| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 11:44:34) Nemám pocit, že by zakladatelka už dávno nevyhodnotila všechny pro a proti, v situaci, ve které se jako rodina teď nacházejí. Pokud by si mohli dovolit, aby byla se synem doma, jistě by tuto variantu dávno zvolila ne?
Já si naopak nemyslím, že děti ve školce trpí a dějou se jim tam jen ošklivé věci. Mám jen pozitivní zkušenosti se školkami jako takovými, samozřejmě slzičkami a stýskáním si v začátku prošly všechny mé děti, ale po čase z jsou z nich sebevedomí jedinci a když teď jsou nejmladší ve školce už "mazáci" umí empaticky pomáhat těm, co jsou tam noví ... právě jako loni zase pomáhaly starší děti jim.
Pokud by se situace se synem nezlepšila, určitě bych hledala jiná řešení, jen mi přijde, že po týdnu je brzy dělat takové závěry. Každé dítě je stejně bráno do školky s tříměsíční zkušební dobou, takže už mají asi pedagogové zkušenosti, že pokud se dítěti nepodaří se zadaptovat do této doby není na školku zralé, do té doby bych mu dala opravdu čas.
|
| Jája s čápátkem | 
 |
(9.9.2013 11:51:19) ja jsem nikde nepsala, ze s nim musi byt ona sama doma, psala jsem o alternative, ktera muze mit mnoho podob...
a opravdu si nemyslim, ze je to pro vsechny deti skvela zkusenost zvykat si na skolku takto brzy... to, ze to Tve deti zvladly, je fajn, jine to ale tak mit nemuseji
ad zkusebni doba- trapit dite 3 mesice nez se zjisti, jestli je zrale, to mi pripada jako nejaky pozustatek jednotne socialisticke...
|
| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 11:55:44) Já si zase myslím, že je předsudek si myslet, že se dítě ve školce trápí. Když jsem něco podobného prožila já v době socialismu. On je opravdu diametrální rozdíl v tom, co s dětmi paní učielky vytvářejí a podnikají teď narozdíl od toho, jak to fungovalo třeba před třiceti lety.
|
| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 12:00:11) Mám kamarádku, která do školky nikdy nechodila, z důvodu, že maminka byla doma na MD s mladší sestrou, tak místo ve školce pro ni nebylo a dodnes říká, jak pro ni bylo težké se začlenit do kolektivu, když přišla do první třídy, prostě ji strašně chyběl ten sociální kontakt se stejně starými vrstevníky, dodnes je přesvědčená, že školka by ji zformovala a připravila na školu daleko líp.
|
| Liki + dcera 8/11 |
 |
(9.9.2013 12:03:00) Chodila jsem do školky i do jeslí a stejně jsem se na základce nevčlenila do kolektivu.
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:10:07) Liki, vidíš, já jsem zase chodila do jeslí i do školky, kde jsem to od prvního do posledního dne z duše nesnášela, a ve škole jsem se od prvního dne včlenila do kolektivu i do činnosti bez problému a líbilo se mi tam  Takže jak vidno z našich zkušeností, školka s úspěšnou docházkou do školy nemusí absolutně souviset.
|
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:07:31) Kapradino, každý má samozřejmě právo být přesvědčen o tom, co by mu nejlépe prospělo. Určitě je to do značné míry individuální záležitost. Nicméně, školky vznikly v poválečné době, předtím všechny generace zvládaly nástup do školy bez předchozí docházky do školky Jestli někdo nebyl připraven na kontakt s vrstevníky, nemusí být chyba zrovna v tom, že nechodil do školky. Vrstevníci se dají potkat i jinde.
|
|
| Martina, 3 synové | 
 |
(9.9.2013 17:11:50) Já zas do školky strašně chtěla, ale nedali mě a musela jsem být doma s babičkou: nenáviděla jsem to.
|
|
|
|
| adelaide k. | 
 |
(9.9.2013 12:00:28) Furt nechápu o jakém předsudku mluvíš   já jsem o ničem takovém nepsala (ani jsem si nevšimla že by někdo jiný).
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:01:58) Kapradino, mohla bys ten diametrální rozdíl mezi činností učitelek před třiceti lety a dnes, prosím, popsat?
|
| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 12:10:17) Anet, tak teď trochu opisuju z podzimního programu naší školky - posuď sama, jestli jsi tohle dělala jako dítě ve školce ty. 
