pearl |
|
(30.8.2011 19:25:33) Teď vám asi budu připadat jak trotl, ale jsem zmatená. Mám práci skoro hotovou, něco jsem hledala na netu a narazila na to, že bakalářka nebo diplomka se má psát v první osobě množného čísla, ted "zjistili jsme, zkoumali jsme" apod.
Přijde mi to jako nesmysl, přece na té práci pracuju já sama, vedoucí mě jenom metodicky navádí a se mnou nezjišťuje nic?
Psaly jste normálně za sebe?
|
Náčenka & Šimi 11 & Tobi 16 |
|
(30.8.2011 19:33:00) Ahojky, no já nedávno práci dopsala, za týden jdu k obhajobě a psala jsem ji v 1.os. plurálu - říká se tomu myslím plurál modestátis. Psala jsem teda práci ve francouzštině, a např. "notre travail" znamená "moje práce" a ne "naše práce". Učili nás to takto čeští i francouzští učitelé...
Doporučuju ještě raději zkonzultovat s vedoucím práce. Nemyslím si, že bys to musela vcelé práci najednou změnit na to "my", ale je lepší to projednat, abys pak náhodou s tím u obhajoby neměla problém. Mylsím, že to může být psáno i v 1.os. jednotného čísla... záleží na chápání.
|
|
jituše |
|
(30.8.2011 19:34:34) Po nás tak chtějí i seminárky
|
pearl |
|
(30.8.2011 19:40:15) cože? no to je teda fakt divný.
Vedoucího už nechám, když nikdy nic neřekl, tak snad je to v pohodě, práci četl už asi 3krát. Jiní spolužáci, co už mají obhájeno to psali normálně JÁ.
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:46:16) jituše, zvykají vás, protože až budete publikovat odborný článek (což se u absolventů VŠ předpokládá, že by zvládnout měli), píše se v plurálu matlamatiku smůla. A vždy se snažíme, aby naše práce působila na úrovni, což zajišťuje kolektivní spolupráce, ono jestli jsi s nikým hypotézy, teoretické ukotvení, proměnné a metodologii vůbec nediskutovala, tak bych se s tím nechlubila už v úvodu svým singulárem
|
|
Feliz |
|
(30.8.2011 20:35:25) To je asi na většině škol stejné, člověk si zvyká od začátku a bakule či diplomka pak nepřekvapí.
|
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:43:34) Množné, abys nevypadala jako trotl, co si výzkum usmolil sám... i když to tak částečně je každopádně jednotné a) působí amatérsky b) dělali jsme na tom se školitelem a maminka kontrolovala hrubky, ne?
Když mi někdo odevzdá bakalářku/diplomku v jednotném, působí to na mě naivně, amatérsky, jako by dotyčný nečetl jiné práce a odborné články, kde se to tak vždy píše. Což je jaksi pro bakalářku/diplomku předpoklad.
|
pearl |
|
(30.8.2011 19:44:31) No tak to je dobrý při té práci jsem využila jiné diplomky a všechny byly napsány v jednotném čísle.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:46:58) pearl: to, že bývají, neznamená, že je to tak ideální. Ale samozřejmě na snížení známky to není, jen třeba mě to vždy zacuká koutky.
|
pearl |
|
(30.8.2011 19:49:50) No, koukám, že Elíí asi víš, o co jde, tak já to radši přepíšu.
Třeba mi to aspoň zvedne kredit, ačkoli si myslím, že práce je dobrá a vedoucí mi ji v průběhu chválil.
Akorát teda ještě dotaz - považovala jsem za nutné (a bylo mi schváleno), že tam uvedu stručný profesní životopis, protože tam mám některá svoje tvrzení a poznatky z praxe, tak potřebuju zdůvodnit, jak jsem k nim přišla a že vím, o čem je řeč. Je mi jasný, že tohle nebudu psát v množným, ale můžu to tam takhle nechat? Nebude tím ten "majestátis" (u Idefixe, to je jak z Asterixe a Obelixe narušen?
