Evžíček |
|
(18.12.2012 13:18:10) moji dysfatici ve 3,5 letech cca 5 citoslovců a kdoví jestli
chodíme k dr Mykytynové- na Floře, dříve jednou týdně, teď jednou za 14 dní, buď celou hodinu nebo půl, podle situace
|
La Pepa |
|
(18.12.2012 13:28:44) Mykytynovou mohu též doporučit - i když dcera takové není dysfatik, co se výslovnosti týká, byla a je na tom o dost hůř, než její brácha, kterej dysfázii má. Například u holky jsme (nekamenovat), R a Ř prozatím vzdali - je v první třídě, R vyvozené má, ale používání vázne. Bohužel ráčkuje, takže budem přeučovat. Chci na ní nastoupit přes Vánoce, to budu mít víc času a prostoru, budem cvičit hlavně ráno, kdy je svěží a když se to výrazně nezlepší, frčíme po novém roce opět na logopedii (ale na Floru to máme daleko, tak asi na Budějovickou)
|
escargot |
|
(18.12.2012 13:32:18) My to máme taky z ruky. Nejideálnější by byla Praha 7 nebo 8. Nebo něco v centru
|
Pafča |
|
(18.12.2012 15:00:17) my chodíme na P4 ke klinické logopedce Půstové... dcera je nar. ve 26,.t.t., má vývoj. dysfázii, nemluvila téměř vůbec do tří let. do nějakých 2,5 měla asi 9slov a nic a nic..žádný vývoj kupředu,takže nás psycholožka z Podolí poslala na logo a tam si nás už nechali..já nevím, od začátku nás házeli do jednoho pytle,nějaké brzké narození nebrali v potaz..do tří let nečekali na nic-ač hodně čekají a přesně v těch 3ltetech korigovaně-co se měla narodit jí řeč začala naskakovat velkou rychlostí.. nemluví sice čistě,ale jde to..každopádně se mi zdá, že vytleskávání slabik ve 4letech je trošku moc..nevím...občas to pozná,ale spíše ne- já když to říkám,řeknu to trošičku pomaleji a to pozná,ale normálně u paní logo jsme jak blázni,že to nepozná..nic nenamítá,ale netváří se moc přívětivě.
máte někdo zkušenosti i s tímto? opravdu se k tomu nepřihlíží? spousta dětí má brzo narozených má svá specifika a s tím bohužel dost nemají doktoři zkušenostia nezajímá je to..docela mě to svého času dost rozčilovalo
|
escargot |
|
(18.12.2012 15:06:19) Vytleskávání slabik, tedy v našem případě vyťukávání slabik do piana, jsem minule na logo dělali taky. Synovi (3,5 let) to překvapivě docela šlo, nikdy předtím jsme to nedělali. Ale taky mi to připadalo, že to na něj bude těždé
|
Kaja222 |
|
(18.12.2012 15:54:37) hele a jak dlouhy slova je schopen vytleskat? mladej vytleska akorat 2-slabicna slova. Trojslabicna fakt nedava.
|
Tessis |
|
(18.12.2012 16:43:18) huhu, dej mi mail prosím, chci ti něco napsat
|
Kaja222 |
|
(18.12.2012 16:47:56) ok, poslala jsem mail
|
|
|
escargot |
|
(19.12.2012 8:41:03) Zvládne i trojslabičná slova, i krátkou větu, např. Auto jede. S pětislabičnou větou už má problém
|
|
escargot |
|
(19.12.2012 8:48:25) On má tedy docela dobré hudební cítění, logopedka mi říkala, ať ho dáme dáme někam zpívat do sboru. To mi teda fakt přišlo poněkud mimo. Melodii sice drží pěkně, ale zpívá svahilsky. Dneska mají ve školce besídku, tak jsem na to zvědavá. Předpokládám, že jak mě uvidí, tak poletí ke mně a na nějaké vystupování se vyprdne. No ale třeba překvapí :)
|
escargot |
|
(19.12.2012 11:28:52) Já vím, že by na tom mohl být daleko hůř. Ale stejně na mě padají depky, když slyším jiné děti ve školce. Ani ne tak z něj, jako ze sebe, že toho s ním málo dělám. Chodím do práce, než vyzvednu děti ze školy a školky a dorazíme domů, tak je 17h., pak večeři, úkoly se starším. Když se malému cíleně věnuju 5 minut, tak jsem ráda. On na to takhle večer stejně kolikrát nemá náladu. Ráno brzo vstáváme, po 19h. se chodí koupat a spát.
