Eudo |
|
(4.9.2016 21:15:36) Na vyuku NABOZENSTVI jakehokoli absolutne ne. Vyuka nabozenstvi je neco uplne jineho, nez nauka o ruznych beznych nabozenstvi. A kolega ma pravdu - je to vymyvani. Dite skolou povinne nema zadnou moznost si sve nazory v takovem predmetu vyhradit proti dospelemu, ktery je uci.
Jestli nektere z mych deti bude mit potrebu diskutovat existenci nejakych bohu a casti bible, muzou si to rozhodnout zpusob v dospelosti. Jako ze teda nerozhodly.
Co se tyce te "na krestanstvi postavene kulture" je to nijak minout nemuze - v dejepisu a literature je to postihne stejne, jak ta "krestanska kultura" ovlivnovala historii. A to plne staci.Jinak nerozumim, jak by byly nekde za blbce, kdyby na to nabozko nechodili. Viru a nabozenstvi snad diskutujou jen ti, kdo jsou tim postizeni?
|
Mulderka+ufounci /05,08,11/ |
|
(4.9.2016 21:27:23) "Jinak nerozumim, jak by byly nekde za blbce, kdyby na to nabozko nechodili."
Ne kdyby nechodili na nábožko, to v žádném případě. Za blbce by byly, kdyby si nedovedly zasadit věci do souvislostí a nerozuměly psanému textu s náboženskými odkazy, které přešly do různých úsloví. Třeba "za třicet stříbrných" atp. Do takových detailů pochybuji, že by se v literatuře a dějáku šlo.
|
Eudo |
|
(4.9.2016 21:39:12) "Ne kdyby nechodili na nábožko, to v žádném případě. Za blbce by byly, kdyby si nedovedly zasadit věci do souvislostí a nerozuměly psanému textu s náboženskými odkazy, které přešly do různých úsloví. Třeba "za třicet stříbrných" atp. Do takových detailů pochybuji, že by se v literatuře a dějáku šlo."
Ani v tom pripade by za blbce nebyly, protoze vetsina lidi ani nevi, co mini.
Nejak zasazovat veci do souvislosti si proste co se tyce napr. literatury a dejepisu by bylo zahodno si dat, i co se tyce jinych nabozenstvi, ne? Ono staci si tady cist, jak si kdo dava do souvislosti neco treba z koranu -o cem nema ani potuchy, a taky se nic nedeje.
A kdo rozumi psanemu textu s nabozenskymi odkazy? To se ani v tom nabozku neuci. Teda ty nabozenske odkazy. Nebo jak jsi to mela na mysli?
|
Mulderka+ufounci /05,08,11/ |
|
(4.9.2016 21:44:50) Tak např. Mistr a Markétka od Bulgakova, je to dokonce povinná četba, nevím teda, jestli už na ZŠ nebo až na střední. Ta je třeba tak plná náboženských odkazů, že si nedovedu představit, jak z ní člověk nedotčený aspoň základní znalostí bible může něco mít.
|
Eudo |
|
(4.9.2016 21:54:10) No, jako ze napr. v CR desitky let neziju a moje deti nicemu takovemu vystavovane nebyly.
Co se tyce Mistr a Markétka od Bulgakova (mam prectenou a muzu rict, ze mne nijak neoslovila, ale to jsem ja, matinko) mam jaksi pocit, ze zaci strednich skol klidne prezijou, kdyz to v povinne cetbe nebude. Na svete je daleko vic literatury, kterou by spis meli mit zazitou.
Jinak -povinnou cetbu vybiraji ruzni akademici, ktere necim zaujala, a kdyz se to po nejakych letech prohodi, plno tech literarnich del vypadne ze seznamu a nahradi se jinymi, aktualnejsimi, ktere maji lidem dneska vic co rict.
|
|
|
|
|
libik |
|
(4.9.2016 21:53:42) Jenom jestli není vymývání mozku fixovat v dítěti, že nějaký světonázor je vymývání mozků
Ateistický postoj s celou vágní kritikou církve, která většinou argumentačně velice trpí zúžena na pálení čarodejnic, je tak strašně negativní a militantní, že bych možná toto označila za nepřípustné ovlivňování dítěte.
|
Eudo |
|
(4.9.2016 21:55:56) Libiku, no, jenomze tohle maji prave ohnivi zastupci ruznych nabozenstvi jako argument.
Vetsina ateistu totiz zas tak nejake to nabozenstvi ani nemaji potrebu diskutovat. Proste prezijou bez argumentovani, proc v nejake bohy neni nutne verit.
|
libik |
|
(4.9.2016 22:03:08) Ale my se bavíme o tom, jak vychovávat děti.
Takže já jim srozumitelně a co možná nejcivilněji předávám své poznání, že Bůh mě i je miluje, aniž bych o někom nevěřícím tvrdila, že je šašek, pokrytec nebo vymývač mozků. Mé děti proto mají být šanci tolerantnější a snad i šťastnější.
Vy si zapykáte na tom, že nějaká paní , co chodí do kostela, se podle vás nechová jako křesťan. Hm, no a co? A vůbec, co je vám do toho? To my věřící tedy nešmírujeme ani nehodnotíme něčí morálku, my se modlíme za lepší svět
|
Jana, 2/07+10/08+5/11 |
|
(4.9.2016 22:08:34) Jo jo, každej pohan bezpečně ví, jak bych se jako křesťan měla chovat.
|
Alraune |
|
(4.9.2016 22:14:54) Ateista není pohan.
|
Jana, 2/07+10/08+5/11 |
|
(4.9.2016 22:23:31) mea culpa, mea maxima culpa. Pohan jsem myslela ve smyslu nevěřící, nedošlo mi, že to má i jiný význam...
|
Eudo |
|
(4.9.2016 22:32:24) No vidis, Jano. A pak kdo je vice vseobecne obeznameny....
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(4.9.2016 22:19:23) "To my věřící tedy nešmírujeme ani nehodnotíme něčí morálku, my se modlíme za lepší svět"
No to teda "vám věřícím" docela dost fandíš, oni jsou mezi váma totiž lidi jako všichni ostatní, a někteří šmírujou i hodnotěj.
Nemůžeš podle sebe (která to neděláš) soudit celou komunitu.
|
Eudo |
|
(4.9.2016 22:22:42) "To my věřící tedy nešmírujeme ani nehodnotíme něčí morálku, my se modlíme za lepší svět"
Tak to je vod vas vericich fakt moc hezky. A jak vam to taky tech par set let nadherne funguje, ze jo.
|
libik |
|
(4.9.2016 22:34:08) jasně, bez křesťanství by hned ve 3. století vznikla v Evropě parlamentní demokracie a nikdy by nedošlo k žádným válkám.
|
|
|
|
Eudo |
|
(4.9.2016 22:29:52) "Mé děti proto mají být šanci tolerantnější a snad i šťastnější."
