Minie1 |
|
(21.2.2013 16:49:41) Sestry synkovi objevila psycholožka zkříženou lateralitu až v rámci posuzování odkladu školní docházky.
Občas sem chodím, vím, že jsou tu maminky s různými problémovými dětmi, tak se chci zeptat, jestli existují nějaké cviky na odstranění nebo zmírnění té laterality než půjde do školy.
Případně ještě nějaké cviky na hrubou a jemnou motoriku pro tak velké dítě, protože tu taky klučík nemá nejlepší.
Psycholožka něco poradila, ale hledám pro sestru co možná nejvíc typů na aktivity, které s dítětem provozovat, aby se to vylepšilo. Nejsou tedy jako rodina extra sportovní typy, takže vylepšování motoriky v rámci sportování zas tak moc nepřipradá v úvahu, spíš jen běžné činnosti.
|
tereza | •
|
(21.2.2013 17:02:55) "problémové dítě"? ... tak to mě dostalo. Skřížená lateralita není problém, prostě si jen klučík bude muset více natrénovat některé pohyby. Na jemnou motoriku doporučuji hraní s drobnými věcmi (např. lego, přebírání čočky, vystřihování apod.) a samozřejmě pomáhají grafomotorická cvičení (doporučuji svěřit se specialistovi). Sama mám zkříženou lateralitu a věř mi, že mi to nepřináší žádné obtíže.
|
|
Moncaka |
|
(21.2.2013 17:03:34) Pokud má zkříženou lateralitu, tak tu neodstraníš, leda, že bys ho chtěla přeučovat, což bych nedoporučovala. Já mám všechno nalevo, i ruku, ale třeba na psaní mám šikovnější pravou, na jinou činnost levou. Dokonce bych řekla, že mám výhodu než ostatní, že mám v celku šikovné obě ruce. Ale jinak bych doporučila jakýkoli sport, znám holčinu, co začala krasobruslit z tohoto důvodu. Je na ní vidět, že to krasobruslení jí teda fakt opravdu nejde, ale na druhou toho umí asi o 100% na bruslích víc jak já. A díky tomu v normálním životě nemá problém, což by jinak měla. Takže najít nějaký sport, kde nechají sportovat i nešikovného a nebudou ho za to srážet dolů. Nebo hru na hudební nástroj.
|
|
susu. |
|
(21.2.2013 17:04:45) Máme, ale opačně, nepřijde mi to jako extra velký problém. Dlouho měla dcera problém určit pravou a levou stranu, teď je ve čtvrté a jsme rádi, že to konečně většinou pozná. Žádná cvičení jsme moc nedělali. Nějak si to všechno sedá samo.
|
|
Epepe |
|
(21.2.2013 17:07:10) Tak to, že je to trochu nemehlo, s tím určitě souvisí. Takže cvičit hrubou motoriku určitě pomůže. Zkusila bych nějaký sport, dle jeho zájmu, klidně folklorní kroužek.
|
|
Jantara |
|
(21.2.2013 17:10:34) Minie - vhodně jsou všechny cviky, u kterých se hodně kříží ruce na těle. Cvičila jsem se synem hodně dlouho, ale popsat cviky neumím. Ten nejjednodušší:
Stoupnout si, nohy u sebe, ruce natažené do stran (rozpažení? upažení?) Pravou nohu skrčit a zvednou. Dotknout se kolena pravé nohy levou rukou (nepředklánět se, dívat stále dopředu). Vrátit nohu, vrátit ruku. A opačně. Nejlepší je, když u toho dítě něco povídá a nemá tak moc příležitostí se na cvik soustředit.
|
|
propiska |
|
(21.2.2013 17:25:52) Synovi byla také v PPP zjištěná zřížená lateralita a doporučené cvičení na motoriku. CHodil do nulky, kde tu motoriku tak nějak dělali všichni a učitelka na ně měla čas a opravdu se jim věnovala. Doma bych syna nedonutila nic cvičit,když nechce tak to prostě nejde a nikdo s ním nehne. Je to ale kluk a koupili jsme mu modely letadel, autíček...strašně ho to baví, něco zvládne sám, něco s tatínkem. Jo a hledala jsem tenkrát co kde je v okolí a našla jsem, že do 7 let věku hradí pojišťovna pro tyto děti rehabilitace. Synovi ale už 7 skoro bylo tak jsme toho nevyužili. Letos chodí na karate- tu motoriku tam mají dost mizernou všechny děti, syn mezi nimi zapadne. Cvičení ho baví, velmi velmi pomalinku se lepší. Netlačila bych na pilu, hledala bych co dítě baví a v tom ho podporovala.
|
|
bosá noha | •
|
(21.2.2013 22:25:47) Také máme u syna zkříženou lateralitu - pravá ruka, levé oko. Koupila jsem Šimonovy listy a trénovali stínované obrázky. Žádné velké problémy nepozoruji, ve sportu tedy rozhodně ne, tam na co šáhne, mu jde. V PPP nám řekli, že může být trošku pomalejší a pokud bude problém, dají pro paní učitelku lejsto. Je ve druhé třídě a zatím je bezproblémový, spíš dělá chyby ze zbrklosti. Kluk měl odklad a v odkladovém roce jsme chodili do PPP na cvičení, kde byli pouze odkladový kluci a trénovali a připravovali se do školy. Psycholožky měli vše perfektně připravené a určitě i toto přispělo k pohodovému nástupu do školy.
