caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.3.2016 10:19:57) Myslím si, že to tak u nás dopadne - oba mají našlápnuto jiným směrem. Přála bych jim, ať jim to vyjde.
|
Monty |
|
(1.3.2016 10:28:20) cairo, u nás to tak zase nejspíš nedopadne, protože syn je líný jako vandrák v červenci a pro jakýkoli svůj "sen" není ochotný vůbec nic udělat. Jeho blbost.
|
Monty |
|
(1.3.2016 10:39:55) cairo, to ti - v dobrým - závidím. Mně ten pohled na to, jak dítě promrhává veškerý příležitosti a na všechno dlabe není moc příjemnej, ale nenadělám nic, musím si na to zvyknout.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 10:43:01) Monty - rodiče často chtějí, aby se jejich děti měly lépe nebo pokud jsou rodiče úspěšní, aby se děti měly stejně jako oni. Každému se to nepovede. Kolik je v popluaci profesně úspěšných lidí? Pokud bys to brala podle platu, dle statistiky má plat ve výši 40 tisíc a více pouze 10 % české populace. Patrně tam nejsou zahrnuti živonostníci, podnikatelé. 60 % lidí má plat podprůměrný. Takže si vezmi, že v ČR je těch úspěšných lidí velmi málo, tak možná 20-30 % populace. Tudíž šance, že mezi úspěšnými bude i naše dítě, není bohužel zase až tak veliká.
|
Kafe |
|
(1.3.2016 10:45:04) mrakova - by mi stačilo, pokud by děti dělaly práci, která je bude bavit a nějak přiměřeně je uživí.
|
|
|
sovice |
|
(1.3.2016 10:46:11) Jejda, Monty, mám takový neblahý pocit, že pomáhám rozjíždět další kolečko na téma "Montysyn", ale FAKT bych se pokusila vzít ho víc "befelem" než připomínáním, že by něco měl. I když ti to není přirozené. Vynechat šestiletý gympl pochopitelně není problém, ale pokud letos zůstane na ZŠ, už teď vidím další kolo za dva roky a mezitím to bude ještě horší, co se týká možností zasáhnout z pozice mateřské autority...
|
Monty |
|
(1.3.2016 10:50:24) sovice, fakt jsem to nemyslela na nějaký gympl, to je jeho blbý nápad. To bylo obecné konstatování. Příklad, kamarád má dceru, která fakt hezky kreslí, a když dostala tablet, tak se od něj několik týdnů ani neodtrhla. Moje dítě si na něj naopak několik týdnů nebo měsíců ani nevzpomene, protože i to, co ho baví, nesmí v ničem připomínat práci. Ale nechci to opravdu rozmazávat, byl to jen takový povzdech. Přijde mi to prostě škoda, no. A hlavně mu v tom vůbec nerozumím, byla jsem úplně jiný typ dítěte/puberťáka.
|
sovice |
|
(1.3.2016 11:17:54) Monty,
jo, jedna z mých dcer je taky výrazně jiná, než jsem byla já, a je pak prostě těžší pochopit, co jí táhne hlavou, jak ji popostrčit žádoucím směrem (a je-li to vůbec žádoucí), čím ji povzbudit...
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.3.2016 11:30:56) Sovice, mám velmi líného a flegmatického mladšího syna. Má sen být nejlepším kuchařem na světě, chtěl by vařit někde pod Eifelovkou ALE!!! K Paříži musí umět francouzky. Pokud bude servírovat, musí umět výborna počítat při kasírování. Pro kulinářské vaření potřebuje znalosti biologie, a i chemie... Francouština se u nás učí pouze na gymplu. A on věnuje veškeré úsilí přípravě na přijímačky, aby se mohl učit francouzky... a mně je dost fuk, že po čtyřech letech s klidem odejde někam na hotelovku... on na ten gymppl má a kdo ví, co bude za čtyři roky
|
sovice |
|
(1.3.2016 11:43:27) cairo,
paráda!
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(1.3.2016 10:51:35) Sovice a jak chceš zasáhnout befelem? Mám podobný exemplář doma a nejde donutit dítě se učit a zodpovědně připravovat, když ono není ochotné hnout prstem. Moje nabídka pomoci s přijímačkami byla několikrát odmítnuta, dítě chodí sice na přípravné kurzy, ale dnes jsme se dozvěděli, že si ani ten zadaný úkol z kurzů nevypracovalo. Přitom dítě má nadprůměrnou inteligenci, v některých předmětech exceluje, bohužel ne v češtině, která přijímaček je, ale připravovat se prostě nebude. Jakými prostředky ale donutit puberťáka? A co ta další léta na vybrané škole, kde se rozhodně flákat nemůže? Já Monty rozumím, dítě si musí nabít čumák, pak pochopí. Nebo taky ne, ale jeho boj.
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 10:59:50) Renko, na tyhle deti je lepší, když je donutis učit se na prijimacky v te pate třídě, kdy je s nimi jeste řec.
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:03:42) Kahlan, no, já myslím, že kdo doma takové dítě nemá, neumí si to vůbec představit. A opravdu nejde o nějaké gymply a přijímačky. To je prostě povaha, nastavení, nezměníš to ani v pátý třídě, ani ve třetí a ani v první. Jak správně píše Renka, buď se takové dítě probere, až si natluče rypák, nebo se holt neprobere a skončí někde na pracáku.