Libiku, tak zas z me zkusenosti s vselijakymi vericimi te tolerance u vericich by clovek musel hledat s velice silnou lupou. Stastnejsi se mi taky nijak moc nikdo z nich nezdal. A to nemluvim o ruznych nabozenskych sektach, tam te tolerance by clovek ted nasel...
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 12:02:50) Ale my se bavíme o tom, jak vychovávat děti.
Takže já jim srozumitelně a co možná nejcivilněji předávám své poznání, že na světě jsou různá náboženství a lidi věří v Boha a praktikují svoji víru různým způsobem a když se mne zeptá dítě jak to mám já, tak mu řeknu, že věřím, že žádný Bůh neexistuje. A že plně respektuji cokoli, v co se rozhodnou věřit mí blízcí. Mé děti proto mají být šanci tolerantnější a snad i šťastnější.
Vy si zapykáte na tom, že ateisté nemyslí na nic jinýho, než na to, jak křesťani pálili čarodějnice a vedli křížové výpravy. Hm, no a co?
Spíš je to o tom, nerejt do sebe navzájem, co?
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 12:06:39) " tak mu řeknu, že věřím, že žádný Bůh neexistuje. A že plně respektuji cokoli, v co se rozhodnou věřit mí blízcí."
Přesně něco podobnýho mi říkal můj táta.
A o náboženstvích mi neposkytoval žádný informace, k těm jsem se dostala až v rané dospělosti, a na mém postoji (nevěřím, ale respektuji víru druhých) to nezměnilo ani čárku.
Jestli není nakonec důležitější učit o toleranci než o konkrétních náboženstvích (i když to je samozřejmě zajímavý a pokud to někdo dokáže podat objektivně, tak jen do toho)
|
Žžena |
|
(5.9.2016 12:22:38) Tak já informace o náboženstvích poskytuji. Jak již tu padlo, evropská kultura vzešla mj. z křesťanství. To pro mne znamená, že e součástí všeobecného rozhledu Evropana být o křesťanské víře celkem podrobně informován, ovšem neznamená to z mého pohledu nutnost být křesťanem. To už je každýho věc.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 12:28:13) Po pravdě, mě docela sere, že se mluví hlavně o křesťanství, a že třeba s řeckým a římským pohanstvím, ze kterého vychází nejen kultura, ale také archetypy (kterých křesťanství nabízí poměrně omezené množství), se učí až na vysokých školách humanitního směru.
|
. . |
|
(5.9.2016 12:32:23) Alraune, přesně tak. V tomto kontextu je pro mě "dát dítě do náboženství" zcela nepochopitelný, kontraproduktivní krok.
|
|
Monty |
|
(5.9.2016 12:40:05) Alraune, jak kde - syn měl tohle loni v ORV.
|
|
Filip Tesař |
|
(5.9.2016 13:24:43) No, popravdě evropská kultura vychází víc z germánskýho než řecko-římskýho pohanství. Duchovně je to hlavně dítě syntézy státního křesťanství a germánský, zčásti slovanský a okrajově baltský mytologie. S řecko-římskou splývalo víceméně ve Středomoří, ale spíš okrajově, konkrétně třeba v Řecku. Jinak se křesťanství z měst (trochu blbý slovo, často to nebyly města v našem slova smyslu...) rozšířilo na venkov hlavně díky Germánům a Slovanům, ovšem v přizpůsobený formě.
|
Žžena |
|
(5.9.2016 13:27:44) Taky myslím. Římský náboženství hlavně nebylo toliko víra, jako spíš obchod :) Do, ut das.
|
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:35:54) Jistě, ale nechci tu furt opruzovat s Germánama :) A třeba z hlediska psychologie jsou antičtí bohové ideální. Na jejich hlp odehraješ kde co.
|
splechtulka & M+J+R |
|
(5.9.2016 16:45:21) Tak pohání to měli co kmen to jiní bohové,ne? Slovani tak,germani jinak, Keltové zas něco jiného. Zas si můžeš vybrat.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:48:48) No, nejen Slovani jinak, Keltové jinak, ale i Keltové měli několik jmen pro v podstatě stejného boha... rodová náboženství nemají organizační strukturu, proto bylo poměrně snadné je vymýtit.
|
|
|
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:46:16) Mmch, četls Seznam pověr a zvyklostí... tak je to docela dobře popsané. I to, jak křesťanství s pohanstvím koegistovalo-.
|
libik |
|
(5.9.2016 16:50:43) Alraune, skoro mám pocit, že jsi ten Seznam napsala ty
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:55:55) Ne, Čeněk Zíbrt :)
|
libik |
|
(5.9.2016 18:34:13) Nemůžu najít jestli to byl katolík nebo protestant
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 13:25:11) Alraune, tak archetypy obecně nejsou moc téma nižšího školství, aspoň ne v teoretické rovině :)
|
|
libik |
|
(5.9.2016 15:55:04) Alraune, už mě s tím svým pohanstvím nekřesťansky sereš ty, označit Evangelium za prázdnou floskuli , co vykradla tvý bohy a je bez příběhu a bez filosofie, je namyšlené .
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:33:20) Já snad někde něco takovýho píšu? Naopak, evangelium je prostě jiný filozofický systém, vychází z jiných principů... proto mi nevyhovuje :)
|
libik |
|
(5.9.2016 16:35:09) |Hele, tak jedna z nás neví, co je archetyp.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:40:25) Archetyp je svým způsobem matrice. Křesťanství některé archetypy obsahuje, třeba moudrého starce a matku, ale jiné ne, protože je chce ignorovat, případně je karikuje, protože je chce odsoudit.
|
sovice |
|
(5.9.2016 16:48:14) Alraune, a které archetypy ti konkrétně chybí a u kterých ti vadí ta karikatura?
|
Alraune |
|
(5.9.2016 17:07:00) Chybí mi první pár, Adam a Eva nejsou ti kdo tvoří svět, jsou spíš archetypem dětí. Chybí mi omylní bohové, chybí mi mocná žena, chybí mi trikster (jehož roli možná zastává Satan, ale trikster sám není zlo).
Já se ale obecně s křesťanstvím míjím... mezi křesťany, katolíky a i evangelíky mám přátele, můžeme se spolu bavit o morálce... ale sama křesťanská víra je mi strašně vzdálená... asi jako místo, kde člověku není dobře.
|
sovice |
|
(5.9.2016 17:22:06) Zajímavé. Těžko říct, hodně toho se dá najít v jisté podobě ve Starém zákoně - první pár spíše jako Abraham a Sára, mocná žena by mohla mít obraz možná třeba v Deboře, něco z trikstera (cele určitě ne) já osobně vidím třeba v Jákobovi, omylní bohové - no omylnosti je tam plno, ale musela bys jít asi o level níž. Ale je fakt, že je není přesné, spíše ozvěny, a je to celé cloněné vůlí a dominancí Hospodina.
