Konzerva |
|
(30.5.2017 15:19:48)
Učitelky, zajímalo by mě, jaký je váš názor na hodnocení (známkování) prací, které musejí dělat 2 popř. víc dětí. co když tomu jednomu dítěti na známce (nebo jiném hodnocení) nezáleží? Jak si s tím má to druhé dítě poradit? Podle mne není správné ani aby to udělalo všechno samo a to druhé se vezlo, ale ani aby dostalo špatnou známku, protože ten druhý nedělá - to je pak princip kolektivní viny. Jak má jedno dítě motivovat druhé, když to nedokážou ani jeho rodiče ani škola?
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(30.5.2017 15:26:29) Nejsem učitelka, ale jako dítě jsem to nesnášela.
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 15:27:26) Krasny tema! Osobne s nim uplne rozsahlou zkusenost nemam, predskolaci se spolecne kooperovat teprve uci. Takze jde o drobnejsi a kratke "ukoly". Ale podle mne by ucitel mel deti "ucit" i te pripravne fazi. Nejdrive jim dat praxi, tu zkusenost, jak si s tim poradit. A mel by mit prehled o tom, jak ktera skupinka funguje. Deti by mely mit moznost zpetne hodnotit celou akci, i s vyhradami - nelibilo se mi, ze Kuba nic nedelal. Dat hodnoceni projektu a osobni hodnoceni konkretnim detem....
|
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 15:29:05) Nejsem učitelka, ale už jsem se párkrát setkala se situací, že třeba 4 děti měly dělat projekt, ale opravdu pracovat na něm byly ochotné jen 2. Přitom ale neměly páky ani na to, jak ty druhé k tomu přimět, a mám podezření, že ani dostatečné "manažerské schopnosti", aby si neuzurpovaly právo rozhodovat (což zase mohlo ty druhé dva odradit).
Podle mě je to selhání toho kantora, protože jim zadá úkol, který je lidsky zcela nad jejich síly, nedá jim příslušné nástroje, jen ohodnotí případný neúspěch. Pak těm "tahounům", nechtějí-li dostat špatnou známku, nezbývá, než ve 2 odvést práci za 4, což je podle mě totálně špatně. Aspoň by jim tedy měl učitel říct, jak postupovat v takové situaci, pokud to ovšem sám ví, o čemž si dovoluji mírně zapochybovat.
|
K_at |
|
(30.5.2017 15:48:40) Kudlo, ja treba projekty vnimam u deti jako tu cestu. Ta mi pripada dulezitejsi. Tudiz makaji-li dve deti ze 4, mela bych mit moznost ocenit ono usili a zodpovednost tech 2, i kdyz treba praci nedodelaji - dodelaji v jinem terminu ci mensim rozsahu. Ty nemakacenky bych bud nehodnotila, nebo u starsich dala blboh znamku.
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 16:35:00) Kat, ověřila jsem si, že s tím nehodnocením je to kapku problém. Někteří vyčůránci radši nic dělat neb
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 16:42:14) Pardon, nějak jsem to odklikla omylem. Někteří vyčůránci nic raději dělat nebudou. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. A než dostat jedičku (hypoteticky, spíš dvojku nebo trojku) váhy jedna až tři - skupinová práce či referát.. podle toho, jak to uč. zařadí .. tak to radši nic a mají klid. A pak se snadno dostaneš k tomu, že bude dělat málokdo. Udělají to tři lidi ze třídy, musí to odprezentovat, zbytek ti tam bude zlobit.. Když jim dáš jinou práci, tak ti, co to udělali, to budou prezentovat jen tobě (učiteli). Snadno ztratí motivaci. A zvlášť u velkých dětí se ti může stát, že některé z nich takhle přistoupí ke všem úkolům a budou jim chybět známky do klasifikace. Jasně, vše se dá řešit, ale každé řešení má své ALE. A já se to snažím brát tak, aby se jim vyplatilo dělat dle svých možností a ne držet se hesla - Kdo nic nedělá, nic nezkazí.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 16:46:57) Tohle bych vnímal jako naprosté selhání pedagoga.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 16:49:41) "A já se to snažím brát tak, aby se jim vyplatilo dělat dle svých možností a ne držet se hesla - Kdo nic nedělá, nic nezkazí."
tohle bys pokládal za selhání?
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 16:53:21) Ne, to je vymezení se proti hlavnímu tématu přispěvku na který reaguji. Já logicky reaguji na to gro toho příspěvku.
|
|
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:13:24) Berto, ok, budou jim tedy chybet znamky. Misto projektu mohou psat, nechat se zkouset nebo neco jineho..... U mladsich deti - asi solova prace? Ukol, kde se neschovaji za nikoho.... Tam asi fakt individualni reseni dle typu ditete.
|
|
|
|
|
withep |
|
(30.5.2017 15:36:03) Ideálně neznámkovat vůbec . A když už, tak i tam, kde se běžně známkuje, se snad nemusí známkovat úplně všechno. Slovní zpětná vazba bude mít mnohem větší výpovědní hodnotu.
