misa |
|
(11.3.2012 18:02:43) syn jde v září do školy po odkladu docházky kvuli těžké vadě řeči a opožděnému vývoji.v PPP byli zjištěny poruchy dislexie,disgrafie ,křížená laternita a obouruč se sklonem praváka.mluvit začal po 3 roce a nesnáší změnu prostředí.chci se zeptat jak jste zvládali první třídu.mám z toho docela strach.měli jsme vybranou školu na kterou jsme ho připravovali,trvalo to skoro rok a pul.objevila se ale jiná ,která bude jeho potřebám vyhovovat více.při každé zmínce o nové škole to končí pláčem ,že do ní nechce a chce být v té puvodní.jak to zvládnout ho na to připravit za 6 měsícu když puvodně to trvalo přes rok.
|
terezie + tadeáš 05 + berta 08 |
|
(11.3.2012 18:31:56) možná zjistit kdo tam bude chodit a zkusit se párkrát potkat? domluvit si nějaké poznávání školy - třeba ve družině nebo něco podobného. či o tom chvilku nemluvit.
|
|
lipoo |
|
(11.3.2012 18:38:59) no tak dyslexii a dysgrafii mu určitě coby předškolákovi nemohli zjistit..maximálně "terén" pro tyhle poruchy...tyhle poruchy ti nediagnostikují ani v první třídě.
|
karel | •
|
(12.3.2012 17:04:32) Tak syn mel tak velke problemy s motorikou, ze to uz hned v prvnim pololeti oznacili za dysgrafii;spc navstevoval uz pred skolou.
A dyslexie nasledovala vzapeti, jak jen zacal mit problem s dvojim ctenim.
Ovsem, meli jsme ho uz od 4 let v praci PPP, ve specialni skolce a s tlustospisem z neurologie...
A protoze se zazraky deji, tak se z toho dostal a dneska je na 8l gymplu, s vyznamenanim. Ale musel to on, manzelka i skola tvrde odpracovat.
|
Evík+Tobík+Barunka |
|
(3.4.2012 19:09:06) Tak gratuluji!! máme prvňáčka - v květnu mu bude 8, je hypoaktivní, máme diagnostikovánu ADD.. je to strašně těžký, hlavně dyskalkulie...
|
|
|
|
lipoo |
|
(11.3.2012 18:39:57) a jinak bych ho nechala v té škole,na kterou je připravený...stejně záleží jen na konkrétní učitelce,co ho bude mít...máme to doma
|
|
Insula |
|
(11.3.2012 18:43:42) Proč je jiná škola vhodnější??? Asi bych to zvážila a přikláněla bych se spíš k původní škole. Nejdůležitější je klid a pohoda dítětě. Zvlášť když není ze školy zrovna nadšený. Jinak jsem dost překvapená, že je již známa diagnóza dis.. v tomto věku. Myslela jsem, že takové věci s poznají až později.
|
Li. |
|
(11.3.2012 18:59:26) Dr. Heyrovská (spec.pedagožka) o synovi v jeho 5ti letech řekla, že s nejvyšší pravděpodobností bude mít ve škole problémy se psaním, že podle ní mí jednu z disporuch. Vysmála jsem se jí - syn měl nadprůměrně vysoké IQ, správný úchop tužky...jen trochu koktal. Nastoupil do školy. Zpočátku patřil mezi nejúspěšnější děti ve třídě, ale pak se objevily problémy - nezvládne opisy. Naštěstí jeho opravdu hodně hodně vysoká inteigence mu jeho dis poruchu do určité míry kompenzuje.