Mimo rozsah téhle debaty, ale někdy bych fakt ráda pochopila, čemu vlastně věříš ty. Musím říct, že znalostmi a představami, čemu především dnešní pohané věří a jakou praktickou roli v jejich dnešním životě jejich bohové hrají, jsem dotčena jen náznakem.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:03:43) V životě současných pohahů hrají bohové roli stejnou, jako hraje bůh u věřících křesťanů. Pro některé je to záležitost komunitní, pro někoho čistě intimní. Prosíš bohy o přispění, věříš, že s jejich pomocí věci dopadnou líp, atd. Je to součást tvého duchovního světa. Rozdíl proti křesťantví je, že pohani bohům obětují :), vedou s nimi výměnný obchod.
|
libik |
|
(5.9.2016 19:05:32) Je ten Zíbrt někde v e-podobě? Musím říct, žes ve mně vzbudila zvědavost, je to hezké.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:22:26) Řekla bych, že ne. Koukala jsem po tom, a nenašla jsem to ani jako scan, jen bohaté citace. Přece jen, ten chlap umřel v roce 34 a využívá se to hlavně v diplomkách.
|
libik |
|
(5.9.2016 19:26:02) nevadí, stejně je to asi typ literatury vhodný do ruky.
|
|
|
|
sovice |
|
(5.9.2016 19:18:32) Alraune,
a vnímáš je jako osoby? Nebo spíš jako mocnosti, síly? Mají - jsou-li i osobami - konkrétní podobu (počítám spíše preferovanou než danou)? Setkáváš se s nimi v nějaké formě, reagují, komunikujete? Nebo je vidíš spíše ve výsledcích modliteb a přijaté oběti?
A když dojde na jiné bohy uctívané v jiných oblastech, považuješ je za jinak vnímané tytéž bohy, nebo za jiné bohy, lokálního dosahu?
Promiň, jestli otravuju, nemyslím to zle, fakt o tomhle nic nevím, já třeba vnímám Boží přítomnost ve světě tak nějak vždycky jako dotek jednoho Boha...
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:41:36) Spíš asi jako síly, nebo nějaké duchovní proudy, jako konkrétní osoby ani ne. Nicméně lokálně vnímám velké odlišnosti... když si vezmu třeba Řecko a Balt, tak místní řekněme, duchovno, vyžaduje úplně jinou formu komunikace. A třeba slovanské bohy spíš jen respektuju, že jsou tu doma, ale slovanská mystika je mi cizí, neumím to s nimi pořádně :)Germánskou mystiku chápu intuitivně, ta slovanská je pro mě asi jako bavit se s Rusem, jde mi trochu a nervy.
A ano, komunikuju s bohy, pro mě by čistě jen víra, bez té komunikace, neměla smysl. Vnímám to jako spojenectví. Ale pořád to prochází vývojem :)
|
sovice |
|
(5.9.2016 19:42:59) Alraune, díky, to je hrozně zajímavé.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:51:12) Tak co si budeme povídat, tradice tu prostě není... a ta personifikace byla důležitá hlavně pro show. Stejně jsou ty "inspirace" vždycky hlavně plátno, na které promítáme své představy. Podoba není důležitá... a vlastně ani jména. Loki už bude pro spoustu lidí navždy Hiddleston a myslím, že ať je Loki cokoli, musí ho milovat :), protože to je dokonalý nástroj.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 17:52:52) Libiku, seš pěkně agresivní.
Je fajn, žes uvěřila, ale mohla bys respektovat, že někdo jinej to má jinak a že mu to nic neříká.
Je samozřejmě blbý, když někdo křesťanům nadává, ale jednak je to reciproční (i někteří věřící se vůči nevěřícím vymezujou dost nevybíravě), jednak jestli je Tvá (ne)víra pevná, tak si akorát o takovým člověku můžeš pomyslet, že je debil (jako já bych si pomyslela o věřícím, kterej by se mi snažil svou víru cpát a přesvědčovat mě, že nedobře činím, když nevěřím) ale nemůže Tě přece nijak nahlodat.
|
libik |
|
(5.9.2016 18:15:29) Mluvila jsem na Alraune jejím jazykem a ona mi odpověděla smajlíkem.
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(5.9.2016 15:49:01) můj příspěvek byl odpovědí na dlouhou řadu dehonestujících až opovržlivých úvah o křesťanství a není žádným rytím, pro mají potřebu rejt bezvěrci, to se jich zeptej.
Ztotožnění dítěte s rodičem i při značném rebelství jedné strany tebou navrženou formu téměř vylučuje rp. potenciální věřící vzešlý z naprosto ateistickýcj poměrů má cestu k Bohu nepoměrně delší. Volíte za děti, i my..
|
Alraune |
|
(5.9.2016 16:43:44) Volíme, ostatně, křesťanké křtí nemluvňata. Jistě, že volíme :) Ale i z dětí ateistů se mohou stát křesťané a ze křtěných dětí pohané :) Máme svobodnou vůli a každý si volíme cestu.
|
libik |
|
(5.9.2016 16:48:31) Alraune, jakákýkoliv rituál nad nemluvnětem postrádá smysl, je to radost pro maminku. Ale asi si těžko představíš, že pod tvým vlivem ti vyroste katolička, že? No tak takto jsem to myslela.
A zaznělo to poprvé v souvislosti s tím, že bezvěrci, co dávají údajně dítěti volbu, zdůvodní svůj postoj vymezením se Bohu a církvi, mnohdy velmi nevybíravě.
|
Eudo |
|
(6.9.2016 10:46:16) jakákýkoliv rituál nad nemluvnětem postrádá smysl, je to radost pro maminku. Ale asi si těžko představíš, že pod tvým vlivem ti vyroste katolička, že? No tak takto jsem to myslela.
Libiku, ty puvodni ritualy rozhodne nejakou radosti zrovna pro maminku nebyly, ze ano (i ten ateista ma prehled, abych nekecala. Proste necista matka a neciste dite muselo do krestanskych spolecnosti byt uvedeno a zachraneno pred peklem.
A skutecne, pod mym vlivem se hodne budu snazit zrovinka na zaklade tech "vseobecnych znalosti", aby z nich zadni katolici, evangelici, muslimove a pod nevyrustali "diky mne", ale KDYZ UZ budou mit potrebu, aby si to vybrali sami. Nejakej ten prehled, ktery to nabozko nejmin ublizuje. V tom pripade tak eventuelne casti budhismu.