|
escargot |
|
(19.12.2012 13:22:05) Díky za povzbuzení Já tě tedy obdivuji, že to zvládáš se 4 dětmi. My jsme taky o třetím kdysi uvažovali, ale teď bych to nedala. Už takhle to těžko stíhám věnovat se oběma, navíc starší syn má odpo kroužky, s třetím si to vůbec neumím představit. Klobouk dolů
|
Renca a 2 |
|
(19.12.2012 17:19:49) Ahoj všem, chci se zeptat, zda se vaše děti chovají jako jiní, nebo prostě jinak...
Já totiž začínám šílet, jelikož naše princezna se v skoro 7 letech chová jak 3-leté dítě v období vzdoru Dneska jsme šli cestu ze školy co nám trvá max 15 minut skoro 1,5 hodiny
|
Martule, 2děti |
|
(19.12.2012 21:33:20) Renčo, nevím, jak jste to prožívali ve třech letech. Moje sedmiletá princezna z svého tříletého období vzoru nejspíš vůbec nevyrostla. Vzteká se a odmlouvá stále. Jen za ten čas trochu mění formu a je schopná se lépe ovládat před druhými lidmi. Ve škole je anděl, doma si to vynahrazuje. Nejčastěji vztekáním, vřískotem na bráchu, odmlouváním a pak pláčem sebelítosti. Ach jo... (hodně ale dělá dědičný povahový sklon po mamince )
|
La Pepa |
|
(20.12.2012 14:16:14) jako bys psala o té mojí. Sice má je OVŘ a je dost živá (asi ne přímo ADHD, ale v batolecím věku možná ano, zlepšuje se to). A přesně tyhle stavy má - venku, u babičky, na příměstském táboře - anděl. Doma - hysterka, popudlivá, furt se pere a nakonec táhle vyje, kvílí, válí se a kope kolem sebe. Pravda je, že její bratříček přesně ví, co jí "potěší", ale kdo to má poslouchat.
|
Renca a 2 |
|
(20.12.2012 16:29:41) Ahoj, tak to jste mne uklidnili
U nás jde relativně o toto: v období 2-3 roky byla dítě co si klidně lehlo na zem a bouchalo rukama a nohama a řvalo.. a mam dojem že jsme následně přešli do fáze, v které jsme nyní, ale mam dojem že to nějak stupňuje.
Pani učitelka ve škole si na chování nestěžuje, stěžuje si jen syn že ho dcerka ve družině terorizuje a nedá mu pokoj. Příklad byli venku na zahradě on chtěl dovnitř a ona ne a řvala tam prej jak pamanutá..
S tatínkem občas jde-musí, s babičkou jde jen když jde i syn, jinak ani omylem. Je to tzv mamánek bych řekla. Okolní lidé jí vůbec nezajímají jako kdyby nebyli, neslyšeli, neviděli
Zažíváme s cény, že je 2 hodiny pd stolem a ječí, když ji chci obejmout atd tak se normálně rve svírá a stejně zase zaleze s větou vy-ty mne nemáte rádi. Ale už mne dostala včera, kdy jsme před školou vystoupili z auta a jen kvůli tomu, že ona nezavřela dveře od auta se zasekla stála a nehnul s ní ani policista co děti převádí přes přechod. A to je furt něco tomu podobného. Vyleze ze školy vezme klacek a honí kameny v louží s tím že má louže ráda a nehne s ní nic a nikdo a lidi už vůbec. Jsem jí řekla že může jít okolo pani učitelka a ona- a kde je já ji nevidím Musím pořád vymýšlet jak ji motivovat, aby šla alespoň o kousek dál než ji zase něco zaujme jako bahno, které taky prej miluje
Kolikrát chci jít s jinou maminkou a popovídat si neni možné jelikož mi co pár metrů stojíme Nechat vyřvat nepomáhá, po dobrém po zlém je bez úspěchu..