|
|
nanai |
|
(22.2.2013 0:32:05) Cvičení tedy neporadím, jen chci povzbudit. Já mám lateralitu úplně stejně jako Váš syn, přesto mi to nezabránilo v tom, abych se 15 let nevěnovala tanci (byť tedy mezi špičky jsem se nedostala, ale řekněme mírný nadprůměr). Ale co se týče kolektivních her, hlavně míčových, to mě nikdo nikdy nechtěl do družstva .) A taky mám hroznou prostorovou orientaci-ztratím se kdekoliv, a geometrie pro mne vždy byla noční můrou. Ale bez problémů jsem vystudovala VŠ.
|
|
KoproFka |
|
(22.2.2013 1:06:07) synek má úplně to samé - dominantí pravá ruka a levé oko - zjistilo se to náhodou u psycholožky-logopedky...
jediné, kde to já osobně pozoruji, je, že když si dává k oku kukátko, nebo chce zamířit s pistolkou, bere ji pravou rukou a dává k levému oku ... jo a taky jsem si všimla - ale to už vlastně od malička, co něco kreslil nebo psal, že spoustu tvarů, písmen a číslic začíná jakoby proti srsti - začíná ne zezhora, ale zespoda, to ale nevím jestli s tou zkříženou lateralitou může souviset...
u něj je ještě zajímavé, že má dominantní levou nohu - skáče na ní (pokud má skákat na jedné) a i se levou odráží na koloběžce
necvičili jsme na to nikdy nijak (nikdo nám žádné cviky nedal). Ani jsem nikdy nepozorovala, že by měl v souvislosti s tím jakékoli problémy - třeba konrétně motoriku má výbornou jak hrubou, tak jemnou - na sport je moc šikovný všeobecně. Teď je v první třídě a třeba pero dostal jako první ze třídy - i přes tento problém a přes to, že špatně drží pero (ve špetce), tak píše opravdu moc pěkně - prý, jak se vyjádřila má kamarádka když viděla jeho sešity, "o třídu výš" než jejíž holčička, která s ním chodí do třídy... a to její malá fakt nijak strašlivě nedrápe
|
|
Jana | •
|
(22.2.2013 18:30:40) dcera to má zrovna tak. Musím říct, že na ní žádné obtíže nepozoruji. Před nástupem do školky zkusila pár pracovních listů, kde měla rozeznat zrcadlově obrácené znaky, nedělalo jí to žádné obtíže, takže jsme víc neprocvičovali. Údajně se u zkřížené laterality můžou plést písmenka jako b a d. Občas napíše něco obráceně (S, J), ale nevím, zda za to může lateralita. Tancuje, cvičí, prostě je to úplně normální holčička.
|
|
Hujda | •
|
(5.3.2013 20:12:26) Lateralita je vrozená a nijak se během života nemění. Někteří lidé mají vedoucí jednu stranu těla, jiní mají různé funkce na různých stranách těla, když je vedoucí oko jiné jak vedoucí ruka, mluvíme o zkřížené lateralitě. Tito lidé mohou mít mírné potíže ve škole, jedná se hlavně o psaní, kdy je jakoby dráha od oka (pokynu pro opsání nějakého textu) delší k dráze ruky (ta ten pokyn vykonává). Cílem cvičení, která se mohou provádět, je tuto dráhu zefektivnit, zrychlit. Ona nebude méně komplikovaná, bude jen pružnější. Dá se cvičit kineziologie, ale sama jsem o tom na internetu mnoho nenašla a lidé, kteří jsou zaškolení, si za cvičení berou dost peněz, navíc jsou hůře dostupní např. v menších městech. Nemám osobní zkušenost, jen vím, že jde o tzv. křížová cvičení, kdy je právě cílem propojit pravou a levou hemisféru mozku. Trénovat se dají i úplně běžné činnosti od hrubé motoriky (skákání po jedné noze, skákání panáka, gumy, jízda na koloběžce, na kole, kopání do míče, chození po rovné čáře, házení míčem, chytání míče, skákání přes švihadlo... prostě klasický pohyb) k jemné motorice (zapínání knoflíků, zipů, patentků, vystřihování, vybarvování, kreslení vodovkama, škrabání brambor, sebeobsluha na WC, oblékání, zavazování tkaniček...), pak se mohou přidat grafomotorická cvičení (na to jsou už speciální sešitky v knihkupectví nebo by měli poradit v PPP). Lidé se zkříženou lateralitou mohou mít horší orientační smysl (ale také nemusí a mohou ho mít naopak perfektní), dají se očekávat potíže v geometrii (ale také to není pravidlem). Pokud má popsané dítě i horší celkovou motoriku, určitě bych trénovala, ono ho to pak omezí ve všem, v sebeobsluze, v tělocviku, ve výtvarce, v pracovkách a psaní se promítne do každého předmětu, přijde mi škoda tohle zanedbat, aby se pak dítě ve škole trápilo, ponese si to s sebou celý život. Kdyby mělo zlomenou nohu, také s ním budou rodiče chodit na rehabilitaci a cvičit, aby celý život nepajdalo, tohle je dost podobná situace.
|
|
|