Jenze holt clovek nemuze bejt castecne verici, ze jo.
|
|
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 17:09:23) Libiku, Ty i já volíme za svoje děti, a děláme to přirozeně nejlíp jak dovedem a v souladu s tím, v co věříme, nebo ne? Věřící vzešlý z ateistické rodiny mi, vzhledem k tomu, že jsem z ateistické rodiny, ze který nejeden věřící vzešel, v reálu nepřijde jako takový problém. Zelený strom života Naopak mne nenapadá, jak bych já coby ateista mohla upřímně vést své dítě k Bohu. Nechat ho pokřtít a lživě slibovat při polévání vodou, že jej povedu k víře? Posílat ho na hodiny katechismu?
|
sovice |
|
(5.9.2016 17:25:20) Žženo, o to myslím nejde. Spíš se jako věřící často ze strany ateistů setkávám s tím, že můj vliv je "přes čáru", že dětem omezuji svobodu volby. A ono imho nelze jinak. Co se týče životních hodnot a filozofie, nemůžeš dětem předat nic jiného než to, co máš ty sama. Dítě se pochopitelně může ztotožnit, odklonit, vymezit, odmítnout, ale vždycky to v základu dělá vůči tomu, cos předala ty.
|
Žžena |
|
(5.9.2016 17:32:15) Taky si myslím, že nelze jinak. Předat můžeš jen to, co sama máš, dítě si to pak už musí samo přebrat. A jisté poznámky z "druhé strany" asi zažil každej, ateista se třeba dozví, že svému dítěti ztěžuje cestu k Bohu. Každopádně, pořád bych řekla, že to, že rozdíly v naší víře se v naší době a lokalitě projevují v podstatě jen drobnými nedorozuměními, je dost dobrá zpráva.
|
|
|
libik |
|
(5.9.2016 18:23:01) Znovu říkám, že v úvodu jsem přiznala, že děti k víře nevedu nijak systematicky (žádný z jejich dvou otců v Boha nevěřil a nikdy jsme doma nepraktikovali žádné rituály kromě koled). Ale protože tu zaznělo mnoho o vymývání mozků (je to i v zadání) dovolila jsem si úvahu, jestli ateistická výchova není totéž, s tím rozdílem, že věřící bezvěrce nezatracujou, nezesměšňujou, nepomlouvají, zatímco k ateistické výchově je to téměř nutná podmínka.
Když se tě dítě zeptá, proč nechodíme do kostela a nevěříme v PB, musíš mu říct, že je to z tvého hlediska nesmysl, relikt nevědecké doby, kravina..
Nebo co mu řekneš...(naq otázku, proč tomu nevěříš)
|
sovice |
|
(5.9.2016 18:33:10) libiku,
tak to si nemyslím.
Jasně, militantní ateisti hovoří o vymytých mozcích a nevědeckých nesmyslech (viz např. Dana zde ), ale většina imho shrne tu otázku "myslím, že žádný bůh není" a necítí potřebu další dehonestace.
Stejně tak militantní křesťané ti klidně budou mlít o nevěřících jako o těch, kdo nemají morálku (např.), ale většina normálních takové blbosti nevypouští.
|
libik |
|
(5.9.2016 18:35:26) No a co tedy poví vzdělaný, mírný a kultivovaný ateista na otázku dítěte, proč nevěří v Boha? "Proč nevěříš v Boha, mami?" "Protože PB není, vše to zařídila příroda" "A proč Aničky táta věří?" No, děvčata.., šup
|
sovice |
|
(5.9.2016 18:39:59) No, že ho nevidí. Že podle něj svět funguje jinak.
|
libik |
|
(5.9.2016 18:43:31) Ale Sovice, ty si nikdy nemluvilka s dítětem?
"Ty ho nevidíš? No tak si slepá nebo se ti schovává?"
|
sovice |
|
(5.9.2016 18:45:06) Člověče, ne, takhle jsem nikdy s dítětem nemluvila.
|
|
|
|
sovice |
|
(5.9.2016 18:41:41) No a co řekne ateista na otázku "A proč Aničky táta chodí do kostela (modlí se, jánevímco)?"
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:43:27) No a co řekne ateista na otázku "A proč Aničky táta chodí do kostela (modlí se, jánevímco)?"
No protože on věří. Proč by tam chodil jinak? Že rád kouká na pozlacený cheruby na kazatelně?
|
sovice |
|
(5.9.2016 18:44:13) (Ne, je tajně zamilovaný do pana faráře)
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:46:24) sovice, to bylo první co mne napadlo, ale pak mne napadlo, že bych nebyla pochopena, tak jsem radši dala ty cheruby
|
|
|
libik |
|
(5.9.2016 18:47:30) Jenže děti nemají pojem víra tak abstraktně postavený.
Představa, že někdo věří něčemu, co (pravděpodobně) není, když to říká maminka, se nutně musí pojit s nějakým hodnocením toho dotyčného. navíc tu máme toho příbuzného Ježíška, na něhož se jednou přestane věřit. Kdo věří je ..malej?(v lepším případě)
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:48:21) "se nutně musí pojit s nějakým hodnocením toho dotyčného" Ale prdlajs. Mluvíš jako by pro to dítě byl věřící něco jako dvouhlavý tele. To dítě má křtěnou půlku příbuzenstva, někteří jeho spolužáci jsou věřící a místo kroužku deskovek chodí na Náboženství, bylo na svatbě tety Běty v kostele atd. Vidí, že věřící nejsou jinej živočišnej druh.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 18:52:34) Přesně tak, prdlajs.
Přece si, Libiku, nemůžeš vážně myslet/mít to hozený tak, že kdo má něco jinak než já, je potřeba ho negativně hodnotit?
Věří, tak věří, proč, to je jeho věc, jestli to chceš fakt vědět, tak se ho zeptej, ale proč bych měla u všech všudy tvrdit, že je blbej nebo cokoli negativního?
Když budu jíst špagety a Ty ne, tak budeš mít taky potřebu se vymezovat, že jsem blbá, případně sebe omlouvat, proč Ty ne?
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 18:49:28) "Představa, že někdo věří něčemu, co (pravděpodobně) není, když to říká maminka, se nutně musí pojit s nějakým hodnocením toho dotyčného."
to jsi tak konfliktně nastavená, že si neumíš představit, že by to šlo i bez hodnocení?
Co říkáš ty svýmu dítěti, když se tě zeptá "a proč Aničky tatínek nevěří/je hinduista/muslim"?
|
libik |
|
(5.9.2016 18:55:37) Moje dítě neví, jestli věří v Boha, do kostela nechodí. Moje druhé dítě, když mu volala má věřící kamarádka, jestli nepůjde na modlitební hodinku, jí zvesele zahlaholilo do telefonu""čau, ne, zrovna jsem se hodila k islámu", moje třetí dítě asi nikdy v kostele ani nebylo.
Myslím, že jsem je vychovala a vychovávám poměrně tolerantně, že? Akorát, v odpovědi, proč věřím v Boha, jim o tom umím hezky vyprávět, někdy se i smějou jako blázni.
na to, aby se mi ptaly, proč nevěří xy, už jsou velcí, ale řekla bych jim, že ještě neměli to štěstí se s ním potkat.
|
Žžena |
|
(5.9.2016 19:02:10) Moje dítě taky neví, jestli věří. Nikdo po něm nechtěl, aby se závazně rozhodlo, za kterou stranu chce kopat.
