Lefff |
|
(17.11.2014 20:07:05) Taky mám červencového syna, který půjde teď k zápisu. Ve školce s ním coby předškolákem pracují, ve druhém pololetí bude s ostatními předškoláky chodit jednou týdně do své budoucí školy na další předškolní přípravu. Předpokládám, že kdyby nebyl zralý na odchod do 1. třídy, daly by paní učitelky vědět včas. První náznaky uvidím už během zápisu - dceřin pohádkový zápis do 1. třídy trval skoro hodinu a půl a během něj byly děti řádně proklepnuty ve všech možných disciplínách.
Nezpochybňuji přínos odkladů tam, kde je pro ně opravdu závažný důvod, ale setkávám se čím dál častěji s tím, že rodiče se snaží za každou cenu získat pro své dítě odklad jen proto, že odklady se dle jejich názoru množí jak houby po dešti a jejich dítě, ačkoli je na školu zralé, by bylo v nevýhodě oproti starším (silnějším, vyspělejším). Takto odklady dále podporují a pro "neodkladové" děti situaci zhoršují. To mi jako matce budoucího "neodkladového" dítěte příjemné není. Mluvila jsem s několika svými dávnými učiteli a všichni se shodli na tom, že myšlenka "prodloužení dětství" je podle nich blbost, a argumentovali mj. tím, že ve druháku dosahují "odkladové" děti plnoletosti a často začínají na školu kašlat. Načasování maturity tak, aby se krylo s dosažením plnoletosti nebo ji těsně následovalo, je prostě daleko lepší.
To, co tu čtu výše, že 10 dětí ze 16 mělo odklad, mě děsí. Nezbývá mi než doufat, že u nás to bude jinak a že v okolí bude víc dětí, které půjdou do 1. třídy v čerstvých 6 letech, než dětí nastupujících s odkladem.
|
Delete |
|
(17.11.2014 20:52:57) Lefff,
u mě ve třídě je ten poměr 2 odkladové : 23 neodkladovým, dvě třetiny třídy jsou kluci, a jak jsem psala, polovina třídy je letních (květen až srpen, přičemž jeden z těch odkladových do této poloviny nepatří).
Bohužel minimálně jednomu, možná ani třem, čtyřem, by odklad neuškodil, ten jeden ho prostě měl mít a já teď nemusela řešit jako jednu z variant návrat do školky (nakonec se nestane, protože se to nestihne a je problém ze strany školky, ale tenhle kluk si následky potáhne, i když dělám možné i nemožné ). Jenže to je prostě dítě, co kvůli školce propadlo sítem, jinak jsou to vesměs děti, které to ve škole zvládnou.
|
Delete |
|
(17.11.2014 21:44:22) Báro, ten "můj" klučík nemá žádné viditelné potíže....jen je prostě ve všech směrech nezralý....ale školka se ho chtěla zbavit, tak řekli rodičům, že školu zvládne, i když maminka váhala....no a tak ani nešli do poradny...teď to sice honíme od září, ale termín dostali až na leden, možná únor (byla nemocná doktorka, nestíhají)...a to už je na všechno pozdě. Fajn by byla přípravná třída, ale ta v dosahu není. Rodiče by i s přesunem do školky nebo do přípravky souhlasili, maminka s ním doma dře a říká, že je to strašně náročné, sama vidí, že to prostě nejde... Takže kluk ve škole naplno vytíží asistentku, kterou bych potřebovala na jiné dítě, pro které tam původně je), doma s ním dřou hodiny to, co mají ostatní děti za 10 - 15 minut, kluk ve škole strašně zlobí, protože ho učení prostě nezajímá...no hlavně, že školka se problémů zbavila .
|
|
|
Lefff |
|
(17.11.2014 21:34:26) Delete,
chápu, že to je nezáviděníhodná situace pro všechny. Průšvih, který se s tím klukem potáhne, problémy pro tebe a nejspíš i brzda pro zbytek třídy.