Dík a už dám pokoj.
|
pearl |
|
(30.8.2011 19:53:07) No tak nedám
Třeba tam je věta: "Oslovila jsem agenturu CzechTourism...". Takže jako oslovili jsme, poradili jsme jim apod.? Když na tomhle se ten vedoucí nepodílel, to je fakt čistě moje.
Mě to přijde tak nepřirozený...
|
Lili | •
|
(30.8.2011 19:56:50) Pearl, ten plural neni o tom, jestli se na tom podilel vedouci nebo ne, ale proto, ze pouzitim pluralu poukazujes na svoji skromnost (nevim, jak to lip vyjadrit).
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:00:22) Lili: ano, na svou skromnost, ale v případě bakalářek (většiny) bych spíš řekla, že člověk holt líp schová, že si to v podstatě naklepal na klíně
Podotýkám, že bakalářka mi zabrala 2 týdny a byla tedy dost děsná zasloužila jsem naplácat novinama
|
Lili | •
|
(30.8.2011 20:04:12) Eliii, no i tak
|
|
|
|
domenica |
|
(30.8.2011 19:58:08) nene, napr. byla oslovena agentura ..., prave vyhnout se takovym krkolomnym vetam je lepsi trpny rod ...
|
|
sylvaina |
|
(30.8.2011 21:41:52) A neměl by to být tvar byla oslovena? Já nevím, diplomku jsem psala před 20 lety a byla ryze technická, ale v různých odborných textech to tak čítávám, i když je jasné, že to psal jeden člověk.
|
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:55:13) pearl: ano, Majestatix narušen bude, doporučovala bych v částech o tom, co jsi zjistila psát v 3. osobě (autorka měla osobní zkušenost takovou a takovou), ALE!!!
Nedoporučuju se s tím piplat a přepisovat! Doporučuji nechytřejší věc na světě, zeptat se školitele, jak to tam mají rádi U bakalářky je to celkem fuk, nemusíš se s tím opravdu hňácat. Ale až budeš psát diplomku, od začátku doporučuju koncipovat v Pluralixovi
|
|
|
Lili | •
|
(30.8.2011 19:51:36) Souhlasim s Eliii. Nikdo Te kvuli tomu asi tepat nebude, ale v akademickem prostredi se proste pise "my".
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:52:16) Cituji z http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/kae/Metodologie_odborne_prace_-_opory.pdf
Autor Při psaní odborného textu je autor konfrontován s nutností rozhodnout se, v jaké osobě bude text psát: • v autorském plurálu – v 1. osobě množného čísla (je to často používaná konvence u odborných textů), někdy je tato forma označována termínem „plural maiestaticus“ – např. pokusíme se, věnujme se, ukážeme apod. • v neosobním vyjadřování – např. má se za to, tvrdí se, je věnována pozornost apod. • v autorském singuláru – v 1. osobě jednotného čísla, někdy se hovoří o tzv. „ich-formě“ – např. pokusím se odpovědět, tvrdím apod. Nelze jednoznačně rozhodnout, kterou z forem zvolit, je to ryze individuální, každá z těchto forem má své zastánce i odpůrce. Zásadou je, abychom v textu tuto formu dodrželi v celé koncepci díla.
Jsem konvenční
|
withep |
|
(30.8.2011 19:59:40) Souhlasím s Elííí.
Já o tom nikdy nepřemýšlela, pochytila jsem to z odborné literatury. Akorát že mi ten plurál připadá spíš ne že jako to píšu společně s vedoucím (a maminkou ), ale jako že provádím čtenáře tou kterou problematikou, a splu s tím čtenářem (čtenáři) jsme prostě "množní"
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:01:27) withep: "Já o tom nikdy nepřemýšlela, pochytila jsem to z odborné literatury."
No a o to jde! Zvlášť zeptá-li se tě někdo náááhodou (vyšinutý metodolog), proč jsi zvolila plurál a řekneš tento důvod ... šprte!