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:42:07) Víš, Libiku, budeš se divit, ale taková odpověď ateistické maminky na otázku "proč nevěříš v Boha" může být dost podobná jako odpověď křesťanské maminky na otázku "proč věříš v Boha". Dál se s Tebou na toto téma asi nebudu bavit, používáš ho konfliktním způsobem.
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 18:46:39) Nevím, jestli si s tím "šup" nepleteš společnost, nepřipadá ti to trochu neuctivé?
Ale když jinak nedáš, téma je natolik zajímavý, že Ti odpovím i tak:
"Proč nevěříš v Boha, mami?" "protože mě nic nepřesvědčilo, že bych věřit měla" "A proč Aničky táta věří?" "tak to nevím, musela by ses ho zeptat"
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 18:43:01) "že věřící bezvěrce nezatracujou, nezesměšňujou, nepomlouvají, zatímco k ateistické výchově je to téměř nutná podmínka."
cože? a na takovou hovadinu jsi přišla jak?
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:44:06) "věřící bezvěrce nezatracujou, nezesměšňujou, nepomlouvají, zatímco k ateistické výchově je to téměř nutná podmínka" Teď ses ale, Libiku, dost ztrapnila.
|
libik |
|
(5.9.2016 18:51:01) Žženo, spíš si mě dost nepochopila.
nelze mít neutrální (ne)víru.
|
Žžena |
|
(5.9.2016 18:53:06) Pochopila ale nesouhlasím. To se smí, ne?
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 18:53:21) nelze mít neutrální (ne)víru
u všech všudy, a proč ne? Protože ty to neumíš?
|
|
sovice |
|
(5.9.2016 19:09:31) libiku,
neutrální (ne)víru mít nelze - to máš asi pravdu, že každý je přesvědčen, že jeho pohled je ten pravdivější, správnější, lepší. Nicméně i bez toho lze vidět pohled druhých jako pochopitelný, možný, smysluplný (i když s ním nesouhlasíš). Což je brána k tomu, abys ses nad ty LIDI necítila povýšená.
Hele, vychovali mě výrazně ateističtí rodiče, od malička tam nebylo žádné "nikdo neví", ale jednoznačné a artikulované přesvědčení, že Bůh prostě není... Přesto si pamatuju, jak mě šokovala jedna učitelka na základce, která se zeptala, jestli někdo věří v Boha, a spolužačku, která se přihlásila, zesměšnila. Protože jsem z domu měla jasno, že s tím názorem naši sice nesouhlasí, ale je zcela v pořádku a hodný respektu a nikterak nesnižuje hodnotu toho člověka, co ho zastává.
|
libik |
|
(5.9.2016 19:21:15) Ale já vůbec nemluvím o svém působení na své děti(viz. níže) či jiné děti (lidi), jenom si argumentačně neumím představit vysvětlení ateismu bez nějakého popírání věřících a jejich počínání, jakkoliv je to kultivované a inteligentní.
Já nemám nic proti tomu, že někdo nevěří, nicméně v úvodu diskuse padlo mnoho proti křesťanství a vedení dětí k tomu a já jsem si dovolila zamyslet nad tím, zda-li opačný postoj( byť legitimní) nenese víc obecné negace. NEní(B), NEvěřím(v B).
Až budu chtít přesvědčovat k víře, nebudu žádný přizdisráč, dost bylo diplomatického opatrnictví, které přineslo ještě větší smích protistrany.
Jenže já to nechci, i když bych měla
Prosím tě, Sovice, klidně se ode mě distancuj, já stejně věřím především v Boha (a tam se toho vejde), ale nedělej ze mě debila ani fanatika.
|
sovice |
|
(5.9.2016 19:25:18) No, já z tebe debila ani fanatika nedělám, pokud to tak vnímáš, je-mi líto, jen myslím, že se v této věci konkrétní věci pleteš.
|
libik |
|
(5.9.2016 19:29:14) v jaké věci přesně, že vysvětlení ateismu(komukoliv) neobsahuje negaci Boha?
|
sovice |
|
(5.9.2016 19:40:33) No, v té, že ta negace názoru druhého člověka znamená automaticky znamená snižování hodnoty druhého člověka. Měla jsem dojem, že i tohle od tebe jinými slovy zaznělo. Pokud ne, tak se omlouvám, je toho tady už moc.
Jinak já asi i začátek téhle debaty vnímala jinak než ty a dohledat, kde a proč, je momentálně nad mé síly a možnosti, jdu se koukat na Vraždy v Midsomeru.
|
libik |
|
(5.9.2016 22:43:12) Začátek téhle nedůležité debaty byla reakce na vlákno o blbnutí dětí a vymývání mozků náboženstvím, proto jsem řekla, že výchova k jinému světonázoru se dá chápat stejně a navíc takto argumentována je negativní.
Je mi líto, Sovice, žes mě pokládala za osamělého střelce, co měl zapotřebí v půl páté odpoledne vyjevit, že jen křesťan je dostatečně empatický a tolerantní, zatímco nevěřící či věřící v jiný řád je ignorant a idiot.
Tak to opravdu nebylo.
Ale je to pro mě zajímavé v tom, jak je křesťan podvědomě hyperkorektní až servilní
|
|
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:53:23) Ateismus znamená hlavně nevíru v jakéhokoli boha, ne jen křesťanského.
|
Drop |
|
(5.9.2016 20:01:17) a je to nevíra i v jakoukoliv vyšší moc?
|
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:06:57) "že vysvětlení ateismu(komukoliv) neobsahuje negaci Boha?"
Ono zalezi na tom, jak to chces postavit.
Osobne nemuzu negovat cokoli, o cem jsem presvedcena, ze to neexistuje.
|
|
|
|
Drop |
|
(5.9.2016 19:29:42) a teď si vemte, když se člověk sám dobrovolně přesadí do společnosti, kde prostě nevěřící nejsou, vůbec nejsou a úřad, nemocnice, škola, každý se vás ptá, jaké jste víry a když řeknete, že žádné, tak nastane trapné ticho a znovu dotaz, jaká jste tedy víry , pak se z nevěřícího snadno stane věřící
|
daba+holčička |
|
(5.9.2016 19:38:32) a kde žiješ? jestli to není tajný... to bych asi nevydržela a přihlásila se k Jedimu
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 19:40:13) A přitom je ateista taky věřící. Věří, že Bůh není.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:03:39) Jak kterej ateista.
Ja neverim, ze buh neexistuje. Ja jsem o tom presvedcena.
|
Alraune |
|
(5.9.2016 20:07:28) I věřící jsou přesvědčeni, že bůh, nebo bozi existují.
|
|
Žžena |
|
(5.9.2016 20:08:32) Věřící jsou o existenci Boha taky přesvědčeni.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:29:58) Jiste. Ale napsala jsi puvodne
"A přitom je ateista taky věřící. Věří, že Bůh není."