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 11:18:53) Monty, ja si to prave představit dovedu, mam takové skoro všechny deti. Kdyby samy nechtěly, nesvedu s nimi nic, proste se nedají přesvědčit ani po dobrém, ani po zlem, bylo by to peklo. Dcera nejí ovoce, od jednoho roku, je ji 10. Nejedla ho v jeslich, ve školce, na táboře, doma ovoce jíme, ona se ho nedotkne. V tom roce jsem myslela, ze to do šesti let přejde, ted jsem to posunula, ze snad do dvaceti
|
|
|
Renka + 3 |
|
(1.3.2016 11:05:38) Kahlan, ona je dokonce dělala a dostala se na školu, ale kvůli blbému dojíždění a proto, že zase tak moc po gymplu netoužila, zůstala nakonec na ZŠ. Jenže kdo mohl vědět, že to bude s dítětem zrovna v té devítce takhle mlátit. Já si ale myslím, že i kdyby na tom gymplu byla a měla tohle období tj. nebudu dělat nic, co mě nebaví, tak by stejně na gymplu měla s tímhle přístupem problémy. Já už se v tom angažovat nebudu, ať se tedy (ne)připraví po svém a když na ni zbyde horší škola, její problém. Já si myslím, že rozkazem se to, aby se dítě zodpovědně připravovalo, nařídit nedá. Chce to nějakou vnitřní motivaci toho dítěte, ale kde ji vzít.
|
Federika |
|
(1.3.2016 11:10:26) Renko, můj nejstarší je takovej a a fakt jsem byla ráda, že šel na gympl po tý pátý, protože s tím jeho postojem a flákáním bych ho v devítce k ničemu nedonutila, na gymplu si už tak spokojeně proplouval, nemusela jsem pak nic řešit, pokud mi nevadily známky. Ani v tý pátý jsem nevěděla, protože doma se určitě nepřipravoval, jen jsem ho vyhazvoala na ty přijímačky nanečisto, kde sedět musel.
|
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 11:13:23) Renko, souhlasím s tím, ze vnitřní motivace buď je nebo neni. Nevím, jak vzniká, proč ji někdo ma jiný ne....u nas bude oříšek třetí dite, které je odmalička linejsi, u nej zatím funguje vnější motivace, je jeste malej. Ta ale zase nefungovala u dvou starších, neměli jsme je jak a čím co uplácet. Co dělat nechtějí, nedělají. Naštěstí ale mají tu vnitřní motivaci...Čtvrtá je malicka, ale lina neni, jen šílené tvrdohlava. Ted se rozhodla nejíst, tak nejí:-( To bude jednou boj...
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:24:27) Jak se projevuje ta motivace ve škole u dětí? U Tvého syna to chápu, ten je vyjímečný. Ale u těch ostatních "nelíných" to funguje jak? Jako přišli ze školy a s radostí začali hned dělat úkoly nebo chtěli po Vás nějaké další úkoly, příklady na procvičování, nebo si začali sami s radostí číst? Jak se pozná dítě, které je dejme tomu v první až třetí třídě a je motivované nebo není motivované?
|
Martina, 3 synové |
|
(1.3.2016 11:26:14) nebo si začali sami s radostí číst?
No tak nějak: otevřel si encyklopedii a studoval.
|
|
Žžena |
|
(1.3.2016 11:28:54) "nebo si začali sami s radostí číst" No, ano, přesně takto. Já jsem se základkou pročetla.
|
|
sovice |
|
(1.3.2016 11:33:52) Motivovanost mých dětí poznám převážně tak, že se něčím samy zabývají nad rámec "je to potřeba" (obě jsou celkem přirozeně odpovědné a do jisté míry ctižádostivé, takže k základnímu jsem je nikdy dokopávat nemusela). Např. mladší nastoupila na španělský gympl a první co udělala, že si přepnula celé windows a související záležitosti do španělštiny, stejně tak novou pokemoní hru, kterou vydyndala, nainstalovala španělsky.
|
|
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:35:40) Maargit - já se také nepovažuji za nějak nadanou, spíše jsem byla snaživá. Jak píšeš, sama jsem si doma studovala jazyky v knihách pro samouky. Nebo jsem si četla. Myslela jsem, že to dělají spíš holky. Moje vnoučata jsou na prvním stupni a nevím, jestli jsou snaživá. Úkoly si nějak udělají, ale nezdá se mi, že by je to nějak zvláště bavilo. Tak si říkám, jestli tedy budou studijní typy nebo ne. Známky mají dobré, ale to má asi na tom prvním stupni většina. Určitě to s nimi není tak, že v první nebo druhé třídě přišla domů ze školy a začala něco hledat v encyklopediích nebo si něco počítat. Školu berou spíše jako povinnost.
|
Federika |
|
(1.3.2016 11:38:38) mraková, já jsem se do školy strašně těšila. I do knihovny, půjčovala jsem si různý knížky, který souvisely s tím, co jsme brali ve škole a učila jsem se věci navíc Dcera by ynejradši ve škole byla pořád. Ráno chce budit o půl hodiny dřív a pondělí,kd y nemá gymnastiku a může zůstávat ve škole až do pěti, je její nejoblíbenější předmět.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:40:18) Tak tohle u nás neznáme. Vnoučata se akorát ptají, kolik dnů ještě bude škola do prázdnin. Tak nevím, co jednou budou dělat.
|
Lída+2 |
|
(1.3.2016 11:55:39) Mraková, pokud je dobře vybraná základka, děti to tam milují.....ty moje tam chtěli být ráno v 6:30....a pořád jsem poslouchala, že nechtějí chodit do školy s tátou, že je zdržuje.....a nedává je do školy v 6:30 jako já...... A co přečetli knih 1-5. třída....
Dobré úči a prostředí dělá hodně......