|
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 16:33:10) Je to těžké. Snažím se to, pokud to jde, udělat tak, že každý ve skupině má svou roli. A pak to skupina prezentuje tak, že každý jednotlivec představí svou část. Pokud se dohodnou na výměně rolí mezi sebou, nechám je. Ale pak už je to na nich, jak se s tím poperou. Musí ale splnit zadání a stanovený rozsah. Mám teď na jazyk slabší skupiny a jsem na druhém stupni ZŠ, takže opravdu projev úrovně A2 nemůžu očekávat (u mnoha ani v mateřském jazyce). Takže mají např. skupiny po pěti a každý má říci např. minimálně 3 věty (diferencuji podle schopností). Takže i každý ze skupiny může dostat jinou známku. Pracovat na přípravě spolu mohou, materiály, slovníky a net k dispozici mají, mohou se mnou konzultovat. Připraví si to, prezentují ZPAMĚTI další hodinu. Nakouknout při tom do papíru s poznámkami dovolím jen těm, co mají fakt trému, problém s ústním projevem .. atd. Nechci je zbytečně stresovat. S tím si zkušená učitelka jistě poradí.
|
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 16:43:46) Součástí kolektivní práce je i motivovat spolužáka k spolupráci. Osobně mám s hodnocením známkami problém obecně. Ale variant jak hodnotit i za podobné situace je spousta. A obecně, pokud k podobnému dochází, je to důsledek špatně vedené třídy a špatně kontrolovaného projektu. Společná práce by neměla být z pohledu učitele, jen o zadání a hodnocení, ale měl by mít přehled i o tom jak spolupráce v jednotlivých skupinách probíhá.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 16:48:54) A jaký máš prostředky jako dítě, abys spolužáka motivoval ke spolupráci?
Myslím, že nic moc. Můžeš ho přesvědčit, ale když se ti to nepodaří, tak co? Nemáš k dispozici žádný legální páky, jako má ten učitel. Proto to pokládám za dost nefér zadání.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 16:51:38) Svojí osobnost. Nikdy se mi nestalo, že by se mnou někdo nespolupracoval.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 16:56:15) No, a co když někdo nemá tak skvělou osobnost jako ty a je mu deset, má se jít proto kousnout?
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:09:49) Má se snažit, učit se komunikovat, hledat podporu u učitele. Z mého pohledu je škola i o učení se komunikace, interakce s ostatními. Nejen o daných předmětech.
|
Lexi. |
|
(30.5.2017 17:14:08) Samozřejmě, nácvik komunikace a interakcí s ostatními je ve škole vhodný. Jen se obávám, že většina učitelů se toto ani nesnaží učit, neb to učit neumí a prostě hodí děti do vody. Některé to zvládne, některé ne.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:34:51) Ano a to je to pedagogické selhání o kterém píšu.
|
|
|
|
|
Lexi. |
|
(30.5.2017 17:02:08) no jo, ale takovou osobnost nemá každý. A co mají dělat ti, kteří nejsou přirozenými vůdci? Do určité míry to jistě lze natrénovat, ale trvá to velmi dlouho a někdo to prostě nezvládne nikdy.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 17:03:02) Přesně tak.
Spoléhat se na to, že se z každého dítěte jen tak bez dalšího stane přirozený vůdce, je poněkud, ehm, pošetilé.
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:16:03) To vis, Zetko, ne kazde dite je tak schopne a fantasticke jako jsi byl ty.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 17:18:50) Kat
|
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:20:06) Já jsem tím spíš chtěl napsat, že za normálních okolností je jen minimum dětí co nechce spolupracovat. Z mého pohledu je to divné. Nekamarádské, nesportovní. Důsledek špatně vedené třídy i výchovy.
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:24:08) Z+2, ale houby. To přece s nějakým kamarádstvím vůbec nesouvisí, natož pak s "vedením třídy". Pokud je někdo líný lempl, tak s ním nehneš. Navíc ve skupině samých vůdčích typů by to reálně fungovalo ještě hůř, než když na to jeden hodí bobek a ostatní to udělají za něj.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:36:17) Hneš úplně s každým a s dětmi na základce , často velmi snadno.
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:37:43) Z+2, no a to si právě jen myslíš. Možná jsi měl štěstí, že ses s tím nikdy nesetkal. To je možné. Každopádně jiní lidé se s tím setkávají.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:39:19) Byl jsem i na vojně. Do klubu jsem bral děti vyřazené jinde, že jsou nezvladatelné. Nikdy to nebyla pravda. Jen někdy to bylo trošičku složitější.
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:40:22) Z+2, no, ale já třeba nepíšu o tom, že by byly ty děti nezvladatelné. Prostě jsou jen líné a kašlou na to.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 18:18:51) Monty. Tak, že motivovat děti co zůstanou na ZŠ a v Praze to platí speciálně, protože jich zůstáva nejmenší procento, je složité. O tom se tu píše stále a ty to neustále popíráš.
|
Monty |
|
(30.5.2017 18:21:24) Z+2, šmarjá, to už zase budeme rozebírat, jak zůstávají v Praze na druhém stupni jen samí špatní žáci? To tě ta blbost pořád ještě nepustíla?