Takže tak to nyní je u nás...
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(30.12.2012 20:26:41) Ahoj, Dlouhodobě vás čtu, jen moc nepíšu. Momentálně začínáme řešit případný odklad šk mladšího syna, tak mne zajímá názor vás, maminek dysfatických dětí. Vím, že rozhodnutí je na mne a zúčastněných odbornících, přesto bych ráda věděla, co si myslíte. Šímovi je 5,5r má od 4 let po diag. pobytu v Žitné diagnostikován OVŘ, s podezřením na lehčí formu exp. VD, s tím že se uvídí. Má průměrnou slovní zásobu, zvládá bez problémů předložky a zvratná slovesa. Ale tápe ve skloňování, nedá dohromady delší souvětí, více jak tříslabičná slova komolí. Má stále špatnou motoriku jazyka a neumí ž,š, k, g, l, r a ř. Teď se naučil č a trénujeme k. Logopedka, ke které docházíme to na VD nevidí díky těm zvládnutým předložkám a používání zvratných sloves. Tvrdí, že si jen drží to opoždění, se kterým začal mluvit. Jinak s ním pracuje dobře, nejprve jsme rozšiřovali slovní zásobu, popisy obázků, jednoduché věty, přiřazování atd. Teprve letos kolem pátého roku, až zvládnul jednoduché věty a popisy a víc se mu rozhýbal jakyk, jsme začali výslovnost. Ale co se mi nezdá: často nedokáže nějakou věc pojmenovat, vím, že to slovo zná, ale nemůže si vzpomenout nebo si do věty dosadí slovo, které zní podobně, ale má jiný význam. Připadá mi, že ví, co chce říct,ale nenaskakují mu ta správná slova. Včera třeba říkal místo trubička (zákusek) tyčinka. Nebo místo do klubovny šel do kůlničky (zná od našich, mají hospodářství). Když vytleskáváme slovo po slabikách, tak mu to jde suprově, ale jen u max. tříslbičných slov. Delší natuty zkomolí nebo zkrátí. Jinak je docela chytrý, je bystrý, jde mu matematika, sám se naučil sčítání a odečítání tak do 20 apod. Ale když promluví, tak je jak přerostlý tříleťák. Může být ta neschopnost správně pojmenovat věci příznakem dysfázie? Jo, a má špatnou grafomotoriku, nerad kreslí, ale uspořádání kresby je normální. V čase se také docela orientuje, sice v poledne čeká na večeři, ale tak nějak ví, co bylo včera a kdy bude zítra. Rozmlouvat se začal kolem 4 roku, do té doby se domlouval pomocí znaků, citoslovcí a pantonimy. Naštěstí je komunikativní extrovert, tak si vždy poradil. Jen jsem čekala, že příjde nějaký skok a ono nic. Rozvíjí se, to ano, ale pořád má to téměř dvouleté zpoždění.
|
Eržika. |
|
(30.12.2012 23:31:38) Promko, už musím jít spát (abych zítra vydržela ), ale u syna (dg. VD expresivní, nyní dysortografie, dyslexie) nastal skok v tom odkladovém roce. V 5,75 jsem si říklala, že to na běžné škole nedá, a za rok to vypadalo úplně jinak...
Jinak syn má agramatismy ještě teď (třetí třída), třeba katkus místo kaktusu, a u některých méně používaných slov i spojení musím vysvětlovat význam.
Kresba v předškolním věku: kreslil nerad, a kreslil "divně". Nyní občas kreslí, ale tak nějak zvláštně, ale propracovaně.
Hodně jsme dělali ty Šimonovi listy, a taky mu nešli dějový posloupnosti...
|
|
|
Martule, 2děti |
|
(2.1.2013 13:23:39) Promko, nevím, jestli je ta schopnost neumět si vybavit slovo příznakem dysfázie. Ale moje dcera s dysfázií to v tom věku měla taky. Má sedm let a stává se jí to občas i teď. Slovo vlastně zná, jen jí nenaskočí když potřebuje. Jak ho připomenu, tak souhlasí, že přesně to myslela. Zaměňování slov za podobné dělá můj syn, 5 let, "pouze" OVŘ (patlavost).