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:03:14) A když řeknou, že přeci spousta odborných textů je u nás psána "bylo zjištěno" ne "zjistili jsme", tak řekneš, aha... já to pochytili z anglicky psaných článků tam jsem fakt narazila jen na plurál. šprt na druhou!
|
withep |
|
(30.8.2011 21:06:43) Elííí, ale je to tak . Četla jsem jen anglicky, česky k tomu nebylo prakticky nic. Postupovou práci jsem ještě sešmoulila česky, ale u diplomky už mi to nešlo, musela bych vymýšlet české varianty strašné spousty anglických termínů, což by bylo horší, než že si nejsem nijak jistá svou anglickou gramatikou .
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 21:09:18) ithep: však já neříkám, že to tak není, jen chválím nepopiratelnou moc tvého argumentu!
|
|
|
Ala | •
|
(30.8.2011 23:21:26) Já i v aj článcích narazila na formulace typu "It has been observed....." nebo "... was done". prostě se to střídá tak, aby se ani jedna formulace moc neopakovala....Možná záleží obor od oboru, každý má trochu odlišný způsob vyjadřování ;) Ale jinak samozřejmně že v činném rodě je v aj článcích vždy plural (nějak mě ani nenapadlo tam cpát jednotné číslo ;) ).
|
|
|
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 20:04:29) tak, tak tio taky chápu - čtivá práve je napsaná tak, že je čtenář brán skoro jako spolutvůrce, jako že o tom tak splu přemýšlíte. Ale jakmile dojde fakt na konkroverzní tvrzení nebo divočejší spekulace (ale odůvodnené), tak je slušné vtít to jen na sebe a nezaštitovat se nějakým "my" . Přičemž je ale jistá, a tím jednotným číslem to stvrzuješ, že si seš vědomá, že s epouštíš na tenký led a jsi otevřená diskusi - vlastně ji tím možná chceš vyvolat - když je to dobře udělané, práci to určitě oživí. HLAVNĚ se striktně vyhýbej kategorickým tvrzením "je to tak a tak".
|
|
|
Lei |
|
(30.8.2011 21:23:10) Vidíš, rozšířila jsi mi obzory...já zrovna píšu DP a nám je doporučováno neosobní vyjadřování, singulár zavržen (a mně se ani nepozdává, sama od sebe bych ho nezvolila, byť jsem třeba na BP fakt dělala podstatné části já, já, já sama), ovšem na využití plurálu nás nikdo ani neupozorňoval (už při bakalářce)...odborné práce jsem četla víceméně v AJ a marně si snažím vzpomenout, jestli tam bylo we ...nebo to v AJ vypadá jinak?
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 21:33:35) Lei: no, koukám na matroše k diplomce a jak co, trpál např. v:
"The treatment of patients with major depression using an SSRI and pindolol, a 5-HT1A/β-adrenoceptor antagonist, markedly reduced the latency of the antidepressant response"
"This study evaluated mindfulness-based cognitive therapy (MBCT), a group intervention designed to train recovered recurrently depressed patients to ..."
"Ss were administered a battery of scales, including"
Plurálix: "First, we compare the risk of onset of an episode of major depression associated with dependent versus independent"
"we report the prevalence rates by sex and age at onset of major depression"
"we have thoroughly followed a population-based cohort of stroke patients "
Ale přiznávám, že mě sedí víc trpál
V našem článku máme plurál http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924933809001412
z jiného "We tested a hypothesis that outpatients do not differ in cognitive variables from matched controls..."
A to dodávám, že jsem test nesmolila já, já dávala dohromady literaturu a teorii co se tohoto týče, pokud to neopsali z má diplomky
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 21:34:25) text ne test
|
|
|
|
|
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 19:54:32) ale sjou chvíle, kdy je vhodné ji použít. nekjlépe je psát tak, že se tomu úplně vyhneš, i když to třena nezní úplně krásně česky ..."na základě toho lze konstatova, lze vyslovit domněnku", "z dat vyplývá" , nebo to formulovat tak, že k takpovému závěru bys mohla dojít ty plus čtenář - "Pokud vezmeme v úvahu ....můžeme se přiklonit k názoru, že ..." No, první osobu jednotného čísla bych striktně použila tam, kde už jdu hodně za data a pouštím se do odvážnějších interpretací - a nebo polemizuji na základě svých zjištění s nejakou autoritou. Např. XY vypracoval tezi, že ...(citace) ...na základě výstupů z mého výzkumu se ale domnívám, že ... Nikdy opravdu nikdy nepoužívej slovo "Já". Jinak první osobu můžeš. Už jsem taky viděla práce., kde o sobě ator mluvil jako o autorovi. "Autor tohoto textu naopka přichází s tezí, že ....." taky to šlo.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:56:06) Hrouda: Přesně do puntíku!