A i na 8G jsou spokojení, jen jim leze na nervy zeměpisář.....
Starší syn si dokonce čte do četšiny nějakou knihu, kterou jim vylíčili ve škole.....dokonce mi ji lovili z archvívního sklepa, prý to neměl nikdo půjčené 5let....
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:57:35) Tak já jsem chodila do školy myslím ráda a bavilo mne to. Ale že bych se ráno budila nadšením a chtěla tam být od rána do večera, tak to rozhodně ne. Chtěla jsem i vlastní čas a dělat si co chci. A ne jen ve škole s těmi stejnými lidmi od rána do večera.
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(1.3.2016 11:49:12) Mraková, mladší dcera má svoji vnitřní motivaci, chce mít dobré známky. Pokud jí něco nejde, chce to vysvětlit. Dělá si pečlivě přípravu a zkouší věci nad rámec výuky. Doma si počítá různé matematické soutěže, které stáhne z netu. A má jasno, co chce vystudovat a už teď se pro to snaží něco udělat. To je motivace. Jí naopak musím říkat, že dostat dvojku není katastrofa. Starší dcera motivaci nemá, známky ji nechávají v klidu, školou nějak proplouvá, základkou snadno díky její inteligenci, ale nevyužívá svůj potenciál naplno. Co ji nebaví, na to kašle. Povinnou četbu si nepřečte, protože proč by četla nějaké Ohlasy písní českých, samozřejmě pak jí ta pětka z četby zkazí známku na vysvědčení. Mladší by tohle nedopustila, četla byc to, i kdyby ji to nebavilo. Je to prostě v těch dětech a já myslím, že se to zlomit nedá.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:55:06) Renka + 3 - tak ta motivace spočívá potom i v tom, že plníš úkoly, i když jsou nesmyslné. Třeba ta tebou uváděná četba. Četba těch starých děl je pro děti často dost nudná a vlastně to nemá žádný přínos. Jen si vzpomenou na to, jaká to byla otrava číst tyto blbiny. Pamatuji si, jak jsme měli číst díla od Jiráska nebo Kosmovu kroniku. Četla jsem ráda, ale tato díla mi přišla vyloženě strašná a přeskakovala jsem stránky nebo jsem to možná nečetla vůbec. Takže snaživost ve smyslu plním vše zadané má dle mne také své limity.
|
Martina, 3 synové |
|
(1.3.2016 11:57:20) ale tato díla mi přišla vyloženě strašná a přeskakovala jsem stránky nebo jsem to možná nečetla vůbec.
Na to je nutná určitá duševní vyspělost - ne každý ji má, ale jsou tací.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:58:58) No duševní vyspělost nevím. Ta díla podle mého názoru dětem v tomto věku nic neříkají, je to hodně popisné, málo dialogů, zdlouhavé. Myslím, že ani teď bych to nechtěla číst. Spíš to vede k tomu, že lidi si tyto knihy nepřečtou nikdy, protože jim to v dětství takhle zhnusí. I ten jazyk je poněkud jiný.
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:59:58) Martino, proto je blbost chtít to od dětí na základce. Já spoustu zajímavých děl objevila až jako dospělá jen proto, že jsem vůči nim měla ve škole averzi. Cpou nám to = bude to kravina. Ani jsem to nezkoušela číst. Dneska naopak čtu jen staré a pro většinu lidí nezajímavé a nudné tituly, převážně 19. století, ale ve třinácti bych si to dobrovolně neotevřela, pokud by se o tom ve škole učitelka byť jen zmínila.
|
Martina, 3 synové |
|
(1.3.2016 12:04:00) bych si to dobrovolně neotevřela, pokud by se o tom ve škole učitelka byť jen zmínila.
Ani nevím, proč jsem četla staré knihy. Možná proto, že byly doma v knihovně. Bavilo mě to, i když objektivně jsou některé nezáživné a přímo k neučtení.
Ale nelituju toho, v dětství jsem na to měla čas. Nebyl internet.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.3.2016 12:02:18) mrakova,
proč by to bylo nesmyslné?
jirásek mě taky nebavil, ale jiné staré knížky jsem četla vyloženě s gustem a nacházela v nich spoustu poučení - třeba takový Mikuláš Dačický z Heslova, to je vyložená rozkoš
|
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:56:52) Renko, tohle třeba chápu, taky jsem nečetla povinnou četbu, ale aspoň jsem si zjistila o čem to je, kdyby se na to náhodou někdo ptal. To úplně stačí, není třeba to číst.
|
Renka + 3 |
|
(1.3.2016 12:05:58) Monty, oni právě mají podrobné testy na obsah knih, takže nestačí jen zjistit, o čem to je. Třeba měli číst Dva roky prázdnin a do testu pak vypsat jména některých hrdinů, ona to nějak prolétla, ale nevěděla podrobnosti, takže z toho měla taky za 4. Z gramatiky by měla za 1, ale každý rok, každé pololetí, dostane kvůli literatuře za 2. A nic ji nedonutí číst povinnou literaturu, radši bude mít pořád češtinu za 2.