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(2.1.2013 15:06:59) Holky, dík za odpovědi. Trochu jste mne s tou záměnou slov uklidnily. Některá slova asi ještě nemá dostatečně zafixována, tak do věty šoupne jiné. Podobně jako bojuje s gramatikou (skloňování, množná čísla), použije tvar, který mu naskočí jako první. Měla jsem strach, aby to nesignalizovalo nějakou další poruchu. Totiž, starší syn má také vážnou vadu řeči (balbuties), dyspraxii a ve škole samozřejmě dyslexii a dysortografii. Šíma bude asi někde na hranici mezi OVŘ - patlavost a expresivní VD a víceméně počítám s tím, že další dys nás neminou. A nic jiného už fakt nechci! V Praze Žitné jsem s ním byla na diagnostickém pobytu v necelých 4 letech, kdy ještě téměř nemluvil. Tam mu diagnostikovali OVŘ s tím, že VD zatím nelze zcela vyloučit. Během následujícího roku se docela rozmluvil a relativně rychle zvládnul správné používání předložek a zvratných sloves. Z toho naše logopedka vyvodila, že má "jen" OVŘ. Já s ní více méně souhlasím a líbí se mi, jak s ním pracuje. Asi jsem zbytečně netrpělivá, ještě před dvěma roky bych byla vděčná za jednu krátkou větu... Eržiko, Šímovi bude šest v dubnu. Vím, že spousta dětí udělala velký skok ve vývoji právě až po šestém roce. Proto začínáme s učitelkama ve školce dost vážně řešit ten odklad. Mimochodem, jsou naprosto úžasné. Jedna z nich je logo asistent, má zkušenosti s postiženými dětmi a se Šímou úžasně pracuje.
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(2.1.2013 15:12:00) Ještě k té dějové posloupnosti. Baví ho počítat, takže bez problémů pochopí, že něco bude za 2, 3 dny. Ale, že v poledne se jí oběd a ne večeře nebo že první ranní jídlo je snídaně a ne svačina, to se asi nenaučí nikdy.
|
La Pepa |
|
(2.1.2013 21:05:25) Promko, trochu mi zatrnulo, že na rodinu chodí můj manžel (pod tvým nickem), protože to s tím počítáním dní (jasné) a obědem a večeří (totální zmatek) úplně sedí na našeho kluka Jemu bude 6 v červenci a do školy jistě nepůjde. V Žitné dělají i měsíční "předškolní přípravu" pro děti s odkladem, dá se to prý i zopakovat a pracují tam s nimi více intenzivně. Je to od 8 do 14 hodin, což teda není ideální, ale třeba byste to nějak taky dali. Dcera (OVŘ) chodila do přípravného ročníku na ZŠ a myslím, že ze všeho nejvíc jí pomohlo, že za ten rok dozrála. Kluk asi zůstane ve školce (speciální), protože nemám to srdce ho dát do normální školky, když tady chodí tak rád. A přípravky v okolí jsou nějak přeplněné dětmi s ADHD, což je to poslední, co bychom potřebovali. Takže tím stacionářem a skautem budeme kompenzovat méně motivující společkost ve školce a snad to do té školy nějak dotáhneme.
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(3.1.2013 8:20:29) La Pepo,kdykoliv jsi psala něco o synovi, tak jsem si říkala, že jsou s tím mým jako dvojčata. Nemluvící extrovert, který se vždycky nějak dorozuměl. A asi mu to hodně pálí, ač je to trochu zastřeno tou mizernou komunikací (hodnocení píučky). O té měsíční přípravce v Žitné vím. Během diagnostického pobytu před dvěma roky nám to tam nabízeli - buď stacionář nebo "školku". Asi to proberu s naší logopedkou. Bydlíme 50 km od Prahy a manžel v Praze pracuje, tak bychom to snad nějak dali. Jinak Šíma chodí do běžné školky, ale máme naprosto úžasnou učitelku. Je to Bc. spec. ped., logopedický asistent, před tím pracovala ve školce s postiženými dětmi. Ihned se se Šímou naladili na stejnou frekvenci. Se ZŠ u nás také není problém. Máme tu běžnou ZŠ, která se zaměřuje na SPU. V ročníku mají vždy logepedickou (první), následně dyslektickou třídu. Jedou podle stejných osnov (program Tvořivého učení), ve třídě je jen cca 10 dětí, učí je spec. pedagog a mají IVP. Starší je tam teď ve 3. třídě a naprostá spokojenost. Je hodně chytrý, ale díky zadrhávání a té dyspraxii (porucha motoriky a koordinace) je hodně pomalý, takže mu malý kolektiv a individuální přístup vyhovuje.