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 19:59:14) akorát jsem dneska TAK vyřízená, že delám překlepy i když se soustředím. To už je konec. Pearl - držím palce. Jinak - co mne nejvíce irituje, když nekdo začně v úvodu zdůvodňovat, proč si téma vybral, nejakým osobním příbehem, rodinnou situací "mám bratra s autismem" a pod. Jinak ten jazyk není kvůli majestnátnosti, ale to je taková jazyková kamufláž, aby se docílilo zdání vetší objektivity - né já, Božka Vomáčková si to myslím, ale MY, študovají se domníváme. V zásadě šaškárna.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:04:59) Hrouda: "Jinak - co mne nejvíce irituje, když nekdo začně v úvodu zdůvodňovat, proč si téma vybral, nejakým osobním příbehem, rodinnou situací "mám bratra s autismem" a pod."
jednou jsem spoluoponovala diplomku, kde bylo v úvodu úplně popisované, jak si to autorka užívala a kolik si toho mohla zatím procestovat a jaká to byla pohodička a jak se jí téma zalíbilo natolik, že se ani nesoustředila na to, jak to sepsala
No vrátili jsme jí to k přepracování, ale nasmáli jsme se šíleně.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:05:22) školitel u toho asi hulil brko, že to nechal projít k oponentuře
|
|
Kudla2 |
|
(30.8.2011 20:22:33) hele, já nejsem žádný vědátor a chápu, že v určitých kruzích je takový úzus, ale připadá mi dost neuctivé dělat si srandu z toho, že si tam autor dovolil vnést něco osobního (viz ten bratr s autismem), a že to musí být s prominutím tak suchoprdské, že tam ani nemůže psát v jednotné osobě (i když je každému jasné, že to dělal sám, i snad podepisuje, že práci vykonal samostatně).
Prostě zvyk pro zvyk. Vzhledem k tomu, že většina bakalářských prací skončí založená někde v knihovně a vědeckou hodnotu moc velkou nemají, tak je to dost směšné.
(Ale není to útok na vás, je mi jasné, že to není vaše vina.)
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:25:18) Kudlo. nemají hodnotu žádnou a už nikdy nikdo je nečte, pokud to není 1 z 1000, které jsou publikované. Ale jde přece o to vyjádřit nějakou úroveň, dle toho, že za to vyfasuješ titul, akademickou úroveň. Stejně tak bych mohla bručet, že já se učila vývojovku, když k dětem se profesně hodlám přiblížit na délku bidla
|
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(30.8.2011 19:57:40) A Hroudě věř, ta je na to machr, s jednou prací mi velmi, velmi pomohla
|
|
|
|
|
Epepe |
|
(30.8.2011 19:47:20) Za sebe.
|
|
Ananta |
|
(30.8.2011 19:49:26) "Tato práce se zabývá... v práci bylo použito...hodnoceny zde jsou..."
1 osoba j.č. byla nepřípustná forma, ale asi záleží na škole.
|
Ananta |
|
(30.8.2011 19:51:55) Jo a 1 os.j.č. jsem párkrát použila vlastně v praktické části při interpretaci dat a to prošlo.
|
|
Lili | •
|
(30.8.2011 19:53:01) Ananto, a nebo tak. Ja jsem to v diplomce psala presne takhle.
|
|
|
qwerty | •
|
(30.8.2011 19:51:46) V zadne osobe!! Mas psat v trpnym rode: bylo zjisteno, stanovilo se, existuje predpoklad atd.
|
Ananta |
|
(30.8.2011 19:52:20) Přesně tak.
