Vítr z hor |
|
(26.2.2016 10:43:14) Asistent pedagoga NENÍ položka, s kterou by rozpočet školy (státní, čili prostředky na platy) primárně počítal.
Když chce škola AP, musí o něj požádat. Co to znamená: Rodič musí VĚDĚT o tom, že jeho dítě má problém, musí spolupracovat, přinést včas doporučení (od zjištění, že dítě potřebuje AP až po papír, s nímž může škola žádat o AP uplyne obvykle několik měsíců). Často se stává, že rodič neví, průšvih se provalí až ve školce. AP v takovém případě nastupuje cca po půl roce nervů. Mezitím (podle stavu dítěte) dochází k poškození nejen dítěte, ale i celého kolektivu.
AP byl přiklepnut:
Na kolik hodin: AP klidně i pro těžce mentálně postižené či agresivní dítě bývá ve Středočeském kraji přidělen na cca 3-3,5h denně. Pokud chce škola více, musí to zaplatit ze svého (z prostředků na platy, čili se krátí množství peněz na osobní ohodnocení, případně odměny - jinými slovy učitelé platí AP ze svého).
Kde ho vzít: Vzhledem k požadavkům na kvalifikaci je třeba sehnat člověka minimálně s maturitou, ideálně s pedagogickým vzděláním, jinak si musí dodělávat kurz a v době kurzu ve škole prostě NENÍ. Takoví lidé na malých obcích nepřebývají. A když už tam jsou, musí být zcela zoufalí, aby práci vzali, protože:
Kolik bere: Pokud je v 7. platové třídě (možnost je cca 5.-8.), má základ cca 13tis Kč/měs za 8 hodin denně. Při práci 4 hodiny denně, což je nejobvyklejší úvazek, má cca 6,5tis hrubého. Každý s pedagogickým vzděláním, tedy ten, kdo splňuje kvalifikaci a učí buď v MŠ nebo v družině, má základ od cca 20 tis za plnou pracovní dobu, což je od 6h přímé pedagogické činnosti + 2 h nepřímé výš. AP tedy půjde dělat takový člověk, který nemá na vybranou a jinou práci nesehnal. Nedá se absolutně čekat, že AP půjde dělat odborník na speciální pedagogiku.
Někdy to dělají družinářky, aby si dopoledne přivydělaly, ale sama už jsem zažila pár družinářek, které byly po měsíci s náročným dítětem tak vyčerpané, že to vzdaly (= dítěti se SPU se k tomu všemu ještě střídá AP).
Může se stát, že zřizovatel má pochopení a navýší škole prostředky na mzdy. Ale malé obce na to nemají - bylo by to cca 200tis/rok. A tím, jak výše vysvětluji, nezajistí dítěti takového odborníka, jakého by velmi pravděpodobně dostalo ve speciální škole.
|
Černá kronika |
|
(26.2.2016 11:22:38) Děkuju, pěkně přehledné. Takže iniciátor musí být vždy rodič? Co třeba školy, kde jsou děti po 30 ve třídě a pár jedinců je hodně slabých, mají různé dysfunkce, ale žádné vážnější mentální postižení? Ani tady škola nemůže žádat sama o AP? K platům - ano, slyšela jsem, že jsou malé, ale sama za sebe - raději mít 7 000 Kč jako AP než 10 000 Kč jako operátorka na lince na dvě směny.
|
Jahala. |
|
(26.2.2016 11:53:03) Opravdu si myslíš,že jako pro introverta, který nerad komunikuje je při tebe šťastná volba AP? To je vlastně jen a jen komunikace a komunikace. Dítětem hlavně, ale i se spolužáky rodiči učitelky a ne vždy je klidná a vyrovnaná. Dost při tom lidmi cloumaj emoce.
|
Černá kronika |
|
(26.2.2016 12:03:53) Nevím, no.... Přesně nad tímhle jsem taky přemýšlela. Krátce jsem AP dělala a bylo to fajn, tedy začátek né, to jsem nevěděla ani co práce AP obnáší, natož abych věděla, jak komunikovat s těmi dětmi, některými s postižením. Pak jsem se do toho dostala, měla jsem maximálně tak 3 děti najednou a komunikovala jsem jen s učitelkou a dětmi ve třídě, bylo jich tam 10. S rodiči né. Práce mě bavila a chodila jsem domů spokojená. Myslím, že např. práce na kase v supermarketu je pro introverta daleko víc nevhodná. Já jsem sice introvert, ale trochu sociální kontakt taky potřebuju. Teď např. uklízím a jsem tam sama, nikde nikdo a to je taky naprd. Kdyby tam bylo pár lidí, tak bych tomu byla ráda. Velký kolektiv nebo davy lidí ale nechci, to je pravda.