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 12:09:48) Zrovna Dva roky jsou namluvene, stačí hodinová jízda autem
|
|
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 12:08:44) Přesně tak, Kosmovu kroniku jsem nečetla ani ja, svedomita žákyně Ale třeba Němcova byla dobra, ono v tom kvantu knih, co jsem četla, se ty povinné lehce ztratily. Ale ja třeba vidím, ze syn ted v těch 13 raději čte v angličtině a tu českou literaturu si jen tak projede kvůli zkouškám, ale nebere ho to vůbec. Ted si čte Tolkiena v originále a je nadsenej. Jestli znáte Objevitelske soboty na Porgu, tak tam je kurz aj psaní, kde byli s dcerou, a byli nadšeni. Výsledkem byl vlastní text na způsob Virginie Wolf, hrozne se jim to líbilo...tak jen kdo tu ma z deti rádo AJ, tak doporucuju! U nas takové možnosti nejsou:-(
|
sovice |
|
(1.3.2016 12:15:40) Já Kosmovu kroniku četla - ale teda po nás ji fakt nikdo nechtěl. A bavila mě mnohem víc než Jirásek F.L.Věk je jedna z mála knih, které jsem ve věku středoškolském vzdala před koncem (švihla jsem s tím na začátku posledního dílu, už jsem na to fakt neměla nervy). Četla jsem všechno, co mělo písmenka, včetně pojišťovacích smluv a přepravních řádů
|
|
|
*Aida* |
|
(1.3.2016 15:15:49) Monty, Mela jsem na zakladce uplne stejnou averzi. Jednou jsem byla nejak donucena jednu povinnou cetbu opravdu precist, myslim Hanyzka a Martinek nebo jak se to jmenovalo a ono se mi to celkem i libilo. No a potom jsem na to sla fikane. Zjistila jsem si vzdy, co se bude muset cist pristi rok a to jsem si precetla predem, protoze jsem jeste nemusela.
|
Kudla2 |
|
(1.3.2016 15:16:53) Aido, Ty žiješ tuším v zahraničí - je to pravda, že životní úroveň u nás a u vás je tak propastně jiná?
|
Drop |
|
(1.3.2016 15:44:19) Kudlo, jsem docela zvědavá na odpověď Aidy.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:34:11) mraková, tak nějak, celý dětství jsem si četla a když mne něco bavilo, tak jsem v tom chtěla být fakt dobrá... a to ostatní zvládnout tak, aby s tím ve škole nebyl problém. Mluvím teď o základce. A nešlo mi o ty druhý, ale o mne, já to chtěla, protože to pokládám za samozřejmý - když mne něco zajímá, chci toho obsáhnout a vědět co nejvíc sama pro sebe.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:39:04) Monty - já si na druhou stranu říkám, že ta motivovanost na ZŠ nemusí znamenat vždy úspěch a naopak. Už jsem to psala několikrát, že někteří ti trojkaři ze ZŠ, hlavně kluci, se měli a mají lépe než holčičky jedničkářky. Je to hodně různé. Přijde mi, že třeba na medicínu šli vyloženě šprtací typy, které měli samé jedničky od první třídy až do maturity. Tam nevím, že by šel někdo, kdo měl třeba na ZŠ samé dvojky nebo i trojku. Ale u těch spíš klučičích technických oborů to bylo často tak, že tam šli kluci třeba s trojkou z češtiny, z dějepisu apod. a normálně dostudovali, problémy neměli.
|
|
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 11:40:03) Mrakova kromě syna už muzu mluvit jen o dceři, protože ten třetí prave líný je:-( No a jak to vypadá? Proste se o školu vůbec nestaras, deti si dělají úkoly samy, nase se tedy učit nemusí, dcera si sama od sebe procvicuje CD romy na angličtinu, ted si vymyslela, ze se bude učit španělsky, dostala na to programy do PC a na iPad, domluvili jsme pres skype lekce se Spanelkou a sama se to učí. Syn takhle ma dva lektory na němčinu a angličtinu. Němčinu ted bude muset dohánět, ten rok, tak proste v létě půjde na dva týdny do Goethe-Institutu a naučí se to. Takže u těch starších je to tak, ze oni s něčím přijdou, my zajistíme učitele a učebnice, a oni se učí. Navíc příklad táhne, dcera se chce vyrovnat synovi, jen si vybírá jiné jazyky a obory. Oříšek bude ten třetí, ale u nej prave mnohem víc hlidame, aby skola byla v pohodě, aby si zafixoval určitou disciplínu, on je oproti těm starším peclivejsi, tak to zatím jde. Ale zatím mu chybí ten drive, který ti starší proste vždy mely, i ta čtvrtá ho ma...
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:43:13) Jak se ten třetí líný tedy projevuje, že ho označuješ za líného? Třeba by moje vnoučata byla také líná. Také nepřijdou ze školy a nezačnou dělat hned úkoly, ale rodiče je musí upozornit. A když je úkolů více, tak je to ach jo, jak dlouho to ještě budeme dělat. Doma něco procvičují a čtou, aby rodiče měli kontrolu, jestli to umí. Ale musí je nutit. Nicméně učivo zvládají, na vysvědčení jsou jedničky. A jak teda nazvat takové děti? Jsou líné a nemotivované, když si vlastně úkoly plní a výsledky jsou dobré? Stačí tento přístup k nějakému lepšímu uplatnění?