Co jsem tím chtěla říct? Jen to, že odborníci někdy i v tak mladém věku dokáží odhadnout dis problémy tam, kde je laik nevidí. Není nad zkušenost. Jinak oficiálně se dis poruchy opravdy diagnostikují nejdříve až na konci první třídy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.3.2012 19:01:41) taky nám řekli na začátku prví třídy, že je podezření na dysgrafii, no a ono jo, poznat se to opravdu dá
|
Insula |
|
(11.3.2012 19:03:50) Jak??? Nevíš?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.3.2012 19:08:31) nevím, já nejsem speciální pedagog, ale asi třeba už ta zkřížená lateralita může ukazovat na nějaký problém, nebo možná to, jestli dítě správně dokáže přepsat písmenka nebo tvary, jestli pozná jeden otočený doleva mezi ostatníma otočenýma doprava, třeba jestli najde jedno "b" mezi deseti "d" a další odobný věci. Pokud má předškolák v tomto problém, tak je asi nějaká pravděpodobnost, že bude mít problém i ve škole s podobnýma věcma, sice se v tomto věku vyvíjí hodně rychle, ale něco už se poznat asi dá
|
Li. |
|
(11.3.2012 19:56:30) Například syn měl před sebou rozložené kartičky. Nepočítal je zleva doprava a zhora dolů, ale zprava doleva a nahoru. Vůbec dělal řadu nejrůznějších úkolů. Takže ačkoliv byl podle nás o.k. (šel tam jen kvůli koktavosti pro razítko), Heyrovská mu našla řadu nedostatků.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.3.2012 19:58:33) taky jsme šli do ppp kvůli něčemu jínýmu a podezření na dys- vzniklo tak nějak mimochodem
|
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(11.3.2012 21:20:53) Nicméně u našeho druhorozenýho se na dysgrafii přišlo až v tercii dřív nebylo vidět NIC, kromě běžnýho škrabopisu (a ani lateralitu nemá zkříženou, to má pro změnu ten první).
|
štěpánkaa |
|
(11.3.2012 23:22:22) Lído, to není nic neobvyklého. Spousta nadprůměrně inteligentních dětí prostě svoje dys-poruchy dostatečně kompenzuje a začnou se u nich projevovat až při nějak zvýšené zátěži (např. přechod na 2. stupeň, na gympl, jiné problémy,....
|
lipoo |
|
(11.3.2012 23:24:54) jojo,většina dys má nadprůměrnou inteligenci.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.3.2012 23:29:51) když je někde přidaný, jinde je ubraný
|
lipoo |
|
(11.3.2012 23:31:21)
|
misa |
|
(12.3.2012 6:10:29) no to on je chytrý. ve 2,5 letech uměl podrobně značky aut-říkal po svém. ve 4 letech uměl druhy vlaku,v 5letech se naučil vlajky i s hlavním městem 120 státu a ted bereme vesmír-planety popíše i jak vypadají,zeměpis -umí celý globus,státy najde jak prd a římskou historii,a miluje enciklopedie.jemu to stačí jednou či dvakrát přečíst a pamatuje si to,pak to podle obrázku čte mě.i učitelka u zápisu říkala,že je chytrejší než kde jaký dítě ze 6tř.ale to základní vybavení do školy mu prostě nejde.
škola-no právě,když ono na té škole není nic čím ho připoutat.na obědy chodí do jiné školy 2km tam a zpět,tělocvik taky dochází jinam,v družině namají ani zahradu.v té puvodní bylo vše v 1 a 5min od ní bydlí babička ,která by pomohla.takhle je to vše na mě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.3.2012 7:03:24) nojo, ale když ho popíšeš takto, tak je situace úplně jiná, tvůj syn má pravděpodobně dvojí problém a připrav se na to, že to není jednoduchý, mám to doma, dokonce dvakrát :))) nadaný dítě s dyslexií, to vám dají písemně v ppp. V tom případě potřebuje IVP hned od začátku, a školu hledej už teĎ podle toho, kde se dokážou věnovat dětem ne handicapovaným, ale nadaným, ono i nadání je v jistým pohledu handicap, a ne zrovna malý. takže pohledej školu, která se o syna dobře postará a nebude jako primárně řešit to, že má dys-, ale právě to, že je nadaný, pravděpodobně. v ppp ti poradí, která škola je u vás nejblíž vhodná. jestli chceš nějaký bližší info o podobných dětech, případně co chtít, na co se připravit, napiš
|
misa |
|
(12.3.2012 16:58:47) yuki-v PPP napsali jen,že jsou to poruchy dis,překřížená laternita,obouruč se sklonem k pravačce atd. a doporučila nám kontakt na specialisty v tomto oboru,přes které budeme v kontaktu i se školou kam pujde.a proto vzhledem k tomu co má potřebuje větší pozornost učitelky ,tak proto ta změna školy.málo dětí a učitelka specialistka. jo a škola pro nadané děti sice v kraji je ale bylo by to nezvládnutelné časově.
|
misa |
|
(12.3.2012 17:00:35) yuki-ještě jsem zapoměla, měla bych zájem o ty informace nadaných dětí.
|
|
|
|
Eržika. |
|
(12.3.2012 7:43:27) Mišo, já mám dítě s dys. poruchami (vývojová dysfázie) v montessori třídě (není ro speciálka). Je tam 15 dětí, IVP nemá a na první stupeň řešit nebudu. Psycholožka mi školu schválila, především kvůli výuce na pomůckách, a svoje přednosti uplatní v projektech a podobně. Ted bude chodit ještě navíc na nápravu dys. poruch 1x týdně, především kvůli čtení.
