Lei |
|
(6.9.2016 12:39:56) Neumím si představit nutit dítě, které o to apriori nestojí, ve smyslu, že v něm hudba vyvolává cosi podobné odporu . Předpokládám, že takové dítě má jiný zájem, který rozvíjí a ve kterém mu mohu pomoci ho nějak posouvat.
Naše holky si zpívají pořád, strkají mi prsty do kytary, piští do flétny, švagr hraje skvěle na kytaru i zpívá, líbí se jim to, prostě jim nabídnu, že půjdou něco zkusit samy .
Já jsem, zřejmě v té diskusi, kterou zmiňuješ, psala, že mne jako dospělou mrzí, že u nás doma možnost hrát na nástroj nikdy ani nepadla. A tak jsem se do ZUŠky přihlásila až jako dospělá. Ale chápu, že ne každý má to puzení, samozřejmě. Má sestra se učila hrát na kytaru povinně ve škole (pedagogická) a dnes na ni nesáhne, nepotřebuje to, přitom zpívá velmi dobře, mnohem lépe jak já. Jako teenagera mě strašně vztekalo, že si jen tak vystřihla I will always love you - čistě a suprově - a já krákala jak vrána. A teď mě napadá, kdyby naši zbystřili a dali ji aspoň na nějaké poškolní zpívání... Ale u nás neproběhlo prostě ani to nabídnutí.
(Naši nás ale naučili strašnou spoustu jiných věcí, takže jim to nijak nezazlívám, aby to tak nevyznělo...věnovali se nám moc )
Jsou-li dva lidi, kteří hudbu nijak neprožívají, tak asi dítě k hudbě směrovat nebudou, nevím. Ale v ideálním světě to považuji za součást základního vzdělání.
|
Monty |
|
(6.9.2016 12:41:31) "Jsou-li dva lidi, kteří hudbu nijak neprožívají, tak asi dítě k hudbě směrovat nebudou, nevím. Ale v ideálním světě to považuji za součást základního vzdělání."
Lei, a je "prožívání hudby" totéž, co hraní na nástroj?
|
Lei |
|
(6.9.2016 12:51:42) Monty, rodiče nemusí umět na něco hrát, aby dospěli k tomu, že by jejich dítě mohlo hrát na nějaký nástroj nebo zpívat, pokud to myslíš takhle. Samozřejmě, že "prožít" hudbu lze i bez aktivního hraní na nástroj .
|
Monty |
|
(6.9.2016 12:53:44) Lei, tak já se ptám PROČ. Jak bych k tomu měla dospět jakožto nehrající rodič. Přijde mi to podobný, jako kdybych sama uměla nakreslit max. domeček jedním tahem a předpokládala, že dítě musí malovat jako Rembrandt.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 12:57:08) Monty, já myslím, že je super na něco hrát. Stejně jako umět malovat. Stejně jako umět běhat. A k tomu bych řekl, že by mohla dospět většina rodičů docela jednoduše. O Rembrantovi, Paganínym a ani profesionálním hraní nikdo tady nepsal, takže polemizuješ jen sama se sebou.
|
Monty |
|
(6.9.2016 12:58:52) Z+2, jo, čekala jsem, kdo se té nadsázky chytne. Mně taky přijde fajn na něco hrát, když ten dotyčný sám chce a má k tomu vztah. Ale nepřijde mi fajn někoho nutit hrát, když o to sám nejeví zájem.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:01:37) Tak každý si pod pojmem nutit a nejeví zájem představuje něco jiného.
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.9.2016 13:04:25) Zetko,
je super umět na něco hrát atd., ALE musíš k tomu mít nějakej vztah.
Když ho nemáš, tak to dopadne jako ti lidi, co tu říkají "do toho mě nutili, to nenávidím". To nijak super není.