|
Jahala. |
|
(26.2.2016 12:07:31) Ty jsi jako AP nekomunikovala s rodiči? Ani děti který jsi měla na starost? Zvláštní. Jinak jo super tak když už to máš vyzkoušené tak v pohodě víš do čeho jdeš.
|
Černá kronika |
|
(26.2.2016 12:15:51) Ne, s rodiči vůbec, to vše řešila učitelka. Já to dělala ani né půl roku a je to už dost let zpátky. Už tehdy jsem si chtěla udělat kurz a na té škole zůstat, ale místo pak dostala vychovatelka, co odcházela do důchodu a pak jsem se k téhle práci už nikdy nedostala, ikdyž jsem se poptávala průběžně celý ty roky jak v místě, tak v obcích s dobrým dojezdem.
|
Vítr z hor |
|
(26.2.2016 12:23:54) Souhlasím s názory, že byses měla zaměřit na trochu jiný obor, tedy pokud to nemáš plánováno jako koníček. Být AP je totiž krajně nejistá kariéra. Smlouvy na 1 rok (ideálně od září do srpna), navíc nikdo neví, jestli a kdy bude další dítě, které bude potřebovat/mít nárok na AP. Za rok, za dva, v jaké škole... Leda v nějakém megaprovozu - jak někdo psal, že jeho škola má 700 žáků, tam by se dalo uvažovat o určité stabilitě.
Kromě toho může nastat i průšvih. Občas si rodiče inkluzi rozmyslí uprostřed roku a dají dítě do speciální školy. Pak škola musí vrátit nevyužité peníze kraji... a nesmí je použít na AP, které zmizel žák - byla by to rozpočtová nekázeň.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(26.2.2016 12:17:57) I když někdy létají emoce, neslyšela jsem, že by jimi někdo plýtval na AP. I výbušní rodiče (na obou stranách) chápou, že AP je veskrze pozitivním a uklidňujícím prvkem. Že bez ní by bylo hůř.
|
Jahala. |
|
(26.2.2016 12:27:22) No já nemyslela ze by ji někdo nadával, ale i to ze rodiče můžou reagovat treba pláčem nebo jinak. Divný je ze komunikovali jen učitelka. Asistent je z dítětem ve větším kontaktu. Ja teda s rodiči komunikovala víc než učitelka. Podle me to tak mají co sledují všichni nasi AP
|
Vítr z hor |
|
(26.2.2016 12:31:28) Ale tak s tím se musí počítat. Pokud vycházím z toho, že zakladatelka je introvert, tak myslím, že to ničemu nevadí. Horší by byla třeba agorafobie Introverta obvykle při téhle práci žádná dramata nečekají, naopak. Zvykne si na dítě, učitelku, rodiče...pokecá... to není zas takový nápor
|
Jahala. |
|
(26.2.2016 12:34:23) No když myslíš na druhem stupni se učitelé střídají, rodičů je ve třídě víc než jeden. No nepřijde mi to pro introverta ideální, ale když to má vyzkoušené.
|
Černá kronika |
|
(26.2.2016 13:44:09) No vyzkoušené v tom smyslu, že jsem nebyla přidělená ke konkrétnímu dítěti, ale rovnou učitelce k ruce tak nějak pro všechny, šlo o speciální školu, tohle byla třída na prvním stupni, bylo tam 10 dětí a učitelka mi vždy zadala, co mám s dítětem dělat, šli jsme vedle do třídy a po vypracování jsme se vraceli do třídy, učitelka mi dala další dítě atd. Nejvíc jsem mívala 3 děti najednou ve vedlejší třídě. Jinak třeba při pracovkách nebo prvouce, když něco stříhaly, lepily atd., tak jsem chodila s učitelkou podél lavic a podle potřeby jsme pomáhaly, ukazovaly atd. Je pravda, že do třídy s 35 osmáky bych nechtěla, ale ty by mi určitě sdělili předem, kam AP potřebují, jestli jde o jedno konkrétní dítě atd.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(26.2.2016 14:22:46) Jahalo,
to záleží, jak asistent ve třídě funguje. I když je psaný k jednomu dítěti, je to asistent pedagoga a záleží na učitelce, jestli se věnuje tomu konkrétnímu dítěti, nebo jí naopak odfiltruje ten méně náročný zbytek a ona má pak víc prostoru a času na děti s SVP.