Cili ja odpovidam, ze ja nejsem verici ateista. Ja jsem presvedcena, ze buh neexistuji.
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:45:11) "Ja neverim, ze buh neexistuje. Ja jsem o tom presvedcena."
Takže stejně věříš, protože žádnej důkaz, že není, neexistuje, stejně tak jako žádnej důkaz, že je, a že je právě takovej, jak si ho dotyčnej věřící představuje.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:49:35) Takže stejně věříš, protože žádnej důkaz, že není, neexistuje, stejně tak jako žádnej důkaz, že je, a že je právě takovej, jak si ho dotyčnej věřící představuje.
Tak dukaz, ze neco existuje, lezi na strane vericich.
Nemuzes dokazovat, ze neco neexistuje, kdyz to proste neexistuje, jinak by se to nejakym zpusobem bezdukazne projevilo.
Takze: "Ja neverim, ze buh neexistuje. Ja jsem o tom presvedcena."
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:53:33) Tak ono obecně se dá to, že něco neexistuje, dokázat jen velmi těžko nebo vůbec.
Můžeš dokázat, že je ti manžel nevěrnej, když ho chytíš in flagranti, ale nemůžeš (ani on nemůže) dokázat, že Ti byl celej život věrnej.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:55:57) Tohle mi nestimuje. Kdyz byl vernej, tak to existuje, ne?
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:57:23) No, ale nemůžeš to dokázat (beru to z toho úhlu, že dokazuješ existenci nevěry)
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:17:33) ale Kudlo, jestli mi je nekdo vernej nebo nevernej - oboji lze nejakym zpusobem dokazat a oboje by eventuelne byl zajem dokazovat.
Jestlize buh neexistuje, je jeho existence nutna dokazovat temi, kdo veri, ze existuje. Neexistence nelze dokazat, obzvlast ne nekym, kdo je o ni proste presvedcen a nema zajem dokazovat opak. Ja nemam zajem nekomu dokazovat, ze neexistuje, jak jsem uvedla, pokud mi to nepodkopava moji existence, je mi srdecne jedno, kdo si na co veri. Dulezita je fraze POKUD MI TO NEPOKOPAVA MOJI EXISTENCI.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:20:34) Eudo,
ale jak můžeš dokázat, že byl někdo věrnej?
Chorobnej žárlivec si vždycky může myslet, že Tě jen při tom nechytil.
Sama říkáš, že neexistenci nelze dokázat, tudíž i to přesvědčení (že Bůh neexistuje) je vlastně jen vírou.
Stejně tak jako můžeš být přesvědčena, že Ti je manžel celoživotně věrnej, ale je to de fakto o tom, že mu věříš, ne že to VÍŠ.
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:21:48) tak některejm věcem člověk věří, přestože je nikdy neviděl
nemám citovat klasika, že jo
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:23:52) Ale tam by se to dalo dokázat, kdyby na to přišlo
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:25:04) Commer, tak tam je to zobecněná zkušenost - neviděl sice tu její, ale viděl třeba deset jinejch, který ji měly
|
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:32:32) Kudlo, "Sama říkáš, že neexistenci nelze dokázat, tudíž i to přesvědčení (že Bůh neexistuje) je vlastně jen vírou." Ja rikam, ze kdyz nekdo tvrdi, ze neco existuje, musi existenci dokazat (=mne ne, mne to je silne jedno). Jestli ja jsem presvedcena, ze zadny buh neexistuje, jsem o tom presvedcena, coz je jina vec, nez ze neverim, ze existuje, a abych se toho presvedceni vzdala, musel by mne nekdo presvedcit o opaku (=dokazat existenci). Na rozdil od zde dole nejake detaily, ze buh k nekomu promlouva (s dodatkem, ze tomu bych jako neverici nerosumela...) a podobne "dukazy"
"Stejně tak jako můžeš být přesvědčena, že Ti je manžel celoživotně věrnej, ale je to de fakto o tom, že mu věříš, ne že to VÍŠ."
Kdyz budu chtit dokazovat, ze mi nekdo byl celozivotne vernej, bylo by mozne to dokazat. Nejake detaily v jeho zivote by to bud potvrzovaly, nebo nepotvrzovaly, a obvykle se nekde nejak proflaknou. Takze to neni nijak zarny priklad.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:36:08) Jak dokážeš, že je Ti někdo věrnej? Máš ho doma přivázanýho?
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:36:08) "Kdyz budu chtit dokazovat, ze mi nekdo byl celozivotne vernej, bylo by mozne to dokazat. Nejake detaily v jeho zivote by to bud potvrzovaly, nebo nepotvrzovaly, a obvykle se nekde nejak proflaknou. Takze to neni nijak zarny priklad."
Ale to je totální nesmysl. Žádný takový detaily být nemusej nebo se nemusej profláknout.
Když třeba pojede na služební cestu do Hamburku a tam si zaplatí prostitutku, tak poznáš prd.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:38:13) Je to mnohem snazší než jezdit do Hamburku.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:54:38) Inko,
já to použila jako příklad, kdy to ten člověk "spáchá" s někým, koho nezná a v životě už ho neuvidí, a tak minimalizuje to "profláknutí", o kterým mluvila Eudo.
A opravdu mi přijde naivní se domnívat, že se to "vždycky nějak proflákne", a když se neproflákne, tak to znamená, že nic nebylo.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:55:53) Pochopila jsem to.
|
|
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:41:36) Kudlo, ja to povazuju za nevhodnej priklad versus existence nejakeho boha. Protoze co se tyce dokazovani vernosti nebo nevery existujou ruzne detaily, ktere se tu a tam proflaknou, na rozdil od dokazovani existence/ nenutnosti dokazovani neexistence boha.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:52:41) "Kudlo, ja to povazuju za nevhodnej priklad versus existence nejakeho boha. Protoze co se tyce dokazovani vernosti nebo nevery existujou ruzne detaily, ktere se tu a tam proflaknou, na rozdil od dokazovani existence/ nenutnosti dokazovani neexistence boha."
Eudo, ale pochop, že u tý nevěry ty detaily můžou buď nebejt, nebo se nikdy neprofláknout.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 22:00:02) Eudo, ale pochop, že u tý nevěry ty detaily můžou buď nebejt, nebo se nikdy neprofláknout.
Kudlo, ja chapu, co se snazis vysvetlit. Ja se ti na druhou stranu snazim vysvetlit prave to, cos tu napsala: tady mas dle tveho dve moznosti.
Dokazovat neexistenci neceho neni nutne, protoze to proste neexistuje. Ta nevera existovat muze a nemusi.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 22:06:13) "Dokazovat neexistenci neceho neni nutne, protoze to proste neexistuje. Ta nevera existovat muze a nemusi."
No, ale jak to VÍŠ, že to neexistuje?