Mrkvičkový den“ – oblečení v barvě mrkvičky, výroba mrkvičkových strašidýlek, příprava zeleninového salátu z našeho záhonku „Co všechno ukrývá zahradní domeček?“ - prozkoumání zahradního domku s nově příchozími dětmi „Pojďte si hrát na lístečky“ – honěná s větrem (běh dle daného rytmu) „Vítr kolébá rostlinkami“ – pozorování na zahradě - ve třídě grafomotor. cvičení – zachycení dráhy padajícího listu Den „U babičky bylinářky“ – sklízení a sušení bylinek, poznávání dle vůně
Sběr barevného listí – „Korále pro skřítka Zahradníčka“ „Jak skřítek Zahradníček hledal pomocníky“ – pomoc při úklidu spadaného listí, příprava záhonků na zimu – svoz na kompost (rozhovor o významu a přeměnách, které se dějí) Smyslová hra – poslouchání, porovnávání hmatem ( listí, větvičky, kamínky x papír, igelit, plast) – patří x nepatří do přírody „Kam odlétli ptáčci?“ – čištění budek pro ptáčky Didaktická hra „Ptáčku, jak zpíváš?“
|
| Žžena |
 |
(9.9.2013 12:17:36) Kapradino, tyhle aktivity jsme dělali ve školce i za nás, akorát je nikdo nevypisoval na nástěnku pod (pro rodiče) atraktivními přezdívkami. Nic to nemění na tom, že školka coby hromadná instituce prostě nemusí sednout každýmu dítěti, a už vůbec ne každýmu dvou až tříleťákovi. Náš malej by na tom byl úplně stejně jako zakladatelčin, kdyby šel ve třech. Teď jsou mu čtyři a půl, za ten rok neskutečně vyzrál a posunul se, a začlenění u něj proběhlo bez problému.
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:18:12) Kapradino, budeš se divit, ale nemálo podobných aktivit jsme dělali, po didaktické stránce byla socialistická školka velice promyšlená a propracovaná instituce. Nicméně, mně to bylo ve třech nebo čtyřech letech úplně u zadní části těla - nechtěla jsem tam být s těmi divnými ženskými v divném oblečení, které s námi divně jednaly, a dělat ŽÁDNÉ hromadné aktivity s tlupou dětí, chtěla jsem být doma se svou maminkou a tatínkem a babičkou a dědečkem a kočkou a hrát si podle svého, jak jsem byla zvyklá.
|
| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 12:19:58) Anet, a byla s tebou tedy maminka doma nebo jsi měla paní na hlídání?
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:26:14) Kapradino, ne, nebyl se mnou doma nikdo, musela jsem být v té školce a na povely divných ženských dělat spolu s ostatními dětmi divné věci a jíst divná jídla Když jsem měla snahu zašít se někam do kouta a hrát si po svém, buď přilétlo nějaké dítě a rozmetalo mi mou hru, nebo mi učitelky poručily, že mám jít dělat něco hromadného. Těžké roky pro citlivé introvertní dítě
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 12:35:53) Ještě dodám, že individualista jsem sice dodnes, ale lidi mám normálně ráda a od školních let jsem s nadšením chodila do kroužků a jezdila na letní tábory apod., ale v tom předškolním věku jsem na to prostě ještě zralá nebyla. Ty třídy a chodby a ženské v pláštích a hromadné chození na WC atd., to na mě působilo hrozně depresivně a hromadné hry a aktivity jsem vůbec nechtěla dělat, nelíbilo se mi to. Se mnou si četli a malovali a chodili do přírody do té doby rodiče, nechápala jsem, proč je má najednou nahradit někdo cizí, koho nemám ráda.
|
|
| Kapradina | 
 |
(9.9.2013 12:51:28) Anet, tomu rozumím - každý si do situací, které ho potkají, promítá své zkušenosti, to je jasné. Ale věřím, že dnes jsou paní učitelky ve školce víc empatické a mají pochopení pro individuality víc než za dob socialismu. Určitě u nás tedy žádné pláště nenosí a nejoblíbenější paní učitelce je 24let, takže žádná stará ženská s pocuchanýma nervama a zajetým stereotypem.  Mmch. co tvé děti - ty nemají žádnou zkušenost se školkou?
|
| Kamisi | 
 |
(9.9.2013 13:01:07) Kapradino, všechny učitelky opravdu empatické nejsou. Navíc tam hrají roli i další věci, prostě ne každé dítě školku zvládá dobře a taky jsem se přesvědčila, že to, že dítě nebrečí, ještě neznamená, že je spokojené, rádo, a že se mu neděje nějaké zásadní příkoří. (Zásadní myslím ve smyslu, že to na něm nezanechá stopy do budoucna.)