A taky nemusí člověk umět všechno, důležité je dát mu možnost (nikoli povinnost) k tomu přičuchnout, ne ho k tomu nutit, protože JÁ jsem se rozhodla, že je to potřeba.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:08:32) Já věřím na vnitřní motivaci. Ale i tu se dá z pozice rodiče budovat. A občasné nucení k tomu patří. Děti nutíme se mýt, čistit si zuby, studovat, zdravit ..... to vše je součást výchovy.
|
Kudla2 |
|
(6.9.2016 13:10:36) No, ale opravdu nutit je třeba k nezbytnému minimu (mytí, zuby, zdravení, studium), a hra na cokoli k tomu určitě nepatří.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:13:26) Kudlo, ale zase je to jinak, Ve skutečnosti i to mytí , zdravení není nutné. Navíc daleko víc než nutit k tomu je třeba ty děti přesvědčit, že to tak má být. Podobné je to s nástrojem na který začnou hrát. Co pro koho patří k základnímu minimu vzdělání svých dětí je samozřejmě velmi odlišné.
|
|
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:11:16) "Děti nutíme se mýt, čistit si zuby, studovat, zdravit ..... to vše je součást výchovy."
Z+2, jenže tady je řeč o volnočasový aktivitě. A podle mého názoru ke koníčkům nemá být nikdo nucen. Ty si má každý vybrat sám.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:16:09) No a jiní, většinou daleko úspěšnější si myslí něco jiného. Viz třeba Záhrobští, Kosteličovi, Zachovi...... Ono ve skutečnosti jde o drobné nuance o směřování a tak.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:19:50) Z+2, profesionální sportovci nesportují jen pro zábavu.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:21:44) Monty, ale to v dětství nikdo netuší. U hudby teda trošičku víc, ale u toho sportu se prostě neví kam to dotáhneš.
|
Alena |
|
(6.9.2016 13:24:46) Myslis ze jasny hudebni talent je rozeznatelny, ale sportovci talent ve svem oboru nepoznaji?
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:27:23) Ano. Ono je to složitější, ale ano.
|
Alena |
|
(6.9.2016 13:33:45) Nesmysl.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:26:31) Z+2, dobře, takže ty bys nadané dítě nutil hrát, i když by to samo odmítalo a nemělo k tomu žádný vztah?
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:29:54) Monty, problém je, že my dva se těžko shodneme na tom co znamená nutil a nemělo žádný vztah. Ale nenutil. Ale nejsem si vůbec jistý, že je to tak dobře.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.9.2016 13:39:35) Zetko,
no, ale to je taky sporný, viz Záhrobská a její spory s otcem.
Prostě vlastně nikdy nevíš, jestli je něco "dobře"
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:43:19) Kudlo, přesně. Nikdy to nevíš. I proto jsem ji tam napsal.
|
|
|
|
zerat |
|
(6.9.2016 13:16:10) Monty, ano, jenže odtud potud. Jsou děti, které vlastně neumí hrát vůbec na nic, protože jeden rok hrají na flétnu, druhý na kytaru, třetí na klavír... a pořád začínají od píky a nic. Myslím, že není špatné vést děti k tomu, že když se dají na vojnu, tak není dobré hned před brodem sundavat kalhoty. Starší dcera mívala období, kdy na flétnu hrát nechtěla, různě jsme ji motivovali v dobrém duchu když to nešlo jinak, tak jsme i hartusili... chtěli jsme, aby to hraní dotáhla aspoň k tomu, že ten nástroj opravdu bude ovládat - ne mistrovsky, ale že si dokáže zahrát vše, co bude potřebovat/ chtít. Abychom nevyhazovali peníze z okna jen za to, že si to dítě zkusí. Vždyť to nejsou malé peníze - nástroj něco stojí, stojan, noty, jedno pololetí je okolo 2000 Kč...
|
|
L+ 2m |
|
(6.9.2016 13:34:55) Monty, ty svého syna nikdy do něčeho "nenutíš"?
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:36:55) L+2, ne, do volnočasových aktivit ho opravdu nenutím.
|
L+ 2m |
|
(6.9.2016 13:41:22) a volnočasová aktivita u vás začíná posledním zvoněním ve škole?