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 19:58:15) Qverty: někdy to ale text odosobňuje a někdy pak není, pokud pisatel už není zručný, jasné, jestli je tím míněn tedy autor práce nebo někdo, koho citoval a ještě se vyjadřuje k němu. Pro delší práce není problém volit osobu, množného čísla, zvlášť u bakalářky je to jinak těžké, protože bývá opravdu spíše osobní než čistě vědecká, je to přeci taková mateřská školka vědeckého textu
|
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 20:08:21) zejména pokud nekončíš u pouhé deskripce, ale jdeš dál. To jako pak budeš psát "domnívá se to", "vyslovuje se to domněku", "přiklání se to k záveru, že" ......i když , kdo vím, vyzkouším to, třeba s tím prorazím.
|
Ananta |
|
(30.8.2011 20:15:28) "je zde doměnka že.."
|
|
Bouřka |
|
(30.8.2011 20:17:02) Píše se: lze se domnívat, lze vyslovit hypotézu či je možné... apod. Ve svém oboru jsem se s používáním první osoby jakéhokoliv čísla u prací na úrovni fakt nesetkala.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:23:44) Bouřka: jo? Nám doporučovali 1. os plurálu na bakalářky (říkali, že to je něco mezi středoškolskou a vysokoškolskou prací) a bez osoby na diplomku, ale i plurál, že je přípustný. Většina odborných článků v našem oboru je psána v plurálu, v angličtině mi přijde, že snad všechny.
|
Bouřka |
|
(30.8.2011 20:29:41) Elííí, v mým oboru jsou i anglické články v naprosté většině psané v trpném rodu. Myslím, že si vybavuju snad jen jeden, který nebyl, a ten nebyl z žádného uznávaného zdroje.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:42:00) Bouřka, fakt? možná jsem to ani nevnímala, možná psané v trpném jsou, ale určitě ne většina, prosím tě co za obor děláš? Já čtu články neurologie-psychiatrie-psychologie.
|
Bouřka |
|
(30.8.2011 20:45:12) Já mám biologii.
|
qwerty | •
|
(30.8.2011 22:08:52) Ja mam ekonomii a kdo pouzil prvni osobu, tomu bylo jemne naznaceno, ze je truhlik, a to uz na konzultaci nebo na seminari k bakalarskym pracim. Takze bakalarka v 1. osobe jakehokoliv cisla se snad vubec neobjevila....
|
qwerty | •
|
(30.8.2011 22:10:44) ale muze byt, ze to byl jenom kapric nasi skoly a posedlost trpnym rodem nicmene od ty doby mam zafixovano, ze osoby do bakalarek, diplomek, ba i seminarek nepatrej
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 22:31:31) qwerty: nemyslím, že to je posedlost, aspoň nic nezkazíte, když to máte zafixováno, je to jen dobře. Teď mi přijdou ty naše články v 1. ps množného úplně pitomý, když na to koukám
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(30.8.2011 23:57:03) Je to obor od oboru, třeba v medicíně se v anglických textech používá 1. plurálu celkem běžně, ona je i v angličtině jako jazyce (vzhledem k její gramatice a obecně konstrukci jazyka) více ladící a logičtější než trpný rod, který zase sedí jazykům typu čestina, francouzština. Ovšem tím, že články píše čím dál víc nerodilých mluvčí, se tyto nuance dost stírají.
Obecně mi v článku vůbec nevadí střídání trpného a 1. plurálu, může to být i významotvorné a zdůrazňovat některé pasáže bez újmy na kvalitě projevu.
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(30.8.2011 23:59:56) Koukám do článků, typicky je trpný rod použitý třeba u popisů metod a výsledků a 1. os v diskusi, kde v podstatě obhajují autoři svoje závěry vyvozené z těch výsledků.
|
Ala | •
|
(31.8.2011 0:19:12) jj, takhle to ve svém oboru (fyzika) také v článcích vídám......Prostě trpným rodem se shrne, co a jak bylo provdeno a pluralem se to oddiskutuje.....
|
|
Elíláma |
|
(31.8.2011 8:56:00) Markéta, Ala: hezky, jste mi zpravily náladu, že nevadí, že jsem přecházela u toho, co jsme udělali, vyhodnocovali a předpokládali, z trpného do plurálu. Brala jsem to pocitově, aby to neznělo amatérsky, ale ani šroubovaně.