Já svoji asistentku využívám oběma způsoby. Ono v naší třídě je třeba mnohem účinnější, když se věnuje dětem, které sice AP doporučeného nemají, ale dokáží výuku totálně rozložit, což znesnadňuje práci tomu dítěti, co na AP papír má. Když asistentka dělá přímo s tím konkrétním dítětem, tak se jí pak vyptávám, co a jak, a s rodiči také komunikuju víceméně jen já.
|
Jahala. |
|
(26.2.2016 14:33:59) Delete,jo když to ma vyzkousntak v pohodě. U nás AP pracují většinou oběma způsoby někdy s dítětem jindy ze zbytkem jak potřebuje učitel. S rodiči teda většinou komunikuj víc asistent.
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(26.2.2016 14:11:42) Jahalo,
já jsem taky introvert, přesto právě ve škole se cítím lépe než jinde. Introverze přeci není o komunikaci jako takové, ale o prožívání emocí. A děti mi přijde, že lépe snášejí člověka, který je sice někdy viditelně v nenáladě, i když nevědí proč, zejména když jim to pak zpětně vysvětlí (melancholik - introvert), než někoho, kdo na ně v jednu chvíli řve, a za chvíli o ničem neví a je nejlepší kamarád (cholerik - extrovert). U dospělých je to jiné, to vím, ale se mnou děti problém nemají a já s nimi také ne. Navíc na mě děti většinou působí pozitivně, takže výkyvy nálad jsou minimální a valnou většinu doby jsem spíše pozitivně naladěná, což u mě rozhodně není standard. A ano, jsem většinou hodně psychicky a fyzicky unavená, potřebuju si pak někde vedle vyfňukat všechny prožitky, ale přesto mě nenapadá, v jaké práci bych se cítila a fungovala lépe.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(26.2.2016 12:15:46) Škola bez papíru žádat (na kraji, tedy o navýšení prostředků na mzdy) o AP nemůže. Papír bez spolupráce s rodiči nevznikne.
- Ideálně rodič ví, zajistil papír a dostaví se s ním včas. Hotovo.
- Pokud ne, škola odhalí problém a musí o něm přesvědčit rodiče. Ti často několik měsíců tráví info, že dítě je jaksi postižené a nečiní (to je přirozený vývoj).
Někdy pro změnu není v jejich schopnostech/možnostech ani objednat termín a dostavit se s dítětem na vyšetření - poruchy učení a různé závažnější potíže bývají často dědičné a následky nese člověk kolikrát až do dospělosti, tito rodiče mají co dělat sami se sebou.
- Škola může max. objednat odborníka přímo do školy, na takovou návštěvu se čeká obvykle několik měsíců (běžně 3-4). I tak musí rodič spolupracovat - přinejmenším souhlasit a podepsat. Často odborník zoufale potřebuje spolupráci dalších - neurolog, psychiatr, psycholog apod. Je to běh na dlouhou trať.
Bez papíru může škola zaměstnat AP, pokud:
- peníze dá zřizovatel (1 AP = cca 200tis/rok)
- škola je velká, má např. několik set žáků a k tomu ideálně velmi mladý pedagogický sbor
Škola totiž dostává peníze na žáka, ale vyplácí zaměstnance dle věku. Je tedy zatraceně znát, jestli těch třeba 25 učitelů je těsně před penzí nebo hned po škole (rozdíl mezi oběma extrémy může činit za rok v tomto případě skoro milion korun, což je 5 AP). No ale pak bude šťastná škola s mladými učiteli třeba řešit následující rébus - zvýšit počet hodin angličtiny, dělit na jazyky i tam, kde to není povinné - nebo si dopřát několik AP?
|
|
|