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(9.9.2013 13:07:15) kapradino, přístup k dětem se dneska asi trochu změnil, to si také myslím, i když tehdy šlo také o mladé ženské. No a mé děti - jak to v životě bývá - od dvou let stály s nosem přilepeným k plotu nejbližší školky a chtěly dovnitř Mám společenské a extrémně samostatné extroverty, dnes už puberťáky, kteří nad svou matkou kroutí očima, jak je přecitlivělá Jsem za to samozřejmě šťastná, do školky šly vyloženě na vlastní přání, já byla odhodlaná je tam nedávat, kdyby nechtěly. Ale brala jsem je většinou po obědě domů a dělali jsme si i volné domácí dny, takže neměly příležitost vnímat školku jako nutné zlo, ale jako zábavu. Na učitelky měly štěstí, resp. snažila jsem se vybrat školku co nejlépe, něco také podle mě nebylo ideální, ale hlavní pro mé děti byl ten kolektiv, ony o to fakt narozdíl ode mne od mala stály Paradoxy
|
|
|
|
|
|
|
|
| Jája s čápátkem | 
 |
(9.9.2013 12:03:02) Já si nemyslím, že dětem je ve školce nějak ubližováno, vidím, co s nimi dělají, se školkami jsem díky praxím docela v kontaktu, ale i tak si prostě i v našem velkém městě nevyberu jo, asi jednu - syn nejspíš pošupajdí do lesní, nebo si udělám soukromou
|
|
| remus | 
 |
(9.9.2013 13:45:08) hm, tak náš soused půl roku školky prozvracel, když ho o statní děti viděly, tak už rovnou utíkaly, aby je opět neohodil, zvracel, řval, zvracel, řval. Jeho máma byla ovšem na mateřský, ale jako ty trvalo na tom, že každé dítě si zvykne, učitelky nebrala vůbec vážně, až když jí ředitelka zavolala na kobereček, tak kluka stáhla, co jí tenkrát řekla, to tedy nevím, ale za rok kluk dozrál a naopak ze školky nechtěl domů. Každé dítě je jiné a má jinou psychiku, to se nedá paušalizovat.
|
|
| Epepe | 
 |
(9.9.2013 14:04:39) Tutenstein, souhlasím. Můj manžel vyrostl v úplně normálního, sociálně zdatného a funkčního člověka a do školky nechtěl chodit, řval a museli ho trhat od zábradlí. Naštěstí měl tu možnost být u babičky ... když o tom přemýšlím, možná právě proto je teď sociálně zdatný.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(9.9.2013 15:16:06) já byla od roka v jeslích a pak po školkách. nikdy jsem nedělala scény. ale nejhlubší pocit, co si z dětství pamatuju, je pocit osamělosti.
moje dvě děti chodily jen do "školičky" (provozuje kamarádka, ve skupině max 12 dětí) na max 2-3 dopoledne týdně. nikdy nechodily všechny dny v týdnu. dnes jsou to sociálně velice schopní jedinci. nejmladší chodil také do "školičky" a poslední rok před školou (v 5ti letech) do církevní školky - u něj jsem cítila, že to potřebuje. chodil nejdřív jen na dopoledne, pak občas zůstával i na odpoledne; občas jsem si ho nechala doma, když to šlo. díky úžasným učitelkám si zvykl a učitelky doslova miloval.
Ani jedno moje dítě ve 3 letech nebylo zralé na celodenní školku 5 dní v týdnu. Ano, jistě by si zvykly. Ale myslím, že dobré by to pro ně nebylo. Děti je potřeba vypouštět do světa, ale myslím, že to, jak se to děje v posledních pár desetiletích, není dobrá metoda...
autorce moc neporadím, ale pokud by to šlo, tak bych školku aspoň omezila na ty dopoledne.
|
|
|
|
|