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 11:52:25) Můj syn neudělá nic navíc, když ma napsat vetu, nejdřív si spocita slova, aby jich bylo co nejméně) Proste on je pohodovy a pohodarsky, nemá potřebu byt nejlepší, zato je z nich všech nejlepsi co se týká vztahu. O nej vůbec strach nemám, až ho jednou něco chytne, bude to dělat dobre odpovedne a jeste u toho bude oblíbeny. Nejstarsi syn je oblíbeny u učitelů, u deti moc ne, je fakt mimon, ale nevadí mu to. Dcera je zase hodně introvert, vztahy hrozne řeší a prožívá, a ma lehkou tendenci deti poučovat. Zato ten třetí je socialne naprosto úžasný, vůbec nevím, jak to dela, chová se úplně normálně, ale od malinka ho ostatní deti berou...my nepotřebujeme, aby měl jednicky, ale aby ho to v rámci možnosti ve škole bavilo...jeste je malej, tak je brzo na nějaké závěry o jeho budoucnosti
|
mrakova |
|
(1.3.2016 11:56:20) Možná bych ho tedy nazvala normálním a ne líným.
|
Kahlan+5 |
|
(1.3.2016 12:02:30) Ja nevím, co je normální, moc deti neznám, dobre znám jen ty svoje a mezi nimi je on linejsi. Jasne ze mu to neříkáme, navíc je možné, ze se zmeni, je malinkej
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(1.3.2016 11:58:14) mrakova, nechce se mi věřit, že mladší školní děti nepřiletí ze školy a nejdou hned sami od sebe dělat úkoly....nebo je udělají o přestávce ve škole a domů je vůbec nedonesou....(u nás běžná záležitost)
Vždyť ty jsou tou školou přímo nadšený......
|
Monty |
|
(1.3.2016 12:04:31) Lído, mladší školní děti jsou školou přímo nadšený? To bude spíš výjimka než pravidlo. Byla jsem hodně dobrá žákyně a školou jsem teda nadšená nebyla a nepamatuju si, že by někdo ze spolužáků byl. O synovi a jeho spolužácích nemluvě.
|
mrakova |
|
(1.3.2016 12:06:45) Já si teda také nepamatuji, že bychom na ZŠ i později litovali, že už musíme domů a škola končí. Možná to rodiče vidí jinak než děti, nevím.
|
|
Kafe |
|
(1.3.2016 12:10:07) Monty - synovec školu miluje (je druhák) a v první třídě o víkendu i brečíval, že chce do školy.
|
Monty |
|
(1.3.2016 12:11:03) Liško, výjimky se jistě najdou, ale masový jev to podle mne nebude.
|
Kafe |
|
(1.3.2016 12:12:17) Monty - no jo no, moji zaujali ke škole vztah "něco mezi otravou a celkem to jde".
|
|
|
Anni&Annika |
|
(1.3.2016 12:17:03) mrakova...jsem v zahranici vzdy na nejakem pobytu zu peknou radku let. Pred 27 lety to bylo horsi, existovala jen posta a obcas telefon. Ale v dnesni dobe internetu? Kdyz je chci videt, zapnu skype, kdyz s nima chci zadarmo jen tak mluvit, jde to uz pres WhatsApp po celem svete. WhatsApp je uzasny, kdyz jsi na dovce, zrovna posles domu fotku, neco chces probrat, neni Problem. Zrovna minuly tyden jsem s kamoskou kecala hodinu. Anni v Cechach jsme se nevideli casteji. Jo, mame chybi mala, byla na ni zvykla. Ale tech vnuku tam ma vic nez dost a zustala tam ma starsi. No a navic...co je to v dnesni dobe 700km....za 6 hodin jsem autem u nich
|
|
|
Lída+2 |
|
(1.3.2016 12:42:45) Monty, tak ty moje to v té škole baví..,ale tady záleží na učiteli, měla jsem štěstí.....jako bežná záležitost, jedeme k zubaři...VYZVEDNU tĚ PO 4 HODINĚ..."nééééé až skončí škola......já nechci dřív domů......"
A to si myslím, že mladší je prudič:
..v sobotu jsme byli konečně na tom odsunutém(z prosince) na dni otevřených dveří v Liberci....a i moje mladší dítě, které se hned nudí, vydrželo víc jak já
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.3.2016 11:24:41) Monty, já mám čím dál víc pocit, že budeš muset srovnat syna do latě. Tj. bez výborných výsledků v matice nebudou žádné želvušky! Rozumíš mi? Tvůj syn má příliš volnou uzdu, budeš muset přitáhnout.
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:36:50) cairo, vůbec nejde o matiku. Je to fakt povaha. On se třeba přihlásí na olympiádu z angličtiny, která ho baví a je v ní dobrej. První kolo proleze bez přípravy, protože na to má i bez ní, ve druhým už holt skončí na nepostupovém místě, protože by se aspoň trochu připravovat musel... a to on neudělá. To je prostě PRÁCE a on by neměl žádnej čas pro sebe, přece.
|
Monty |
|
(1.3.2016 11:43:13) cairo, vždyť mu to říkám pořád, proč myslíš, že jsem proti? Kromě toho jsem psala, že vůbec o žádných gymnáziích nemíním psát, to je pro mne uzavřený téma.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.3.2016 12:21:08)
A hlavně mu vysvětli, že nikde jinde želvušky legálně nebude moci studovat ;-) třeba ho to nakopne.... jako číst si o nich pod lavicí může všude... ale udělat půlroční projekt o želvuškách je trochu jiná liga ;-)
|
Monty |
|
(1.3.2016 12:22:47) cairo, to on ví, není blbej, je jenom línej. On ty želvušky radši "obrečí", jen aby nemusel hnout zadkem. Je to poměrně nepraktická povaha a mám s tím zatím ještě pořád dost problém, ale snad si na to časem zvyknu.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.3.2016 14:23:29) Víš Monty, v tomto případě a na Tvém místě... Tvoje "já si zvyknu" bych brala jako výchovné selhání
|
Monty |
|
(1.3.2016 14:26:24) cairo, já to jako výchovné selhání nevidím. Dítě mělo maximální možnou podporu, ukázány možnosti... a rozhodlo se, že mu to "za tu práci" nestojí. V tom případě už jako rodič neuděláš nic.