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:42:27) L+2, ne, končí přípravou na školu doma. Vše ostatní je volný čas.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:45:08) Tvrdit u dítěte jehož rodiče nenutí se naučit násobilku, že součástí jeho povinností je domácí příprava do školy mi přijde hodně nadnesené.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:49:53) Z+2, nevím jak to chodí na škole, kde máš děti, ale na té, co chodí syn, se domácí úkoly z násobilky dávaly naposledy ve čtvrtý třídě.
|
|
|
|
Alena |
|
(6.9.2016 13:48:50) Krome domaci pripravya domacich prasamozrejme, a neznam nikoho kdo by to v okoli tak nemel.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:50:36) Aleno a já jsem přesvědčený, že tak jak tvrdíš to nemá nikdo a to včetně Tebe.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:54:16) Z+2, takže ty jsi přesvědčený o tom, že všichni lidé nutí děti do toho, aby ve svém volném čase dělaly to, co si přejí ti rodiče?
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:58:30) Monty, já jsem přesvědčený, že všichni rodiče děti občas nutí aby dělali to co rodiče chtějí.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:59:57) Z+2, v rámci jejich koníčků?
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 14:05:08) Tak já od dětí chci, aby se slušně chovali i v rámci jejích koníčků. A nakonec chci, aby se snažili a těch chci je spousta. Už tím, že ta chci vyjádřím je nutím. Protože jsou normální, tak mi samozřejmě chtějí udělat radost.
|
Monty |
|
(6.9.2016 14:06:26) Z+2, zas slyším svoji matku. Já třeba chci, aby bylo moje dítě v životě spokojený. Jaký bude nebo nebude mít koníčky je mi opravdu srdečně fuk. A hlavně jsem si ho nepořizovala proto, aby mi dělalo radost.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 14:09:52) No já jsem si děti kvůli radosti pořizoval. A zatím to funguje.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2016 14:17:13) Já taky. Aby můj život byl zajímavější, bohatší, radostnější. A je. Nějaká zanechaná genetická stopa mi je buřt.
|
|
|
. . |
|
(6.9.2016 15:18:38) Monty, "Já třeba chci, aby bylo moje dítě v životě spokojený."
no, to já jsem chtěla taky, a domnívám se, že oběma k životní spokojenosti přispívá i to, že umí hrát na nástroje (stejně jako umí řadu jiných věcí), mohou to kdykoli využít (ať jen pro sebe či v partě),
a ještě více jim přispívá to, že se dokáží přinutit dělat i věci, které je nebaví, v zájmu vzdálenějšího cíle. Znají to, mají vyzkoušeno, že to funguje.
Ovšem nechodily do hudebky "nutně". Chtěly. Kdybych hru na nástroj považovala sice za vhodnou, ale dětem by se příčila, tak by nechodily. To, že něco pokládám za prospěšné, vhodné a fajn neznamená, že to nutně musely děti dělat. Znamená to jen, že jsem jim to umožnila, vedla je k tomu, a případně je i podržela v obdobích, kdy jejich vůle slábla.
|
Monty |
|
(6.9.2016 15:19:47) Slupko, každý to má jinak. Ke spokojenosti mého dítěte výrazně přispívá to, že ho nikdo nenutí hrát na žádný nástroj.
|
. . |
|
(6.9.2016 15:23:32) Monty, jistě to má každý jinak (co vede jeho či jeho děti ke spokojenosti,
ale toto máme stejně. I ke spokojenosti mých dětí (v dětství i v jejich dospělosti) výrazně přispělo to, že je nikdo na žádný nástroj hrát nenutil.
|
|
|
. . |
|
(6.9.2016 15:29:54) Jentakj, předpoklad je, že na ten nástroj to dítě hrát chce. Obecně (jen tohle pololetí se mu to kryje s něčím zábavnějším). Nebo se věnovat určitému sportu. Nebo něco vystudovat, mít nějakou profesi. A cestou ho něco nebaví, musí se nutit i k těm činnostem, které ho nebaví, aby si pak mohlo užít ty výsledky. Třeba si s požitkem sjet sjezdovku poté, co překonám začátečnické pády a vypiluju techniku, s požitkem si zahrát skladbu na piáno poté, co přehraju iks nezábavných etud,...
