlouvou VĚČNOU, ze budu Bohem tobe i tvemu potomstvu.."

po prichodu, smrti a vzkriseni slibeneho Pomazaneho, se musela formujici se Jeho Cirkev zcela ocistit od Zakona daneho skrze Moseho, jak uvadi apostol Pavel..Protoze byl skolou POSLUSNOSTI a stejne malokdo v te vytrval..Nikoho tedy k DOKONALOSTI tento Zakon neprivedl,a Pan to vedel, proto sliboval smlouvu NOVOU a VĚČNOU, co naznacuje logicky, ze Zakon skrze Moseho je pouze "preddavek, predobraz" toho, co ma prijit..Kdo se tedy po Kristovem SLAVNEM zmrtvychvstani vraci ke "Stare smlouve" - hlasi se k "ospravedlneni" sebe skrze SVE SKUTKY, co i sv.Pavel zasadne ODMITA...Protoze clovek muze byt ospravedlnen uz logicky pouze a jen skrze oslaveneho Syna Otce...V tomto svetle tedy i tzv. "mesiansti Zide" da se rict , do jiste miry "snizuji" svou duveru v Hospodina a Jeho dokonane spasne dilo pro lidske pokoleni..Mame mit tedy uctu k teto Stare smlouve,jako k Hospodinovu DARU,nikoliv se ale k ni vracet, protoze byla v Kristovi dana smlouva NOVA a VĚČNÁ, ktera je definitivne ZAVAZNOU a nemennou..

....

dale k popirani ocistcoveho ohne, kde probiha rekneme SPLATKA Bozi Spravedlnosti, po udeleni Boziho Milosrdenstvi za PRIZNANE a LITOVANE viny.Nebot obe tyto BOZI vlastnosti jsou si rovne co do DOKONALOSTI i VELIKOSTI..Zadna nemuze uprit, ci umensit "narok" te druhe..

Zj.J./ 7:13-17/

..."Jeden z tech starcu na mne promluvil: "Kdo jsou a odkud prisli ti v bilem rouchu?" Rekl jsem, "Pane muj, ty to vis!" a on mi rekl " To jsou ti, kteri prisli z velikeho souzeni a vyprali sva roucha a vybilili je v krvi Berankove.."....

...
O skutečnosti „posmrtného očišťování" těch, kteří NEZEMŘELI ve stavu nebeské svatosti /tzv.POSVĚCUJÍCÍ MILOSTI, udělované Bohem při sv.Křtu a u svátosti Smíření a sv.Pomazání / a dokonalosti, mluví také mnozí tzv. církevní otcové, např. Tertullian (2.-3. stol.), Klement Alexandrijský (2.-3. stol.), sv. Cyprián (3. stol.), sv. Efrém Syrský (4. stol.), sv. Cyril Jeruzalémský (4. stol.), sv. Basil Veliký (4. stol.) a mnozí další. Pozdější koncily pouze toto křesťanské přesvědčení stvrdili a výrazněji formulovaly v dogmatických výrocích. Nejstarším výslovným záznamem o přesvědčení o očistci jsou modlitby za zemřelé ve 2. století a v následujícím století totéž při slavnosti Eucharistie.



Odpůrci učení o očistci často mylně tvrdí, že očistec údajně slouží k odpuštění hříchů těm, kteří se nestihli kát a obrátit se ještě za svého života. Není tomu tak. Kdo se neobrátí ke své spáse a Spasiteli nejpozději do okamžiku své smrti, po smrti již podle křesťanského učení nemá možnost se obrátit, ale již pouze směřuje buď do věčného zatracení (pekla) nebo do věčného života (nebe) - a do nebe buď přímo nebo přes očistný proces (očistec) v závislosti na „míře" své osobní svatosti a dokonalosti před Bohem.

Mluví-li se v souvislosti s očistcem o odpouštění hříchu/-ů, jedná se vždy pouze o tzv. „lehké hříchy". ocistec-3-1.jpgJe totiž třeba rozlišovat tzv. smrtelný či vážný hřích, jehož mzdou je věčné zatracení, a tzv. lehké či všední hříchy, které ale nejsou důvodem k zavržení člověka, i když jeho samotného poskvrňují a v jistém smyslu „hyzdí" - k tomuto rozdělení viz především 1J 5,16-17. První typ hříchu - smrtelný, může být odpuštěn pouze pro Kristovu oběť, pokud se hříšník z něho upřímně kaje. Druhý typ hříchu, který nutně nevede ke smrti a k zavržení, je také odpuštěn, když se člověk kaje, nebo - „nestihne-li to" během pozemské pouti a přesto setrvává v této nedokonalosti, která však nevede k věčnému zavržení - je zapotřebí před konečným postavením se před Boží tváří v nebi být od této nedokonalosti očištěn a uzdraven. A právě to je „očistec" - člověk je pro Kristovu oběť a víru v ni (a v Něho) spasen a je tak na cestě k Bohu, avšak pokud do své smrti nedosáhl své věčné dokonalosti, k níž však dorůstá během svého života víry, je po své tělesné smrti „dobrušován" aktem „posmrtného očišť-ování", dokud nebude Kristu zcela „podoben" (srov. 1J 3,2)

Co se týče některých námitek stran délky trvání posmrtného očišťování v očistci: „posmrtné očišťování" (očistec) je přechodem, kdy člověk opouští skutečnost času i s jeho popisnými kategoriemi a vchází do věčnosti, která je z našeho pozemského pohledu nepředstavitelná a našimi pojmy nevyslovitelná. Neschopnost vyjádřit „kdy" skončí ono „posmrtné očišťování" znamená přijmout toto tajemství včetně naší vlastní neschopnosti je vyjádřit. V očistci je duše ochráněna Milostí proti jakémukoliv novému pokušení od nečisté bytosti...