|
. . |
|
(1.3.2016 14:30:19) Monty, že do toho zase kecám "z boku", Caira asi nemá na mysli posledních pár měsíců. Nicméně s ní nesouhlasím, protože je docela dobře možné, že ani jiný styl výchovy by nevedl k něčemu, na co by sis nemusela "zvyknout".
|
Monty |
|
(1.3.2016 14:33:09) Slupko, ad Dieter - ano, pokud to jde, tak ano. Bohužel to ale vždy možné není. Ad výchova - nemluvím o posledních měsících, syn byl ve svých zájmech podporován řekla bych celkem nadstandardně. To, že mu stačí jen zájem a nechce nic dělat pro to, aby v tomto směru něco dokázal (ať už v jakémkoli), je JEHO rozhodnutí a nenaděláš s tím vůbec nic.
|
. . |
|
(1.3.2016 14:47:56) Monty, "ad Dieter - ano, pokud to jde, tak ano. Bohužel to ale vždy možné není. " v tom případě jste s Kudlou částečně ve shodě - nelitovat, ale jít tam (na Dieterovo místo). Druhá část: není-li to možné, tak je otázka, zda je to skutečně nemožné, nebo zda to člověku jednoduše "nestojí za to". V obou případech je ale pak lepší přestat litovat. Chtít nemožné je spolehlivá cesta do trvalé nespokojenosti (a tedy i zdravotní potíže, prostě pakárna), a pokud má člověk své důvody, proč mu to za to nestojí, tak ať si je toho vědom a opět: nelituje. To chtěla Kudla říci.
Ad výchova: naprosté většině dětí nestačí k rozvoji zájmů tvůj přístup, tvoje pojetí podpory. Na dítě dejme tomu předškolního a mladšího školního věku není účelné nechávat rozhodnutí, zda bude "dělat něco pro to", je potřeba ho podpořit i v tom rozhodování, navyknout na práci, potřebnou k rozvoji. Jak říkám, nevím, zda by i při jiném přístupu od mala nebyl výsledek taky takový, že by sis "musela zvyknout", ale u většiny dětí volí rodiče pevnější přístup i v zájmové činnosti, neřkuli ve škole a osvědčuje se jim. Nebo ne, jako v případě tvého exmanžela.
|
Kudla2 |
|
(1.3.2016 14:55:56) Slupko,
ano, děkuji, to je přesně to, co jsem chtěla říct.
Buď pro to něco udělám, nebo ne (nechce se mi/mám svý důvody), a v tom druhým případě je blbost čehokoli litovat.
|
|
. . |
|
(1.3.2016 15:17:35) Šuplíku, nevím který byl ten příklad, jsou dva. Navíc psychické onemocnění v dospělosti nemusí souviset se vzdorem proti výchově v dětství. Chci říci, že bez ohledu na nemoc to holt nemusela být vhodná výchova. Lidi jsou fakt různí
|
|
Kudla2 |
|
(1.3.2016 15:36:11) Tak ale co je to "vhodná výchova"?
To, že ten člověk třeba není ani trochu ctižádostivej, přece nemusí bejt nic nevhodnýho.
|
Monty |
|
(1.3.2016 15:44:31) Kudlo, tak někdy to rodiči může přijít jako škoda. Myslím škoda nevyužitého potenciálu.
|
...j.a.s... |
|
(1.3.2016 18:04:18) Monty, těžko se dá hovořit o promarněném potenciálu, když potomkovi není ani 18 let. Co ty víš? Třeba se chytne mnohem později a mnohem líp než děcka, která byla od školky přísně vedena k rozvoji svého potenciálu. Já jsem neměla jasný sen od mala, spíš záliby, ke kterým jsem inklinovala a tak nějak u nich setrvala dosud. Ani jsem nebyla dítě, které mělo vymyšleno jasný sen, ke kterému by za pomoci rodičů směřovalo. Prakticky se mi život otevřel až po VŠ a dost se od té doby i proměnil. A i když jsem vystudovala obor, co jsem chtěla, tak jít studovat o pár let později, vybrala bych si něco jiného. Myslím si, že zdaleka neplatí, že abys v něčem prorazila, tak musíš začít tvrdě makat už od ZŠ. Jo, dříči můžou být napřed, ale to neznamená, že je nepředběhne někdo, kdo ten elán a rychlost nabral o pár let později.
|
Monty |
|
(1.3.2016 18:27:37) j.a.s., s tím tak úplně nesouhlasím. Neznám moc lidí, kteří by se z flákačů a lenochů změnili na pracanty. Vlastně asi neznám nikoho takovýho. Kdo se nenaučí pracovat na základce, nemá v sobě ctižádost, vůli, zodpovědnost... tak to ve většině případů nikdy nedožene. Navíc v uměleckých oborech je brzký start jednoznačné plus. Nejde o to, aby dítě vědělo na druhém stupni, co přesně chce dělat a obětovalo tomu vše, ale o to, aby vědělo, že každý úspěch znamená nějakou práci. Kdo se práce štítí a nemá rodiče rentiéry, ten obvykle nijak extra slavně nekončí.
|
|
Federika |
|
(1.3.2016 18:31:19) Monty, to si teda vůbec nemyslim...Na základce spousta dětí nic nedělá, nemusí i tak mají samý jedničky,podle toho nic nepoznáš. Navíc někdo zkrátka dozraje, objeví motivaci a pak může vyvinout daleko větší úsilí než kdykoli předtím.
|
Monty |
|
(1.3.2016 18:34:55) Federiko, nic nedělat a mít samý jedničky na druhým stupni je výsada jednoho promile géniů. Ti normální musí přinejmenším dávat ve škole pozor. A i to je třeba se naučit. Kdo opravdu nedělá nic, tak taky nikdy nic nedosáhne. Leda by měl ty megabohatý rodiče, ale o kategorii "Paris Hilton" se tu nebavíme.
|
Federika |
|
(1.3.2016 18:42:08) nezažila jsem pravda druhej stupeň, leda u sebe. Ale ten můj starší se na prvním stupni vyloženě flákal, od první třídy a člověk by to ani ne řek,když viděl,že měl vždycky samý jedničky. Svůj postoj rozhodně na gymplu nezměnil a stejně doufám,že ho jednou něco pořádně chytne a mákne. Což je vidět u věcí,který ho výjimečně baví, tam sebou i hejbne...