|
|
|
|
|
|
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:47:29) OMG, tak jsem se koukla do archivu své diplomky a mám tam množný i trpný OMG! Cituji z abstraktu:
První část diplomové práce se proto zaměřuje na teoretická východiska a dosud publikované výzkumy kognitivního deficitu deprese, výzkumná část se zabývá měřením kognitivního výkonu (verbální paměť, pozornost a exekutivní funkce) v období remise unipolární deprese pečlivě sestaveného vzorku ambulantních pacientů rozmanitého věku (od 20-ti do 70-ti let), kteří byli jak psychiatricky medikováni (nejčastěji SSRI), tak bez medikace a prodělali velkou depresivní epizodu. Zaměřili jsme se na hypotézu předpokládající shodnou úroveň kognitivního výkonu remitovaných pacientů a kontrolních osob, sledovali jsme další souvislosti s osobními daty ... Devadesát sedm plně remitovaných pacientů unipolární depresivní poruchy (Skór MADRS nižší než 12, trvání období min. 2 měsíce bez zaznamenaných symptomů subjektivně i objektivně) bylo přiřazeno k 97 kontrolním osobám podle věku, pohlaví a vzdělání. Všechny osoby byly testovány Testem verbální paměti
atd... no potěš koště!
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:49:14) Dnes už bych to samo sjednotila všechno do převládajícího trpálu
|
|
pearl |
|
(30.8.2011 20:51:13) Jé, Elíí, tak to je nejlepší reakce
I mistr tesař se někdy utne, že) Fakt jsi mě potěšila)
|
stará Marie |
|
(30.8.2011 20:58:56) Ovšem 1.os. j.č. tam Elíí skutečně nemá. Píšeš, že je to "guláš" názorů, ale není. Ty, co bakalářky pouze odevzdávaly, píšou kdeco. Ty, které je oponují atp... píšou, jak je źus ve vědeckých pracech (nikoli ich-forma).
Naprosto si neumím představit, jak si můžeš být na základě jakéhokoli výzkumu JISTÁ, a nikoli se jen DOMNÍVAT. Vždy jde o interpretaci...
Stavím se za výklad Hroudy. Lze se domnívat, že její přístup je opravdu přínosný a hodný naší pozornosti.
|
pearl |
|
(30.8.2011 21:01:38) Nemá tam první osobu, já vím jen, že to tam má i různě, což by taky prý nemělo být.
Jinak já nikde netvrdím, že jsem si jistá. Jen prostě šetřím tím domníváním apod., mám to psané jinak.
|
stará Marie |
|
(30.8.2011 21:02:53) OK, přeji ať máš za jedna
|
pearl |
|
(30.8.2011 21:03:39) Díky, mě stačí, když projdu)
|
|
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 21:10:48) A já si tu třepím hubu
pearl: držím palec a nenechej se hlavně u obhajoby ničím rozhodit
|
|
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 21:08:11) pearl: si piš každý se nějak učí. většinu o tom, jak psát, jsem se naučila až na doktorským ... a 80 % zapomněla na mateřský
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(30.8.2011 19:52:20) U nás se rozhodně 1. osoba vůbec nepoužívala. Převažoval trpný rod - bylo uděláno, zjištěno, změřeno, spočítáno...Maximálně tak ještě: literatura uvádí, pan xy zjistil...či: při srovnání můžeme konstatovat...Prostě zcela neosobně. Ale mám přírodovědný obor, jinde jsou možná jiné zvyklosti.
|
|
domenica |
|
(30.8.2011 19:56:27) v zadnem pripade v ich forme! U nas je to synonymem neprofesionalnosti ...
|
|
Feliz |
|
(30.8.2011 20:00:38) Ani jedno, ale tato práce byla zkoumána, vypracována, bylo zjištěno, v této práci byl posuzován problém...atd.....