Jak se vlastně třídí děti do prvních tříd? Striktně podle prvního písmene příjmení to není, jak jsem si všimla. Rozhazují se u vás odkladové děti do tříd rovnoměrně, nebo se snažíte mít jich v některé třídě víc (třeba u konkrétního učitele)? Zkoumají nějak ředitelé škol rozdíly mezi čerstvě šestiletými a sedmiletými prvňáčky (porovnáváním výsledků testů, celková klasifikace apod.)? Zajímalo by mě, zda by byl znatelný rozdíl mezi třídami složenými z čerstvých šestileťáků na jedné straně a tříd složených z odkladových a podzimních dětí. Zároveň vím, že chci asi pitomost, protože tam vstupuje spousta proměnných, které nejsou vždycky objektivně měřitelné (např. osobnost učitele v dané třídě, jeho pedagogické kvality, praxe), a navíc by takový výzkum musel být prováděn na nějakém větším výběrovém souboru, ne jen v rámci jedné školy.
Jinak samozřejmě doufám, že to naše trojstupňové síto (přípravka v MŠ, zápis do ZŠ a přípravka v ZŠ) bude prosívat dobře. Klidně se může stát, že já, která jsem otrávená z množících se odkladů, nakonec budu mít prvňáčka s odkladem.
|
Delete |
|
(17.11.2014 21:58:53) Lefff,
třeba u nás o složení tříd rozhodli rodiče, protože si vybírali, jestli chtějí genetickou nebo analyticko-syntetickou metodu čtení.
A zrovna to vyšlo, že u mě se to sešlo, jak se sešlo. Bohužel u nás to nebylo ani tak o té metodě čtení, ale o tom, že tamtu učitelku znali, zatímco v té třídě, kde jsem já, se ještě vsrpnu nevědělo, kdo tam bude.
Je velký rozdíl, když je třída plná čerstvých šestileťáků a když je třída plná odklaďáků. U odkladových dětí si většinou můžeš dovolit nasadit ostřejší tempo, rychleji se "srovnají" se školním režimem, mívají za sebou změnu myšlení (nastává mezi šestým a sedmým rokem, někdy se nazývá první puberta, dítě se dočasně stává protivným, hůře zvladatelným, a stejně jako u klasické puberty, u někoho je to bouřlivější, u někoho si toho skoro nevšimneš).
U čerstvých šestileťáků je většinou potřeba větší podíl manipulačních činností, bývá horší grafomotorika, takže délě trvá, než začnou psát, nebývá spolehlivé rozpoznávání hlásek na konci slova, hláskování....takže zařazuješ i větší množství her a činností na tohle...pokud je velký podíl těch odkladových, může se stát, že učitelka vyhodnotí, že to není až tak potřeba, a pak ty neodkladové, i když zralé děti, nemají dostatečně procvičeno, dočasně jsou na tom třeba hůř, protože prostě musí dozrát atd.
Pro mě jsou lepší neodkladové, ale školně zralé děti, jsem zjistila....neházejí po mě znuděné obličeje, baví je prakticky vše, co dělají, vidím, jak se posouvají....takže mi vlastně ta třída vyhovuje (kdybych nemusela tolik řešit problémy s chováním ).
|
Lefff |
|
(18.11.2014 8:59:04) Delete,
děkuju za vyčerpávající odpověď a ať je den ode dne líp!
Smekám před pedagogy, kteří se pro toto povolání narodili. Já jsem přesně typ člověka, který by nikdy učit neměl a který o to více obdivuje ty, kteří jsou trpěliví, vlídní, umějí nadchnout, povzbudit a mají přirozenou autoritu.
|
|
Yanull & 2 |
|
(18.11.2014 15:04:28) Delete, tak "první puberta" ??? Takže toto máva s mojou dcérou... Neporadíš prístup? Trochu ma to zaskočilo, čo to na mňa v poslednom čase skúša. Niekedy mi to príde až komické, ale stáva sa, že sa jej podarí ma celkom slušne vytočiť
|
Delete |
|
(18.11.2014 21:48:00) Jannulla, moc neporadím, hodně záleží na dítěti. Je jistě nutná velká dávka trpělivosti a lásky, stejně jako důslednosti a přísnosti. A nejvíc pomáhá vědomí, že to poměrně rychle přejde .
|
|
|
|
|
|