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 18:55:58) Šuplíku, tak já si dělám názor podle toho, co vidím kolem sebe a holt těch géniů, co nemusí nic dělat na samé jedničky (nemluvím o prvním stupni) je v mém okolí naprosté minimum. Ale o jedničky až tak nejde, jde o přístup k životu, o způsob řešení problémů... Neznám nikoho, kdo by se na základce flákal a nedělal nic - když už se někdo nevěnuje škole, tak má většinou alespoň nějaký zájem, sport, hudební nástroj... - a pak se z něj přes noc stal zodpovědný pracant s pevnou vůlí.
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:03:16) Šuplíku, no neznám jich asi tolik, jako učitelka, ale nějaký vzorek mám. Navíc ty učíš na gymplu, takže asi přijdeš do styku s trochu jiným typem dětí. Fakt bych ráda viděla aspoň na obrázku někoho, kdo na základce nic nedělal, nic neuměl, neučil se... a nějakým zázrakem z toho "vyrostl".
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:08:26) Šuplíku, ale já taky píšu obecně. Prostě nevěřím na zázračně probuzené flákače. Žádného totiž neznám. Ani z vyprávění.
|
*Šárka* |
|
(1.3.2016 19:13:48) Šuplíku, ale není to pravidlo.
|
*Šárka* |
|
(1.3.2016 19:19:40) Sorry, četla jsem nepozorně. Myslela jsem, že se děti (lidi) proberou a začnou něco dělat v situaci, kdy už to samo nejde. Že to nemusí být pravidlem. Ale ty jsi připustila i tu druhou variantu.
|
*Šárka* |
|
(1.3.2016 19:31:19) Šuplíku, ale ty píšeš o dětech na gymnáziu. Nebo o dětech, které jsou na jiné cestě k maturitě (což bude pravděpodobně případ S.). Pokud to však dítko zabalí už na ZŠ, nemusí se vůbec na střední školu dostat, případně na ní vydržet (v našem případě 2x vyhazov). Ve dvaceti se pak zmítá mezi frustrací a nereálnými sny.
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:38:30) Jistě, přesně to mám na mysli. Znám hodně dětí (a někteří jsou už dnes dospělí), co to prostě "zabalily", protože by to bylo moc práce, a že by někdo z nich později prozřel... maximálně si udělal nějakou rekvalifikaci, kterou mu nabídli na pracáku.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:16:26) "... prostě z dětí, které se neučí a nic do školy nedělají v okamžiku, když už to postupně samo nejde se stanou lidi, kteří začnou něco dělat."
šuplíku, no a já píšu o těch, co nezačnou, i když to nejde. Protože na základní škole by většina dvojkařů i trojkařů mohla mít jedničky (přidržíme se té školy a známkování), jenže by museli začít něco dělat a to právě neudělají. Základní škola není nic těžkýho, kdo nemá fakt IQ tykve, tak ji zvládne s vyznamenáním... jenže někdo pro to musí udělat víc, někdo míň, někdo skoro nic.
|
|
|
|
Drop |
|
(1.3.2016 19:14:02) Monty, můj syn v prváku na gymplu /normálním/ 4 od shora až dolů, maturoval se samými jedničkami, universitu už má hotovou, ale nebyl flink, to nikdy, ale prostě mu to nešlo, než přišel jak na to.
|
|
|
|
Federika |
|
(1.3.2016 19:06:52) já jsem na základce, i na druhým stupni, nic nedělala, neučila se. Ale uměla jsem, stačilo trochu občas dávat pozor. Občas(tedy ne pořád) proto, že se neustále něco opakovalo. A rozhodně jsem nebyla sama.
|
|
*Šárka* |
|
(1.3.2016 19:11:56) Monty, kdybys chtěla vidět na obrázku někoho, kdo ... na základce nic nedělal, nic neuměl, neučil se... a nějakým zázrakem z toho "NEvyrostl", můžu sloužit. Pravda, tomu dítěti není ani dvacet, takže zázrak se třeba ještě dostaví. Zatím tráví spoustu času poflakováním, takřka nicneděláním a čekáním na NĚCO. Asi na to, až bude velká... Ale podle toho, co tu čtu o tvém synovi (od jeho narození), tohle je vážně jiná liga.
|
|
|
|
...j.a.s... |
|
(1.3.2016 19:17:23) Monty, volně řečeno nejen k tvému synovi... až se opravdu "zamiluje" do výzvy před sebou, pak udělá i nemožné. A může vyvinout takové úsilí a vůli, že dosud trénovaný spolužák bude totální břídil. Jsou lidi, co se nesnaží, dokud k tomu nemají opravdový důvod s velkým D. Třeba tvého syna ještě nepotkala výzva s velkým V, ale podle jeho vnímání. Málokdo si nechá uniknout něco, co má na dosah a ruky a co chce. Jo, někdo si třeba první příležitost z nejrůznějších důvodů nechá utéct, ale pak přijdou další a těch se chytne.