Nemáš důkaz existence jednoho ani druhýho, ale s JISTOTOU jedno ani druhý říct nemůžeš.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 22:11:24) Tak ja jsem o tom presvedcena, protoze nikde neni existence nijak vedecky dokazana, a to je pro mne to jedine platne.
Jestlize nekde zjistim, ze je dokazan opak, rada si to prectu a zauvazuju o zmene presvedceni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:01:58) Commer, tak. A nejhorsi na tom je, ze na to nijak nejsi pripravena, protoze te ani ve snu nenapadnou vsechny ty konsekvence, ktere te postihnou, kdyz se tomu postavis.
A tady absolutne nepisu o nejake te islamske zemi, ale o zemich katolickych nebo zemich, kde proste muzes mit prislusenstvi k te ci one vire, ale ani nahodou se vyjadrit, ze jsi ateista - to jsi okamzite odepsana.
Ja povazuju za podstatne stesti, ze jsem na misto planovane puvodni zeme zapadla uplne cirou nahodou do zeme, kde to nikoho nezajima a nikdo nikoho neunavuje zbytecnymi otazkami.
|
Drop |
|
(5.9.2016 20:07:53) Je to těžko pochopitelný a vstřebatelný, prostě v sobotu v kostele potkáš starostku i svého zubaře, samozřejmě i paní učitelku a pana ředitele.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:31:19) Tak, Commerce. A kdyz tak se te ptaji, proc te nepotkali v tom kostele, kdyz jsi tam nebyla.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:40:46) Commer,
to mi přijde naprosto šílený, a jsem ráda, že v takový společnosti nežiju.
Jakou má cenu "víra", která je nutností, aby člověk nebyl vyvržen ze společnosti, která by ho jako nevěřícího /jinověrce netolerovala? V čem je to jiný, než když u snobů musíš mít ten správnej mobil, aby tě akceptovali?
Přijde mi to (na rozdíl od upřímný ne/víry) odporný, nesvobodný.
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:48:08) Tak já nevím, jestli Bůh je nebo není - já nevěřím, že je, ale nemůžu říct, že bych věřila, že není - protože nejde prokázat, že jo, ani že ne.
Takže netvrdím, že nutně jen já mám pravdu, a ostatně si myslím, že je to úplně jedno - když to někomu pomáhá věřit, tak to určitě není zbytečný.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 20:54:42) Zrovna tak, jako mne do urcite miry je jedno, jestli si nekdo na neco veri. Jak to zacne zasahovat do me existence, tam koncim.
Jako napr. to, co pise Commerce. Kdyz proste nejaka spolecnost, kde je kazdej verici, bere za bernou minci, ze ty se prizpusobis a budes taky delat to, co delaji ostatni, jinak jsi vyvrhel. Ja vidim, jak z te zeme prcham s detmi pri prvni prilezitosti nekam jinam, kde mne s nejakou virou nikdo votravovat nebude. Ovsem to se jednodusseji rekne, nez uskutecni. A to je na tom to nejhorsi - moje ateisticka zeme nikomu nic nenuti a nikomu nic nezakazuje (=teda obyvatele kolem), nejsem nijak ovlivnovana nebo postizena. Coz bych byla v cetnych evropskych zemich, o USA uz vubec nemluve.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:56:05) Eudo,
v tomhle jsou super i Čechy .
To, co popisuje COmmerce, je de fakto totalita, a zrovna v tomto bych předstírala jen velmi nerada.
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:04:39) Kudlo, to mě rozesmálo, Commer nemám protože bych byla nějaký komerční člověk, ale protože když jsem se přihlašovala, tak mi tady ležely na stole materiály od Commerz bank, tak jsem to napsala.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:06:58) Commer, promiň, asi jsem Ti zkomolila jméno
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:12:22) ne, to se neomlouvej, není za co,
|
|
|
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:11:08) Mně na tom nevadí ta víra samotná, to mi přijde přirozené, ale to otevřené přiznávání se k víře, protože jsem vychovaná, že je to věc zcela privátní.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:14:37) Tak kdyby okolo mě všichni věřili a neotravovali mě s tím tak, jak popisuješ, tak budu v pohodě.
Ale to kádrování mi přijde naprosto šílený.
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:17:56) ale zajímavý je, že pro ně jiná víra je naprosto pochopitelná a nemají s ní problém, pro ně je úplně a zcela nepochopitelné, že někdo žádno víru nemá, to jim přijde děsně podezřelý a nebezpečný,
|
|
|
aky |
|
(6.9.2016 13:33:23) ...ale to otevřené přiznávání se k víře, Neboj sa, pokial veris vo vznasajuce sa fasirkove monstrum, uradnika to zaujimat nebude a nemusis mu to vesat na nos.
|
|
|
aky |
|
(6.9.2016 11:59:23) ....To, co popisuje COmmerce, je de fakto totalita, a zrovna v tomto bych předstírala jen velmi nerada. No to ma ale ta Commer nestastie, vzdy stretavat iba fanatikov a malomestiakov. Ja zijem v tej istej krajine, na vyznanie sa Ta pri prihlaseni sa k pobytu pytaju preto, lebo platis cirkvi, ktorej si clenom dane. Ked povies, ze neveris, uradnicky neomldievaju a vedia vyplnit prislusne okno vo formulari bez problemov a zodvihnuteho obocia ( moja skusenost a to som sa uz parkrat v ramci danej krajiny stahovala). Takze ziadne pokusy o prevzatie moci nabozenstvom nad sekularnym statom a tvorbu tajnych zoznamov o vyznani obyvatelov za tym nehladaj, nezavisle od toho, ako dramaticky to tu podava radio Commerjerevan.
|
aky |
|
(6.9.2016 12:17:06) ... A kam jde to příslušné procento nebo suma, když ta osoba je nevěřící? Nikam. Preco by mal niekto platit niekde povinne nejaku sumu len preto, ze si katolici financuju svoju cirkev?
|
aky |
|
(6.9.2016 12:29:20) ...Nevíš? Neviem presne, ale mozno kvoli poriadku a transparentnosti, to Nemci radi. Pre zaujimavost, nie vsetky cirkvi maju tie poplatky, byvala kolegyna bola v nejakej cirkvi ( bratskej?) a poplatky neplatila.
|
aky |
|
(6.9.2016 12:37:05) ..., že by člověk mohl tzv. odeslat část své daň. povinnosti prostřednictví fin. úřadu třeba na nějakou schválenou neziskovku a tak. Viem, co myslis, tak je to na Slovensku ( teda bolo, neviem ako teraz), toto je ale ine.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 20:59:12) Buchli,
přesně tak.
Přiznám se, že v běžným hovoru zaměňuju pojmy "ateista" a "agnostik", kdežto přesně by to asi bylo, že ateista věří, že bůh není, kdežto agnostik nevěří, že je, ani že není (jako ve smyslu, že by si byl jedním nebo druhým "jistej")
|
Alraune |
|
(5.9.2016 21:01:17) To mi připomíná ten Efelův vtip s kozama :) "Vsaďte na existenci ďábla. Pakliže není, nic neztratíte, pakliže je, získáte vše."
