Anonymní identita |
|
(13.12.2012 14:01:03) Diskuze o Magdalenských domech (viz zde: http://www.rodina.cz/scripts/diskuse/novep_tree.asp?all=yes&id=16764011&typ=0) mně inspirovala k několikerým zamyšlením: proč jsou vůbec lidé krutí? Krutostí nemyslím násilí vedoucí k přežití nebo dobytí, ale intencionální, bezcitnou krutost vůči bližnímu nebo zvířatům. A jsou krutá i zvířata?
Prosím o nezávazná zamyšlení.
|
Kreaty |
|
(13.12.2012 14:24:24) myslím, že zvířata krutá nejsou, kromě naší Miciny, která myš tahá tak dlouho než ta zemře na infarkt, ale tohle není legrační téma, takže to nechci zlehčovat lidi jsou krutí protože do krutosti promítají vlastná tenze a negativa svého života nebo jsou tak přízemní, že si to vůbec neuvědomují, nevím co je lepší či horší
|
holka anonymka |
|
(13.12.2012 14:52:38) řekla bych, že zvířata a necivilizovaní lidé jsou krutí právě z důvodů přežití a nemají většinou potřebu dávat najevo svou krutost jen tak pro zábavu. Ti lidé, kteří žijí "civilizovaně" si svou dávku krutosti vybíjejí buď morálně (sport, adrenalinové zábavy, hororové filmy..) nebo nemorálně (vraždy, prostituce..). Těch pár jedinců, kteří v sobě žádnou krutost nemají jsou zdegenerovaní a vyskytují se pouze v civilizovaných zemích - jinde by nepřežili. Netvrdím, že je to dobře nebo špatně, jen konstatuji svůj názor.
|
bono |
|
(13.12.2012 15:03:03) zvířata taky někdy zabíjejí jen tak pro radost, né kvůli potravě
|
holka anonymka |
|
(13.12.2012 15:13:50) to si nějak nemůžu vzpomenout, že bych viděla zvíře zabíjet pro radost. Znám zabíjení zvířat z různých důvodů - z hladu, z úleku, případně strachu o život, zabíjení z teritoriálních důvodů (takže důvod bydlení ), zabíjení dalšího samce, aby jen právě dotyčný mohl rozmnožovat, zabíjení ze strachu o mláďata.. Pak možná jako výuka zabíjení pro mláďata. Ale pro radost - to fakt nevím
|
Monty |
|
(13.12.2012 15:16:34) Pokud vím, tak třeba u šimpanzů tomu tak je.
|
holka anonymka |
|
(13.12.2012 15:25:20) je možné, že je to specifikum "vyšší" inteligence.. např. u šimpanzů, delfínů, psů apod.. tedy u těch, kteří vědí, co je to zábava.
|
Bez_Nicku |
|
(13.12.2012 16:25:55) Nevíte někdo, proč je tohle téma v rubrice Náboženství? Zakladatelka chtěla takto podprahově podsunout druhým svou averzi vůči víře a náboženství? Spíš bych čekal, že tu bude diskuse na téma zákazu obřízky v Německu, to by sem spadalo spíše.
|
Bez_Nicku |
|
(13.12.2012 20:33:42) Já jsem v tomto tématu myslím nepřispíval, psal jsem pod jinými tématy. Ano, řada údajných věřících skutečnou víru nemá, jiní zas víru sice mají, ale žijí nevalně. O Magdalenských domech téměř nic nevím, nejsem schopen se k tomu vyjadřovat. Ale k dalším dotazům - jestli jeptiška, co dělá celý život zlo a týrá půjde do nebe proto, že věří v Ježíše? Myslím, že ne. Protože jestli skutečně věří v Ježíše a nejde o naučenou víru - tedy předstírání pro lidi kolem - tak se to projeví na postojích a chování toho člověk. Tj. asi nemá skutečnou víru. Znal jsem a znám řadu evangelických duchovních, o kterých jsem přesvědčen, že nemají skutečnou víru v Ježíše a do nebe nepřijdou, pokud nezmění svoji víru. Někteří žili občansky slušně, jiní méně. U jednoho z nich, nyní není ve službě, ale šel dělat profesora na vš, tak ten nevěřil v supernaturálního Boha. U víry nejde jen o zopakování naučených formulí, ale osobní vztah, který má člověk k Ježíšovi v srdci. I skutečně věřící může padnou či selhat, pokud ale to vyzná Bohu a odvrátí se od té špatnosti, Bůh mu odpustí. Nejlépe na příkladu. Pokud např. kněz se dopustí smilstva, udělá to jednorázově, vyzná to a dál to nedělá, tak půjde do nebe. Pokud ale to vyznává jen účelově u zpovědi, žije ve smilném vztahu, nehodlá dotyčnou vyhnat ze své fary a nebo se s ní řádně oženit (musel by ovšem požádat o laicizaci), a jen počítá, že to vždy vyzná kolegovi u zpovědi, tak si nemyslím, že tento skončí u Boha - pokud svůj život skutečně nezmění. Nejsem katolík a řadu věcí vidím jinak než oni. Ale netvrdím tím, že vše katolické je špatné. Ani ve sboru, kde jsem, není vše ideální a i zde jsem kritický. Potíž církve je, že ji tvoří lidé. Ti mají tendenci neplnit přikázání, případně své postavení v církvi zneužívat na úkor druhých, časté bývá okázalé konání skutků před očima druhých lidí. Místo aby dotyčnému šlo o pomoc někomu, tak sice ten člověk mu pomůže, ale motivem je, aby dával ostatním na odiv svoji dobrotu a ušlechtilost. S tím se setkával Ježíš u farizeů a existuje to i v rámci křesťanské církve. Království Boží je jako síť hozená do moře, po vytažené obsahuje dobré i špatné. To dobré se shromažďuje do nádob, to špatné se vyhazuje ven. Tento obraz se týká lidí, v církvi jsou zlí a dobří. Není ale správné chtít oddělovat koukol od pšenice, takovéto snahy totiž by zlikvidovaly s tím špatným i to dobré.
|
|
|
|
|
|
|
bono |
|
(13.12.2012 17:02:35) říká se to třeba o čápech, ale nevím, nejsu od fochu
|
|
tussi | •
|
(13.12.2012 17:22:42) a co pes, co zahryzne slepici? je nazrany, vybeh ma, je cviceny, ta slepice ho nicim neprovokuje... a presto mu prijde zabavne po ni skocit..
|
|
neznámá |
|
(14.12.2012 7:58:49) Pro radost nevím, ale šelmy zabijí pro hru nebo pro pocit z lovu, pro cvičení reflexů pro další lov. Dobrý příklad je ta kočka nebo třeba vydra. Obě svou kořist trápí dost dlouho a loví i bez pocitu hladu. Stejně jako pes, který hlad evidentně nemá, ale přirozenost ho nutí lovit zvěř nebo třeba potrhat ovce.
|
|
|
|
|