|
Tessis |
|
(3.1.2013 14:29:54) Promko, Tygr teda zcela jistě VD má, a s gramatikou nemá už skoro žádné problémy. Předložky, spojky atd. používá normálně, zvratné se též, zájmena. On už prostě mluví úplně normálně (na obsah), u nás je to o šílený výslovnosti.
Jinak ostatní složky má v rámci horní normy téměř všechny, horší má motoriku (ale furt v normě). Takže těžko říct, já si myslím, že u vás to VD je
|
Tessis |
|
(3.1.2013 14:31:08) jo, má 5,2roku
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(3.1.2013 15:26:50) Tessis, dík za reakci. Díky tomu, že obě moje děti mají vadu řeči, tak mám hodně načteno, včetně této vaší diskuze a také si myslím, že má lehčí formu VD. To, že si to naše logopedka nemyslí není rozhodující. Hádat se s ní nemíním. Přístup by měla stejný jak při VD tak OVŘ. Pracuje s ním dobře, Šíma se posouvá a to je podstatné. Spíše jste mne těmi příspěvky utvrdily v tom, že bychom mu měli dát odklad. Vývojový skok zatím nepřišel, má svoje tempo a ten rok navíc prostě potřebuje. Jen mne děsí, že bude stejně jako bratr přerostlý obr mezi prťavci. Jsme totiž oba hodně vysocí a děti nás nezapřou. Starší má teď v čerstvých 10 150 cm a Šíma v 5 a 3/4 127 cm. Už loni vypadal ve školce jako předškolák, tedy, dokud nepromluvil.
|
Tessis |
|
(3.1.2013 15:44:22) Promko, Tygr je říjnovej a zápis ho čeká až příští rok. Jsem dost zvědavá, jak to dopadne. U nás ty kognitivní vědomosti jsou fakt dobrý, co se týče tohoto, tak do školy by mohl jít z fleku. Ale, jelikož je od přírody citlivka, tak ta jeho špatná výslovnost ho ještě víc brzdí, odmítá mluvit s dětma, s dospělýma jen s těma, co víc zná a jen, když je tázán atd. Prostě sociálně to dobrý není.
V té řeči je to fakt už jenom o drobných gramatických občasných chybách, ale výslovnost fakt děs běs a jde to hrozně pomalu. MLuvit začal v necelých 3letech. Mezi 3-4 obří nárůst slovní zásoby (ve 4,5 dle Krejčířový k věku), mezi 4-5 fakt masivní úprava gramatiky a rozvoj řeči po tý obsahový stránce. Ted mezi 5-6 by teoreticky měla jít ta výslovnost, ale ta teda jde v poměru k tomu, jak šlo rychle to ostatní, strááášně pomalu.
Já co mám vypozorováno, tak prostě některý dysfatik celkem slušně vyslovuje, ale je problém s gramatikou nebo se slovní zásobou, někdo má velkou slovní zásobu, slušnou gramatiku, ale zas šíleně vyslovuje atd.
Ty ostatní složky jsme srovnali, dřív měl problém s motorikou a prostorovkou, to už je o.k. I grafomotoriku má k věku, je to vidět na té spontánní kresbe, která je fakt ukázkově dysfatická.
|
Eržika. |
|
(3.1.2013 16:04:37) Kam uvažuješ o zápisu, Tess?
|
Tessis |
|
(7.1.2013 11:10:48) Erži, já právě vůbec nevim uvažuju o MNT u nás v Polabinách, nebo Noe..ale já jako nemůžu moc dojíždět, nestíhala bych to do práce...takže jako netušim, nejlepší by byly ty Polabiny..ale jako nevim, zda je vůbec taková možnost, že by ho vzali do normoš školy....to je ve hvězdách, já si myslim, že na asistenta to asi není, že by snad mohl i zvládat...ale těžko říct...
