Marfuš |
|
(23.4.2014 12:34:34) Já holkách vštěpuju jen jednoduché univerzální pravidlo - střídání. Někdy podle tebe, někdy podle ní. Používají to jak mezi sebou, tak i v kolektivu (a už velmi brzy si uvědomovaly, že vztah je buď rovnoprávný nebo ne). Doma samozřejmě diriguje starší mladší a ta s tím moc nehne, a jen řevem a obchodničením typu, když ty tak, tak já ti něco dám ... V kolektivu to nedodržují důsledně, protože někdy jsou v pozici, že dominantnější kamarádka si najde někoho jiného, kdo chce hrát podle ní a buď se přizpůsobí nebo jsou samotné.
|
Epepe |
|
(23.4.2014 12:42:43) V kolektivu to nedodržují důsledně, protože někdy jsou v pozici, že dominantnější kamarádka si najde někoho jiného, kdo chce hrát podle ní a buď se přizpůsobí nebo jsou samotné.
No právě! Máš pravdu.
Ono je to totiž v podstatě tak, že do toho vlastně nemáme dětem co kecat. Pokud se rozhodnou udržovat nějaký nerovný vztah, tak je to prostě jejich věc. Výhody a nevýhody si čtyřleté dítě uvědomuje jistě samo (a nebo lze tak maximálně na tohle téma zavést řeč). Vim, že je to děsný, na to koukat, mně to taky často nedá, ale stejně s tím moc nehneme.
|
jezinečka |
|
(23.4.2014 13:34:10) Ale pokud udržuje nerovný vztah, tak nemá přeci takhle malé dítě srovnání, co je normální a co ne nebo spíš jak by to taky mohlo mezi kamarády fungovat... přeci jí v tom nenechám....
|
Epepe |
|
(23.4.2014 13:48:20) Neber to takhle, srovnání má - třeba zrovna u tebe a tvé kamarádky. Časem si všimne, že by na tom mohla být lépe. Ale přátele si volí sama, do toho neradno zasahovat.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.4.2014 14:27:18) "Pokud se rozhodnou udržovat nějaký nerovný vztah, tak je to prostě jejich věc. Výhody a nevýhody si čtyřleté dítě uvědomuje jistě samo "
To tedy vidím úplně jinak. Čtyřleté dítě se nijak nerozhoduje udržovat nerovný vztah, je prostě okouzlené nějakou vůdčí osobností, která mu projevuje náklonnost, a následuje ji, ani neví proč. Výhody nebo nevýhody si vůbec nedokáže uvědomovat. To může podle mě přijít až postupem času, že si dítě uvědomí, že nejedná úpln ěpodle vlastní vůle.
Vždyť i řada dospělých lidí sebou nechá manipulovat a mají problém si to uvědomit, natož to nějak vyřešit.
|
Monty |
|
(23.4.2014 14:29:11) Vždyť to sama píšeš - je okouzlený a to mu stačí, já nechápu, jak to chcete poměřovat? Jako jestli z toho má nějaký výhody? Některý lidi jsou dominantní, některý submisivní, ani jeden druh není lepší nebo horší, tak CO na tom chcete "řešit"?
|
Ropucha + 2 |
|
(23.4.2014 14:38:44) Ne, Monty, já to myslím trochu jinak: Někdy je člověk jaksi "vláčen" dominantní osobností a necítí se v tom vztahu úplně pohodlně, jenže neví, jak to změnit a vymezit si více vlastního prostoru a více se prosadit. Což je asi to, o co má zakladatelka u své dcerky obavu. Ale v předškolním věku je to podle mě ještě úplně normální a věřím, že u většiny dětí se ta schopnost vyvážit své vztahy s kamarády přirozeně dostaví časem. Dítě se prostě postupně naučí asertivitě, jak se dneska říká.
|
|
Alraune |
|
(23.4.2014 14:57:37) Já to řešila z opačné strany, neuděláš nic, dcera má kamarádku od tří let, vždycky se k ní chovala ochranářsky, vztah prošel různými peripetiemi, prost jsou každá jiná. Pokud tím ani jedna strana netrpí, je všechno v pořádku, není možné změnit povahy lidí a nutit je chovat se jinak, než je pro ně přirozené, k ničemu nevede.
Po pravdě, jestli něco nesnáším, tak současné proklamace školek a škol, že "všichni jsme kamarádi, všechno si půjčujeme, každý si hraje s každým". Není důvod, proč by všichni měli spolu kamarádit a všichni si všechno půjčovat, my dospělí to taky neděláme.
|
Monty |
|
(23.4.2014 14:59:28) Tak já to neřešila vůbec - ve školce nebyl důvod, ve škole cca ve třetí třídě měl syn problémy s tím, že si s dětma nerozumí, ale nějak si to sedlo samo. Ono taky co s tím naděláš, tohle si děti musej pořešit samy mezi sebou.
|
Alraune |
|
(23.4.2014 15:12:21) U nás to vehementně řešila učitelka v první třídě.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.4.2014 15:44:23) Monty, souhlasím, že děti si to musí pořešit primárně mezi sebou, ale pokud to jde do extrémů např. typu šikany, tak je pomoc na místě.
|
Epepe |
|
(23.4.2014 16:28:48) Anett, ale to zjevně není tento případ, podle toho, co píše maminka.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.4.2014 15:39:47) "jestli něco nesnáším, tak současné proklamace školek a škol, že "všichni jsme kamarádi, všechno si půjčujeme, každý si hraje s každým". Není důvod, proč by všichni měli spolu kamarádit a všichni si všechno půjčovat, my dospělí to taky neděláme."
Alraune, tak v tom s tebou naprosto souhlasím. Také mi to připadá nepřirozené a falešné a nikdy jsem ani své děti nenutila, aby třeba někomu půjčovaly své hračky, když nechtěly (kolektivní hračky ve školce jsou něco jiného, tam se asi děti vystřídat musí). Špatné je cíleně někoho vyčleňovat z kolektivu, posmívat se, ubližovat apod., ale mít všechny rád a se všemi kamarádit? Proč?
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.4.2014 14:52:26) Valkýro, být dobrovolně solitér je myslím úplně v pořádku. Každý není kolektivní typ. Škoda je podle mě zůstat příliš submisivní a trápit se tím.
|
|
|
|
|