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 20:09:39) oni asi záleží na oboru. v exkaktních vedách to možná takto jde úplně. To nevím.
|
|
Feliz |
|
(30.8.2011 20:09:51) A nepřehánět s to s domníváním, to je taky hrůza.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 20:12:18) Jojo, domnívání a zjišťování, to jsou pekla Taky, "Jak píše XY/autor". A Rádi bychom a ikdyž
|
Hrouda | •
|
(30.8.2011 20:35:04) sem viděla práce, kde nebyly k mání skoro žádný data, takže bylo možné se tak maximálně domnívat na všechny možné způsoby))
|
|
|
|
|
Merylin5 |
|
(30.8.2011 20:11:44) Nepsala jsem za sebe, ale v plurálu 1. osoby, nebo takové to "se uvádí". Myslím, že 1.osobě "já" jsem se úplně vyhla, i když to byly třeba vyloženě moje zjištění.
|
Merylin5 |
|
(30.8.2011 20:16:03) Teď mě napadlo, že i odborné knihy jsou tak psané, že autor něco zjistí, ale nenapíše "já jsem zjistil, že". Vypadalo by to divně, kdyby zdůrazňoval svou osobu
|
|
Marije |
|
(30.8.2011 20:18:10) Diplomku jsem psala v neosobním vyjadřování.
|
|
|
pearl |
|
(30.8.2011 20:26:53) Takže já se fakt NEDOMNÍVÁM nikde pokud mám vlastní tvrzení, mám je podložené nějakými daty nebo zkušenostmi z praxe.
Někdo tady zmiňoval taky tu možnost 3. osoby. "Autorka této práce uvádí,..." apod. Myslíte, že je to schůdné?
Já totiž mám tu stejnou verzi bakalářky ještě i v této osobě, protože jednou jsem odevzdávala seminárku jednomu velmi náročnému vyučujícímu, který říkal, že dobré práce použije ve své publikaci. Tu moji ohodnotil velmi dobře, že ji použije, neměl k ní žádné připomínky, jen právě chtěl, abych to přepsala do té 3. osoby, že je to vědecká práce. Tak já na základě toho tak napsala tu bakalářku taky.
Ježkovy oči, to je zase guláš názorů
|
Merylin5 |
|
(30.8.2011 20:31:29) Jako že to píšeš ty, a přitom o sobě píšeš "autorka práce uvádí"? To je divný, ne? Nebo to chtěl ten vyučující takhle mít formulovaný, aby to nemusel formulovat sám a rovnou to citoval?
|
pearl |
|
(30.8.2011 20:38:20) No to je možné, já si to už dneska taky tak myslím. Ani nevím, jestli to nakonec někde použil, ale to sem nepatří.
Ovšem můj vedoucí nic neřekl ani na tu 3. osobu, ani na tu 1. jednotného čísla.
Jdu to prostě přepsat do nějaké jiné podoby. Znova to celé přečtu a rozhodnu se mezi tím "Majestatixem" a trpným rodem.
Asi to moc řeším, ale když tam moje práce je taková dost specifická a založená hodně na vlastních zkušenostech z praxe a na rozboru několika dotazníkových šetření, je to prostě fakt "MOJE", aniž bych se tím chtěla nějak chlubit.
Myslím to tak, že mi ty oficiálně používané formy nesedí k tomu mému obsahu. No, co se dá dělat, jestli je to tak zvykem...
|
Ananta |
|
(30.8.2011 20:44:18) Kolegyně měla taky téměř úplně svoje téma, literatura o tom byla veškerá žádná a prostě si to v té první osobě napsala, bylo to zvláštní, ale ta práce byla super, dostala i přes ich formu za jedna. Tak jestli to tak cítíš a chceš být originální, tak to tak nech a hotovo. Stejně je ve skutečnosti důležitej obsah. Plácání a parafrázování X knížek v jakékoliv formě je nuda a o ničem. Takových prací je většina.
|
Lei |
|
(30.8.2011 21:56:22) Kamarádka mě poprosila o korektury její BP psané v ich-formě a nelíbilo se mi to. Navíc k tomu měla takové ich-emotivní poděkování, zkrátka působilo to tak nějak neakademicky. Ale jistě záleží i na tématu práce a na tom, zda ten obsah skutečně vyžadoval téměř výhradně práci autora. Každopádně povolené to je, viz co psala Elííí, tak proč ne. Pokud se pustíš do úpravy formy, tak držím palce, ať to odsýpá a nic nepřehlédneš.