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:21:08) "Málokdo si nechá uniknout něco, co má na dosah a ruky a co chce."
j.a.s., když to teď na chvíli posunu do osobní roviny, tak jsem si na 99% jistá, že můj syn si to uniknout nechá. Neexistuje výzva, kvůli které by zvedl zadek ze židle. Bohužel.
|
Monty |
|
(1.3.2016 19:24:13) Šuplíku, charakter člověka se formuje do dvanácti let, poté už se žádné velké zázraky očekávat nedají. Ale já to o té vůli a snaze psala obecně, protože si opravdu myslím, že to tak je.
|
. . |
|
(1.3.2016 19:28:35) Tak hlavně "charakter" si člověk (obecný, nevím, kdo sem zase tahá konkrétního) může nechat, ale i s tím stejným se může chovat ve dvaceti jinak, než ve dvanácti, že...
|
|
|
Tragika |
|
(1.3.2016 19:54:14) Monty, řekla bych, že v případě Stáníka je to celkem jasné - geny zkrátka nepřečůráš. A to říkám já, která s tím má bohaté zkušenosti. Jít cestou nejmenšího odporu, nepřekonat lenost, stále se na něco vymlouvat, nedotahovat věci do konce...... Vidím staršího syna jak přes kopírák. Myslím si také, že karty jsou rozdány ve 12ti letech.
|
|
Jahala. |
|
(1.3.2016 20:49:57) Hmm Monry je škoda, ze když to víš tak i přesto jsi nepřekonala svoji lenost a nezvedla zadek od netu a něco s tím T varovanim charakteru a třeba s postojem k učení a práci něco nedělala. Čekat ze to udělá sami dítě je naivní. Velmi mě pobavilo když jsi si stěžovala, ze PO těch testech řekl, ze se na to podívá a nic celý víkend povede k na FB. No sorry, ale od někoho kdo si stěžuje, na prokrastinaci a celé dny he nalepeny na FB a Rodině je to celkem vtipná výtka.
|
. . |
|
(1.3.2016 21:03:26) Jahalo, Monty souběžně s rodinou.cz a fb pracuje - nevybavuji si, že by někdy přiznala, že ji to zdržuje od práce. A tvarovat charakter - no, ona prostě čtyřletýmu udítěti řekne, co má dělat, a očekává, že to dělat bude. Informaci dostal. Že se ítě rozhodne to nedělat, je jeho věc. A babička ho přitahovala ke kroužkům a tuším i k počtům. Oni to takhle mají - žádná piplačka, dítě přeci není blbé, aby si nemohlo samo rozhodnout... Stačí pochopit princip té výchovy (v zásadě "nelámat charakter") a zjistíš, že Monty není líná, jen má svůj styl a v rámci toho dělá, co nejlepšího umí.
|
Jahala. |
|
(1.3.2016 21:06:24) Slupko a veříš, ze ty hodiny tady a i na FB ji můžou nezdrzovat od práce. Já teda ne.
|
|
Monty |
|
(1.3.2016 21:14:45) Jahalo, ale jo, tady to trochu zdržuje. Na FB ne, protože tam visím pracovně, spravuju klientům stránky.
|
|
. . |
|
(1.3.2016 21:15:10) Jahalo věřím. Monty je hyperpsavá, možná by její texty měly horší úroveň (byly "přeplácané"), kdyby se věnovala jenom jim. Takhle tu na nás vypouští tu zmatečnou rozporuplnou hlušinu, a do pracovních textů již zbývá jen smysluplný text. Navíc tu průběžně relaxuje - větrá hlavu něčím jiným. Proč ne?
|
Jahala. |
|
(1.3.2016 21:20:16) Slupko, ten čas někde chybět musí, ale věř si cenu chceš.
|
|
|
|
. . |
|
(1.3.2016 21:16:35) U vás doma není u nich doma.
|
|
|
Jahala. |
|
(1.3.2016 21:17:35) Já si myslím, ze to jak se ofrnuje nad snahou babičky a te s tím nesouhlasí S prostě poznal a podle toho to taky dopadlo. Dcera milovala taneční chodila na balet od 4 let bylo jasné, ze profík nebude. Byla těžko padne trochu polínko, ale strašně se tam těšila moc ji to bavili. V 6 letech kdy už to ex mohlo být jedno protože vodit ji tam nemusel ji to tak postojem a kecama otrávil, ze přestala. Nikdy ji už žádný jiný kroužek nebavil. A to hi ex měl jednou za dva týdny na víkend a takový to melo vliv. Takže neverim, ze Monty přístup ke kroužku a logopedii neovlivnil S.
|
Monty |
|
(1.3.2016 21:19:32) Jahalo, ale syna ty babiččiny kroužky nebavily od začátku, nechtěl tam chodit. Tam, kam chodit chtěl, chodí dodnes.
|
Jahala. |
|
(1.3.2016 21:22:09) Monty a ty jsi to slůvkem nepodpořila aby třeba našel něco co by ho tam bavit mohlo. Nebo aby tomu dal vůbec šanci aby ho to začlo bavit.
|
|
|
. . |
|
(1.3.2016 21:22:14) Jo to jsem si jistá, že Monty přístup ke kroužkům, škole, všemu rozhodně S ovlivnil.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lady V. |
|
(1.3.2016 18:40:03) A hlavně kluci se probírají později. Mně kluk vyloženě rozkvetl v sedmé třídě, do té doby vypadal, že bude v dospělosti kopat kanály.
|
|
|
|
|
|