|
Tessis |
|
(7.1.2013 11:16:36) Jinak jak jste tu psaly, že holky mají větší snahu. Tygrovi strašně vadí, že spatně mluví, pořád to řeší a trápí se tím hodně. Proto ve školce s dětma nemluví, doma mio říká, že by rád, ale že to stejně nemá cenu. A dělá to i doma, že když se ho zeptám "cože", (stačí, že ho neslyším), tak on si zacpe uši a řekne "Já nic neříkal" a prostě to nezopakuje.
U nás ta motivace je velká, proto i to logo dělá bez řečí, chce mluvit dobře...ale bohužel má sebevědomí na bodě nula a hrozně ho to brzdí sociálně. ON jako ani se super řečí by nebyl nějakej kápo, ale takhle je to ještě o dost horší.
V tomhle ta povaha dělá fakt hodně, bohužel...
|
|
|
|
|
|
La Pepa |
|
(3.1.2013 20:16:31) Promko, moje odkladová prvňačka nastupovala do první třídy a vypadala, jako když tam několikrát propadla - měla asi 134 cm, nohu 38 :-( Ale dcera by čouhala výrayně, i kdyby šla v čerstvých šesti letech, tak jsem si řekla, že už je to jedno, jestli má čouhat o 15, nebo o 25cm.
Syn je menší, teď měří asi 125.
|
Promka+K(02)+Š(07) |
|
(4.1.2013 8:01:41) La Pepo, starší syn to má naprosto stejně - obr mezi trpaslíky. Navíc je narozen 28. prosince (o 3 týdny dřív než měl) a s odkladem, tak musím občas vysvětlovat, proč je ročník 2002 teprve ve 3. třídě a že opravdu nepropadl. Tessis, tak Šimon to má tedy přesně obráceně než tvůj Tygr. Výslovnost slušná na dysfatika, ale gramatika děs a hrůza a aktivní slovní zásoba také žádná sláva. V sociální sféře naopak naprosto o.k. - kontaktní komunikativní dítě. Jeho kresba určitě neodpovídá věku, spíš jen čmárá. Nebaví ho to, tak jen děláme různé grafomotorické úkoly na trénování správného držení tužky. Starší syn v jeho věku také odmítal kreslit, začal až v odkladovém ročníku. Teď ve třetí třídě o něm učitelka říká, že kreslí moc hezky.
|
petluše |
|
(5.1.2013 21:51:13) Dobrý večer, tak si vás tu po několikáté pročítám a musím napsat,že máte můj obdiv. Mé dceři je pět a tři čtvrtě. Mluvit začala ve dvou od tří chodíme na logo, máme za sebou psychologickou poradnu, neurologii a asi jde o dysfázii. Jinak je vcelku OK ale výslovnost děsná, opravdu děsná - č,š,ž,c,s,z,samozřejmě r a ř vůbec nepoužívá, všude cpe T. Poctivě cvičíme (mám pocit,že ani jednu to už nebaví)a ona stejně má dny kdy jí nerozumím ani já. Teď asi vycítila mojí nejistotu a začala se i počurávat. Zvykla jsem si že od malička budíme pozornost, je prostě jiná (a patrně má i poruchu pozornosti,vyjádřila se tak psycholožka v PPP)ale už to nějak nezvládám. Cvičíme, mluvíme už už si říkám fajn, pokrok a ona se probudí a zas jí není rozumět... sehnat kvalitního logopeda je taky zázrak (mmch nevíte o někom v ČB a okolí?) Dostala jsem doporučení do Týna nad Vltavou ale to by bylo na internát a to by asi nedala,celý týden pryč. Tak jsem se tu vypsala (doufám,že vám to moc nevadí).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(20.12.2012 9:32:10) Renčo, jako tříleťák v období vzdoru se chová moje 12letá. Můj kluk, spadající do této diskuse, je pořádný, pečlivý, ulízí si pokojíček a neodmlouvá.
|
|
|
|
|
|
|
|
|