Btw., jak dopadl sliz z olivového mýdla? Jaké kupuješ a kde? Pardon za plevelení .
|
pearl |
|
(30.8.2011 22:07:20) Já teď nevím, jestli s tím slizem je to na mě, protože jsem to taky nedávno řešila
Každopádně si ho objednávám na www.hajecek.cz a přijde mi, že pere líp než ten z jelena. I kdyby ne, tak mě to takto stačí. CCa za půl roku ho budu používat na látkovky, tak uvidíme.
Jinak já dělám sliz většinou i bez sody, když nemám. To olivové mýdlo se mi lépe rozpustilo a během chvilky. Vodu jsem pustila horkou z bojleru, cca 60 stupňů.
|
Lei |
|
(30.8.2011 22:46:17) Ano, celý příspěvek byl na Tebe, jen jsem ho nalepila na An., protože navazoval. Právě si pamatuji, žes o tom psala . Dík za info , až spotřebuji již koupené jeleny, zkusím ho.
|
|
|
|
|
|
|
|
Němcová Božena |
|
(30.8.2011 22:04:12) Pokud vím, jsou možné tři způsoby: První osoba jednotného čísla, první osoba množného čísla nebo neosobní tvary. Zkusím vyhledat.
|
Elíláma |
|
(30.8.2011 22:05:21) Pozdě, Buchlovanko se tu třepíme na vysoké úrovni, že by nám tituly měli rozposílat bonusem
|
|
Němcová Božena |
|
(30.8.2011 22:06:18) Ano, v zásadě jsou všechny možné, je potřeba být konzistentní.
|
|
|
ivaxx |
|
(30.8.2011 22:18:00) V mém oboru v trpném rodě - bylo zjištěno, bylo změřeno. Ten, kdo to dělal je jasné - autor. Ostatní, kteří se podíleli jsou uvedeni v poděkování.
|
|
Ala | •
|
(30.8.2011 23:05:15) já jsem psala buď v první osobě nebo jsem to obcházela trpným rodem - bylo zjištěno, bylos tudováno, aj. Jinak srovnávat to s vědeckým článkem mi přijde trochu směšné - už jen proto, že jeden teď píšu a oproti diplomce (vzhledem k tomu, že je na stejné téma jako diplomka) je argumentace na úplně jiné úrovni.......Jinak i článek se snažím psát spíše v trpném rodě, ale když už v činném, tak 1.os.množného čísla.....
|
Ala | •
|
(30.8.2011 23:12:04) Tak jsem si schválně znovu otevřela svou diplomku a psala jsem ji téměř celou v trpném rodě :) Množné číslo jsem používala ve formulacích typu "porovnáme-li" atd. když si tot ak vezmu, tak si nedovedu představit psát práci v 1.os. jednotného čísla - bylo by to samé já ;) Ten trpný rod mi přijde jako dobrý kompromis :) Jinak trvám na tom, že diplomka a článek je o něčem jiném, diplomku jsem měla fakt na vysoké úrovni ale pro článek se musela argumentace ještě lehce upravit a "zfaktičnit"
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(31.8.2011 8:40:06) Nečtu celou diskusi, ale rozhodně není pravda, že se obecně odborné texty píšou v 1. os. mn. č.! To je zastaralý systém, který se užíval dříve. Takže zvol určitě 1. sobu jednotného čísla.
Ráda bych ale upozornila, že ne celá práce bude napsána v 1. os. V té bude psána zejména část, kde pojednáváš o svém výzkumu, nebo něco konstatuješ, myslíš si apod. Pokud shrnuješ teoretické poznatky, jak by to mělo být v první části práce, měla bys psát v trpném rodě - např. bylo zjištěno apod. Pokud cituješ, tak pak píšeš ve třetí os. j.č. - autor si něco myslíš apod.
|
|
jihora |
|
(10.4.2013 0:56:21) Ano, psal jsem jí normálně v Ich formě
|
|
|