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:02:57) Alraune, dobrý, ale s jakejma kozama?
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:06:54) Tak to jsem agnostik, nevěřím v boha, ale nemůžu dokázat, že neexistuje.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:10:26) Já jsem taky agnostik, ale nemám potřebu dokazovat, že Bůh není, ani se vymezovat proti věřícím.
Když někdo doopravdy věří, tak je mi to sympatický a leccos zajímavýho se dá od těch lidí dovědět.
Navíc pokud oni věřej, tak ať je to ve skutečnosti jak chce, tak PRO NĚ ten Bůh existuje, a je to tak dobře.
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:14:17) tak ono teď se současným papežem, kterého uznávám jako člověka a filosofa, tak je to nějak snažší, za minulého mi to šlo nějak hůř a to jsem se byla tomu minulému podívat na rodný dům
|
|
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:17:33) Tak já jsem potkala spoustu fajn katolíků a evangelíků, kteří svou vírou opravdu žili, to se mi moc líbí, aniž bych měla jakékoli puzení je následovat.
Církev a věřící jsou dvě různé věci, jsou tam jen lidi a jako takoví jsou dobří i méně dobří. Posuzovat víru podle toho, že někteří věřící jsou pitomci, mi přijde jako nepochopení toho, o čem to celý je. Ale uznávám, že to člověka ovlivní, s jakejma lidma se v souvislosti s vírou setká.
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:20:39) to jo, ale když vrcholný představitel té církve, která se hlásí k té víře je někdo komu to myslí, tak je to prima,
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:24:47) Ja mam taky mezi znamymi verici ruzneho druhu, kteri mi nic nevnucuji a ja jim taky ne. Mezi ne pocitam i muslimy.
Na nabozenstvi mi silne vadi netolerance, usta plna ruzne lasky a chovani se uplne jinak, hnus, jak to ktere nabozenstvi ovlivnuje to ci ono a udupava sve "klienty" a dalsi, kteri s nimi ani nemaji nic spolecneho ruznym zpusobem, a ohani se nejakou tou bozi vuli jako omluvou, atd atd.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:26:28) Eudo,
přesně tak.
Náboženství lidí, kteří věří a který znám a vážím si jich, je hlavně jejich VNITŘNÍ záležitost, nikomu to neomlacujou o hlavu, ale jim samotným to pomáhá.
To se mi líbí a tak si myslím, že by to mělo být.
|
|
Drop |
|
(5.9.2016 21:27:28) tak na náboženství mně vadí jen jedno a to je to, co zmiňuješ, že si své hnusné chování člověk může nějak obhájit nebo vykoupit,
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:30:55) Commer, tak mně to kamarádi katolíci vysvětlovali vcelku logicky, že na tohle si Pámbu nehraje, jelikož do každýho vidí.
Jako že si to obhájí možná před lidma, ale před Bohem ne.
A to s tím vykoupením - to jsem zas pochopila tak, že když něco provedeš, tak byť by to bylo sebehorší a všichni lidi Tě kvůli tomu právem zavrhli, tak před Bohem máš pořád ještě šanci, když toho budeš upřímně litovat (a jestli je to opravdu upřímný, to lidi možná nepoznaj, ale Bůh jo).
|
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:34:14) Presene tak, Commer. A pak se hnusne muze chovat dal.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:36:34) Eudo,
před lidma jo, ale před Bohem ne.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:38:34) Jak receno, Kudlo, s tim bohem....
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:51:42) Co jak řečeno, s tím Bohem?
Přece když je někdo opravdu věřící, tak věří i tomu, že ho Bůh vidí i v tom, co se mu přes lidma podaří ututlat.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 21:57:03) "Přece když je někdo opravdu věřící, tak věří i tomu, že ho Bůh vidí i v tom, co se mu přes lidma podaří ututlat."
Kudlo, jak receno, mne je tohle srdecne uplne mimo, jak se tady vyjadruju neustale kolem dokola. Tak kdyz si to verej, tak si to verej.
Jinak, tak nak jim to vereni, ze buh neco vidi, nijak moc v konani neceho, co je zapotrebi tutlat, neprekazi.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 21:58:17) Eudo,
tak za předpokladu, že Bůh existuje, tak jim to nejpozdějc při posledním soudu spočítá.
|
Eudo |
|
(5.9.2016 22:01:04) Tak ja nepredpokladam, ze buh existuje, jak tu pisu porad dokola. A jeho neexistence mi vubec nebrani v nejakem tom slusnem chovani, kde nejsem nucena neco tutlat.
|
|
libik |
|
(5.9.2016 22:49:19) Křesťani nejsou žádní tutlači, mají naopak daleko větší svobodu. Představa, že jsme si pořídili Boha coby bachaře, je jedna z nejsrandovnějších.
|
Kudla2 |
|
(5.9.2016 22:53:54) v čem máte větší svobodu?
|
libik |
|
(6.9.2016 0:43:14) Kudla, jedná se o odpověď či připomínku k názoru, že křesťana Bůh vidí při nepravostech,takže nic neututlá, nejde o vzdych ála Strážná věž, nebudeme to spolu rozebírat, jo?
|
Kudla2 |
|
(6.9.2016 0:53:08) libiku, nechápu ani zbla, co tím myslíš.
Když se o tom nechceš bavit, tak OK, ale proč to teda nakusuješ?
A Strážnou věž si laskavě strč kamsi a tu svou hru na pronásledovaný křesťany taky, v tomhle s tebou fakt nejedu.
|
|
Kudla2 |
|
(6.9.2016 0:53:22) libiku, nechápu ani zbla, co tím myslíš.
Když se o tom nechceš bavit, tak OK, ale proč to teda nakusuješ?
A Strážnou věž si laskavě strč kamsi a tu svou hru na pronásledovaný křesťany taky, v tomhle s tebou fakt nejedu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(5.9.2016 21:30:19) Já nikoho věřícího neznám, možná jo, ale nemluví o tom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(5.9.2016 18:57:42) No dobře Valkýro a teď na férovku, kdyby se ti tvé dítě zeptalo, jak to máš s Bohem, řekneš mu asi zhruba to, cos napsala. A teď řekni, jestli to nějak hodnotí víru a věřící..
|
Žžena |
|
(5.9.2016 19:21:23) Ezokatolík (nebo ezolík?), život je pestrej
|
Alraune |
|
(5.9.2016 19:44:10) To má spousta lidí, že jedou částečně v křesťanstké mystice. Bílá magie je v podstatě jen o tom. A magie andělů... mimochodem, hodně populární a ideální pro lidi, kteří jsou nějak vázaní na křesťanství, minimálně zvykově a chtějí při tom čarovat.
|
|
|
|
|