Pokud ho roky ukrutně nebaví nástroj a nechce na něj z nějakých důvodů umět hrát, nemá tedy vzdálený (nebo "rámcový, celkový") cíl, tak na něj hrát nemá. To samozřejmě nedává smysl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2016 14:07:17) A ty jsi přesvědčená, že je správné, pokud dítě má talent, hrát chtělo samo a nastane situace, kdy se mu třeba nedaří nebo má krizi ( a ta situace skoro vždy nastane), aby s tím jen tak seklo? I když víš, že po překonání té krize mu vzroste sebevědomí, bude mít dobrý pocit, že to zvládlo a vlastně "povyroste"? Já si myslím, že je v životě dobré věci nevzdávat při prvním náznaku nějaké nepohody. Jenže to dítě nemá tu životní zkušenost, neví, co bude, až to překoná...Od toho je ten rodič, aby ho podpořil a řekl mu, že není vhodná doba s tím skoncovat.
|
Monty |
|
(6.9.2016 14:08:29) margotko, ale my tu nemluvíme o dítěti, který chtělo něco dělat samo, v tom je dost zásadní rozdíl.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2016 14:09:07) Jak to??
|
Monty |
|
(6.9.2016 14:11:19) margotko, ty to fakt nevnímáš? Rozdíl mezi tím, co sám chceš dělat a něčím, co vůbec dělat nechceš, ale musíš, protože si to přejí rodiče? Mmch., syn chtěl seknout s něčím, co dělá skoro deset let. Přemlouvala ho pouze jeho učitelka.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2016 14:14:42) Já myslela, že mluvíme všeobecně o dětech a nástroji. Kdyby moje dítě nechtělo vůbec, tak ho tam asi taky necpu. Ale oba chtěli, oba přišli s tím, že mají nadání a asi by se oba nezajímali o druhý nástroj, kdyby jim to tak nevyhovovalo. Ale jo, občas jsem jim cvičení připomínat musela, občas měli kecy, sem tam krizi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:36:55) Ne. A dle toho dopadly jeho přijmačky.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:39:26) Z+2, dovoluji si upozornit, že přijímačky i přesto udělal.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:41:59) Tvoje pojetí, že absolvování přijmaček a splnění dostatečných kriterií, znamená udělal přijmačky je zajímavé a obohacující.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:43:43) Z+2, to není moje pojetí, tak to stojí ve výsledkové listině. Jsou tam přijatí, nepřijatí a ti, co neprospěli.
|
|
|
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(6.9.2016 13:14:19) Přesně. Nějakou motivaci. Moje dcera třeba nerada počítá. Ale už teď na začátku 3. třídy ví, že pokud bude chtít dělat svůj vysněný obor, bude muset tu nechuť prolomit. Bez matiky se úplně vystudovat nedá. Ačkoliv teda naštěstí je soudná a není to technický obor. Takže si o prázdninách sama vzala cvičebnici a fakt počítala. Snad 2 hodiny v kuse, bez jakéhokoliv ovlivňování námi. To jsem opravdu ocenila.
|
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(6.9.2016 13:03:05) Monty, kdyby mala neprisla sama, tak ja osobne nedospeju k tomu ji nekam poslat. Ja ji ovsem nechtela poslat ani do peveckeho sboru, kam sama chtela. Dlouho jsem se domnivala, ze nema hudebni sluch. Ze ma asi hluch po manzelovi /nikdy se neprojevoval ani zazpivanim pisnicky stejne tak dcera/. Ac teda jsem zjistila, ze hluch nema ani jeden. Dite zpiva dokonce sola.