 boží žena 


Re: bozi zeno 

(28.9.2010 14:24:41)
zcela upřímně se přiznám, že nevím proč se zapalují svíce, zadala sem to do googlu a tohle vyjelo, jako nepátrám po tom víc a ani sem to nepsala, takže já pouze kopíruji a cituji
netvrdím to, jen tak pro pořádek, komu to ještě pořád nedošlo

tak snad si to tabito už pochopila i ty
 wer 


Re: bozi zeno 

(28.9.2010 22:04:08)
jé, Boží ženo,promiň, já jsem psala že v tvém odkaze jsou blbosti,tak to musím upřesnit
o těch svíčkách to je v pohodě, ale já jsem se tam začetla víc a dočetla se podivnosti.....
jenže to už je mimo téma,tak tem můj výkřik o tvém odkazu je taky mimo, promiň


proč se vlastně bavíme o sváíčkách a hrobech v náboženství??????

 wer 


Re: bozi zeno 

(28.9.2010 22:14:55)
tak znovu, ještě jsem se na to podívala,je to blbost

Zapalování svíček na hrobech za zemřelé pochází z keltského pohanského rituálu. Hořící svíčky měly přivolat duše zemřelých a ty se měly v jejich plamenech očistit od hříchů (Ezechiel 18:4). Tato praktika, stejně tak jako posmrtný očistec, je samozřejmě nebiblická, včetně sloužení mše za hříšné duše mrtvých (Žalm 22:30).

první věta- souhlasím
ale proč se dokládá starý keltský rituál odkazem na Starý zákon? židé nebyli pohané a zapalují svíce z jiného důvodu než pohané, a křesťané zas jako symbol kristova zmtvích vstání a vychází ze Starého i Nového zákona

navíc nevím jestli keltové měli hoby, možná rovnou zpopelňovali (to nevím nevyznám se v tom)

a jinak proč se zapalují svíčky- už někdo moc pěkně odpověděl,tak tři stránky dozadu
 Viki 
  • 

Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 17:08:50)
Nepřeháníš, i když v dnešní tzv. moderní době nejsou strá konzervativní pravidla jaksi in.
 Cimbur 


Re: Navštěva hřbitova 

(25.9.2010 18:17:29)
Myslela jsem, že návštěva hřbitova je způsob kontaktu se zemřelým blízkým, a to i pro nevěřící. A udržování hrobu je výrazem úcty k nim. Že je to jaksi přirozené a není nutné se tomu vyhýbat, naopak to svým způsobem patří k psychohygieně.
Starší ovdovělé ženy (nebo u nás jedna paní, která před 10-ti lety přišla o mladinkou dceru) tam chodí někdy i denně. Nepláčou tam, ale s láskou se starají o kytky atd., jakoby tu lásku dávaly svým zemřelým.
Dneska už přichází do módy zapomínat?
 Kudla2 


Re: Navštěva hřbitova 

(27.9.2010 23:49:01)
Ano, myslím, že to přeháníš. Řeknu to hnusně, ale vůbec nic Ti do toho není.

Mně oba rodiče umřeli, když jsem byla prakticky ještě dítě. Na hřbitovy prakticky nechodím, nebyla jsem tam už mnoho let. I můj táta měl k tomu podobný vztah. Nedělá mi to dobře. Na rodiče vzpomínám jinak než chozením na hřbitov. Troufla by sis mi to vyčítat?

Nepopírám, že někdo to má naopak. Ale je to velmi intimní záležitost, kdyby se třeba mně do toho někdo odvážil mluvit, asi by se dost se zlou potázal.
 nicnic 


Re: Navštěva hřbitova 

(28.9.2010 0:33:43)
Teď jsem jakoby zdánlivě mimo mísu.
Babičce umřel pes. Jediný společník. zarámovala si fotku a když odchází z bytu, říká - Dastinku, hlídej, přijdu za hodinu.
To je podle mne víra a úcta.
Dastinek prostě nezemřel, páč mu to nedovolila.
Nesoudím, zda je to dobře, či špatně.
V každém případě, když k ní přijedu, tak říkám, Dasty čau, jak se máš.
 Tabitha+2 


Nel 

(28.9.2010 1:30:25)
...."Babičce umřel pes. Jediný společník. zarámovala si fotku a když odchází z bytu, říká - Dastinku, hlídej, přijdu za hodinu.
To je podle mne víra a úcta..."

Jiste ma babi nepochybne Dastyho stale ve svem srdci ziveho.Ale nevim, co to ma spolecneho s tematikou zapalovani svici u hrobu zemrelych lidi a krestanskou duverou v Hospodina..~d~Zvirata nejsou stvorena na obraz Bozi ani na "obraz" cloveka.Jejich existence tedy neni SLOZENA - telesna a duchovni jako clovek.Nejsou tedy ani odpovedni za sve skutky - ve smyslu, kdyz lev zabije svou korist, aby se najedl - neni to Stvoritelem chapano,jako vrazda..
Jen osobni dovetek - proto nevidim opodstatneni aktu - "bohosluzba za zemreleho milacka", aby se dostal do raje???, v protestantske "biskupske cikvi"..Je to zcela v rozporu s krestanskym ucenim..
 michal 
  • 

zdraví lidé truchlí 

(6.6.2011 22:12:56)
není to snadné a není to hned, mrtvý pohřeb pro sebe moc nepotřebuje, potřebují pohřeb mrtvého pozůstalí po něm..např. vnuci nad hrobem pochopí, že snadli z měsíce, ač dědeček jen na fotkách..nad fotkami nepochopí nic

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.