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(12.3.2012 8:33:21) Míšo, po pravdě řečeno, podle tohohle popisu vidím jen dítě s dobrou pamětí který má trošku "pokročilejší" zájmy, než by odpovídalo věku.
|
misa |
|
(12.3.2012 17:07:10) lída-má vyspělejší zájmy to ano.ale psát a poznávat písmenka skoušíme už rok a nic.až ted cca 14 dní najednou začal číst slovo po písmenkách sám od sebe .ale zatím nerozumí tomu co přečet.a hlavně to jsou věci ,které ho nebaví ani s pomocnými knížkami.i když mu vysvětlujem jak je dobré umět číst a psát.že si ty knížky bude moci přečíst sám apod.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.3.2012 17:48:25) napiš mi
veronika.yuki@seznam.cz
pochopitelně nadání nemusí být, ale ta pravděpodobnost tam nějaká je. Bohužel zatím ani všechny ppp namají opravdu přehled a neumí s nadanýma pracovat, a když umíá, tak třeba jeden člověk, ale rozhodně ne každý v ppp, a tak záleží i na tom, ke komu se dostanete. bohužel se primárně i u nadaných dětí v běžných školách zaměřují učitelé na to, s podporou psychologů z ppp, aby se dohnaloy problémy a nikdo nerozvíjí jejich skutečné zájmy a schopnosti.
napiš, a ptej se na co chceš, po mailu odpovím na cokoliv, praxi mám, včetně toho, že syna absolutně nebraly písmenka a čísla, asi do 5 a půl roku absolutné nezájem a pak zlom a skok a od té doby žene dál :)
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(12.3.2012 18:05:13) Míšo, když ho to nezajímá, proč mu to nutíte? To přece nemá smysl... Tlačit do čtení dítě, který na to není připravený, je spíš kontraproduktivní.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.3.2012 19:34:29) přesně tak, nechce, nenuť, třeba mu to docvakne později, nebo ho bude bavit něco úplně jinýho, třeba bude mít radši matematiku, a nebo se mu prostě ty písmenka pletou a zatím se jim vyhýbá, připadají mu všechny stejný. nechej ho, nebo mu učení znechutíš, to by bylo škoda
|
|
misa |
|
(12.3.2012 19:37:56) lído-my ho nenutíme.jen občas skoušíme co a jak formou hry. nucení nemá cenu,protože bysme mu to mohli znechutit ještě více.jen zkoušíme zda se nechytí sám,jakože by ho to začalo bavit.
yuki-jen co se dostanu na email písnu.mám ho nějak bloklý,takže se na něj nedostanu.dííík
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(12.3.2012 19:41:59) Hm, my jsme to u mladýho ani nezkoušeli... jenom jsme mu odpovídali na otázky. Ptal se nejdřív na písmenka, pak na to, co je to dohromady, a pak najednou začal číst sám (v necelejch třech). Zato nejstaršího čtení strašně zajímalo, ale secvaklo mu to až v první třídě s odkladem - a nakonec byl diagnostikovanej jako dyslektik.
|
misa |
|
(12.3.2012 19:53:13) no on se neptá ani na čísla ani na písmenka,ty ho vubec nezajímaly narozdíl od ruzných enciklopedií-to chodí sám a ptá se co je tam napsáno.ale jak začal před 14 dny číst písmenka tak mi dáváš naději ,že se to prostě najednou zlomí a bude ho to zajímat..
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.3.2012 19:59:54) můj syn byl stejný, teda mldší, odmítal pohádky, miloval encyklopedie, odmítal se zajímat o písmenka. je dys- ckoliv si vzpomeneš, kromě počítání, tak možná už tenkrát byly písmenka pro něho trochu jak rozsypaný čaj a nechtěl se tím zdržovat. v 5 a půl nic, v 6 četl, sám od sebe, vzhůru nohama, z boku, cizí slova - je i dyslektik, ale s nadprůměrnou inteligencí, vzájemný maskování dys- a nadání je strašně zajímavá schopnost dětí :)
|
misa |
|
(12.3.2012 20:05:03) dys a nadání je zajímavý.ale já mám strach,že u nás to bude katastrofa.no necháme se překvapit.zítra se jdeme podívat do té nové školy tak jsem zvědavá co on na to.zatím jakoukoli zmínku o nové škole probrečel,že tam nechce.tak doufám,že až ji uvidí tak se mu tam zalíbí.a doufám,že ta učitelka bude opravdu taková jakou nám ji ředitel popsal.schodou okolností muj bývalý učitel.