Ja bych rekla, ze to rodice muze napadnout v okamziku, kdy to dite treba pekne zpiva. A nebo jako u me kdysi ve skole /pry mam krasny hlas/ me v prvni tride ucitel /hral nam na housle/ doporucil hudebku, pry jsem nadana. Jenze...ja v te hudebce chtela hrat na klavir a oni mi nutili housle, coz jsem odmitla a celou hudebku vzdala. Zpivala jsem jen ve skolnim sboru. Ale uplne mi to stacilo.
|
|
. . |
|
(6.9.2016 13:03:28) Monty, "Jak bych k tomu měla dospět jakožto nehrající rodič." - no stejně, jako absolutně nesportovní rodič asi má jakýsi pojem o tom, že pohyb je zdravý.
Pokud dítě opravdu zušku nesnáší, no tak ho tam samozřejmě nikdo netlačí dýl, jak půl roku.
Nebo teda ještě se k tomu tady nikdo nepřiznal.
|
Monty |
|
(6.9.2016 13:04:18) Slupko, jo, pohyb je zdravý, ale řeč je o hraní na nástroj.
|
Lei |
|
(6.9.2016 13:09:46) Potrava pro duši, no .
|
|
Epepe |
|
(6.9.2016 13:11:52) Monty, a ono hraní na nástroj je taky zdravé. Možná i zdravější, než lecjaký pohyb.
|
Alena |
|
(6.9.2016 13:14:01) "Možná i zdravější, než lecjaký pohyb. " no tak to zase ne :) hrani muze byt hlavne velka radost a poteseni, ale pohyb to fakt nenahradi.
|
Z+2 |
|
(6.9.2016 13:19:18) Aleno, tak třeba hraní na dechové nástroje, pohyb z velké části nahradí.
|
|
|
|
. . |
|
(6.9.2016 13:16:25) Monty, hra na nástroj je taky zdravá. Již jsme tu psaly - bez tvé reakce, že jde o celkový rozvoj.
Kromě toho, že člověk tedy na ten nástroj umí, a je to tedy další dovednost, kterou může v životě využívat ať pouze ke své radosti či i k radosti druhých nebo i (třeba jen částečně či nepřímo) profesně. Prostě jak píše Zetko "je fajn umět na něco hrát", tak například co mě tak rychle napadá:
Hra na hudební nástroj
- rozvíjí mozek (příkladně jazykové a matematické schopnosti, o dalších jsem nečetla, ale izolované tyto dvě oblasti být nemohou),
- zlepšuje schopnost soustředění
- trénuje vůli - to je to "nucení" zvnějšku, které by mělo přejít ve vlastní schopnost "přinutit se" v dlouhodobějším zájmu přes momentální nechuť (přenáší se samozřejmě i do jiných oblastí, než cvičení na nástroj - např. studium, práce, jiné povinnosti a zájmy).
|
|
|
|
Lei |
|
(6.9.2016 13:06:49) Ale většina rodičů snad nepředpokládá, že jim z dítěte vyroste Mozart. Myslím, že takové talenty se prosadí samy a leckdy rodičům navzdory.
Co vede nehrající rodiče k tomu, aby daly dítě na hraní na nástroj...co já vím? Mohou si myslet že se to má...může to být třeba snaha trochu dítěti zorganizovat čas, aby se neflákalo...může je někdo z okolí upozornit, že dítě má talent...
Můj muž je talent na sporty, ale hudba a hraní na nástroje jdou zcela mimo něj, teda kvalitní hudbu umí ocenit a často mne udiví tím, čeho si všimne co se týče hudebního projevu třeba na koncertě...ale děti by sám od sebe na hudbu nedal, to vím. Chce, aby dělaly sport.
A pozor - tady je možná odpověď - já jsem nikdy žádný sport nedělala a jsem na ně silně levá. Přesto si myslím, že by se děti měly nějakému věnovat - opět podotýkám, pokud je to nebude deptat a nepůjdou přes odpor. A proč - protože disciplina, pravidelnost, podobně zaměření kamarádi, kondice - a taky zábava!, aby to nebyl jen dril. Rozhodně si nemyslím, že z dětí budou Boltové, přestože jsou v mém okolí lidé přesvědčeni, že o starší dceři ještě ve sportovním odvětví uslyší .
|
|
|
|