|
|
|
|
lipoo |
|
(12.3.2012 21:36:41) tak my zkoušeli..museli.Jako písmenka,aby poznal...pak je spojoval do slabik.Ale bavili ho to,kdyby ne,nedělal by to-je paličák a býk..protože musel něco vědět dopředu,jelikož nedovedl napsat ani vlnovku-tak stačilo,že bojoval s tužkou a perem,ještě aby bojoval se čtením
|
Yuki 00,03,07 |
|
(12.3.2012 22:43:08) my jsme nemuseli, naštěstí mě nenapadlo jít se poradit a ve školce ho brali spíš že je pozadu :))) učitelka mi vážně oznamovala, že není tak bystrý jako starší syn, protože ostatní už se sami podepíšou na obrázky a on si nepozná ani první písmenko ve jméně.
rok na to přečetl svou první knížku a za dalšího půl roku první Verneovku, myslím, že není kam děti tlačit, každý má svoje tempo a do 6 let bych nechala všechny v klidu, ať si dělají co se jim líbí, někomu to naskočí, někomu ne, a komu to nenaskočí, toho je zbytečný trápit dopředu a znechutit mu učení ještě dřív, než se učit začne
|
misa |
|
(13.3.2012 5:45:20) no nám bude ted 7 a musím říci,že ten beran ve znamení na něj padne jak ulitej.podepsat se neumí ani to jméno opsat a písmenka ve jméně teprve začíná poznávat.spíš bych řekla,že si je nepamatuje.čísla do 10 některé pozná i příklad spočítá do 6 ale jinak počítat umí do 100.s počítáním začal sám cca před měsícem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martule, 2děti |
|
(16.3.2012 18:36:00) Divá Báro, nevíš kolik dětí tady na rodině s dyfázií jde v září do první třídy? Moje dcera taky skoro v 7 bez odkladu. To jsme dvě. Už si nějakou dobu hraju s myslěnkou založit diskuzi "První třída s dysfázií". Hrozně se toho bojím. Chodím už rok do práce a nezvládám věnovat dětem tolik času kolik bych chtěla. (viz. reaguji na 5 dní starý příspěvek). Dys poruchy také očekáváme, vše tomu nasvědčuje. Má snad vše, co v této diskuzi padlo.
|
lipoo |
|
(16.3.2012 18:41:02) náš starší ji měl /ač nediagnostikovanou/ a odklad neměl.
|
Martule, 2děti |
|
(16.3.2012 18:55:49) A teď je v druhé třídě? Zvládli jste vše v klidu? Já si teď dočetla i diskuzi o druhákovi a vím, jak je dcera nesoustředěná už teď, při úkolech na logopedii, na uvolňování ruky... A mluvení už se srovnalo?
|
lipoo |
|
(16.3.2012 22:01:12) marťula-teď je ve třeŤáku,příští rok maturuje na logo chodil ještě ve třetí třídě..měl docela potíže s češtinou-dysgrafik,dysortografik..do toho ta dysfázie /což jsem zjistila až posléze/-takže problémy v češtině se skloňováním,atd...ale na trojku to uhrál vždycky..on má nadprůměr iq,takže to vyrovnával tím.Mluvit nikdy moc nemluvil-a to mu zůstalo.
|
Martule, 2děti |
|
(17.3.2012 16:27:24) Aha, tak dcera inteligenčně nadprůměrná určitě není. Je snad napřed v tom jak se dívá na svět okolo sebe (takový malý filosof), ale inteligence průměr.
|
|
|
|
|
|
|
|
lipoo |
|
(11.3.2012 23:20:35) tak já taky už ve školce věděla,že bude synek dysgrafik...ale oficiální diagnozu DYSGRAFIE může být prostě dána až na konci první třídy..spíše ve druhé třídě...do té doby budou psát nejspíš "náznaky dysgrafie"-nebo předpokládaná dysgrafie.
|
lipoo |
|
(11.3.2012 23:24:27) jinak mám tuhle knížku /mimo jiné/,píšou tam o dys. v předškolním věku-teda respektive o náběhy,protože dyslexie se potvrdí,až se dítě "naučí" číst http://obchod.portal.cz/produkt/dyslexie-v-predskolnim-veku/
|
|
|
|
|
|