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 18:25:50) Fakt, propad úrovně na ZŠ po odchodu gymnazistu, zvlášť v Praze , řešila před týdnem i v mediích odcházející ministryně školství. Asi jsem ji to nenakukal já.
|
Monty |
|
(30.5.2017 18:34:05) Z+2, nebudu vymlouvat nesmysly ani tobě, ani odcházející ministryni. Je mi tak nějak jedno, co si vy dva myslíte.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:44:21) Zetko, do jakeho klubu????
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:48:14) Sportovního. A mám s nimi několik 2. míst v republice. Spousta z těch problémovejch prošla nějakou reprezentací.
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:51:43) Zetko. To je jiste super. Fakt jo. Ale dokazes pochopit, ze skola a sportovni klub je uplne odlišne prostredi? Ze pozice trenera ci vedouciho zajmoveho krouzku je jaksi jina, nez pozice ucitele? Navic kluci proste slysi na sport - v obecne rovine - a slysi na chlapa vedouciho....
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:55:53) Kat, ale samozřejmě. Nikdo netvrdí, že je to stejné.
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 17:40:00) "hneš úplně s každým"
to fakt může říct jen někdo, kdo fakt netuší, nebo schválně provokuje.
|
|
|
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 17:25:08) Fakt? Přijeď se podívat. Máme mnoho dětí, kde právě rodiny nefungují, plus děti, které do dané třídy absolutně nepatří. Absence výchovy, nezájem, handicapy (nemluvím o tělesných), problémové chování, nízká motivace. Máme opravdu nahrazovat rodinu? Mám na to prostor, pravomoc atd.? Samozřejmě se učí vzájemné interakci, respektu, týmové práci.. ale je vidět, žes v poslední době neviděl hodinu na ZŠ.
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:33:37) Někdy před 14 dněmi jsem se byl podívat na hodinu u syna. Ale to se těžko srovnává. To uznávám. Tohle je u nás ve školách špatně zvládané a je to i o práci předchůdců. Skupinová práce se má učit už od první třídy. Osobně mám pocit, že jak s ní pracovat nemají u nás učitelé moc zvládnuté. Rodiče na ní nejsou moc zvyklí, takže jdou často proti směru jaký by byl potřeba. Ale vnímám ji jako důležitou součást výuky.
|
Kaipa |
|
(30.5.2017 17:42:56) 14 dněmi Zetko, ty fakt neumíš česky.
Skupinovou práci bych nehodnotila, nikdy to nemůže mít ani náznak objektivity.
|
Kaipa |
|
(30.5.2017 17:49:40) Copak u vás.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:35:32) Černá Berto, mám dítě na škole, kde problémy víceméně nejsou. Žádné děti ze sociálně vyloučených lokalit, žádné nezvladatelné děti s asistenty, celkem pohodová škola. Ale i tak na druhém stupni je ve třídě pár jedinců, co mají školu komplet na salámu a jediné, o co jim jakž takž jde je, aby nepropadli. Mít někoho takového v týmu je stoprocentní jistota, že za něj budou dělat ti druzí. A může to být stokrát jejich kamarád.
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 18:08:01) No právě, i tam to leckdy drhne. Vždyť si pamatuju i na sebe, ještě na gymplu jsme byli někdy tak líní, že jsme o....li, co se dalo. Když byl Z+2 na vojně, taky byla trochu jiná doba. Vidím rozdíl v tom, jaké byly děti ve škole před patnácti lety a teď. Teď jsem konkrétně ve své šestce ráda, že si při té skupinové práci nevjedou do vlasů, nezačnou se častovat - ty č....ku, demente... minulý týden mi u skupinové práce jeden chlapeček začal žvýkat kartičky a roztrhal obálku, ve který byly... jen proto, že mu ostatní nevyhověli zrovna v něčem. Ostatní mu začali nadávat.. s tím, že ho mám dát do jiný skupiny, ostatní děti se do toho vložily, že ani k nim ho nechtějí .. a bylo to "fakt fajn".
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 18:13:35) Ale to je o tom jak je třída vedená. To si nestěžuješ na ty děti, ale na sebe a na své předchůdkyně. Přesně od toho, aby jsi podobné situace korigovala jsi ve třídě. Tyhle věčné stížnosti na současnou generaci nemaj nejmenší smysl. U dětí platí, že se v různých situacích chovají jak jim dovolí ten kdo je má na starosti. I doma hodné děti budou u špatného učitele problematické.
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 18:22:34) Ale jistě. Jen mi tedy řekni, jak je možné, že tohle dělají i chlapům učitelům a to i těm, kteří mají v jiných hodinách klid. Já mám taky celkem dobře děti zmáknuté. Mám tolik sebereflexe, abych nejdřív hledala problém v sobě. Já jsem ta dospělá a mám mít rozum. Zetko, nepodceňuj mě tolik. :-D
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 18:26:16) Berto, jo. Chapu. Mam 2 deti, ktere ozvykaji cokoliv. Hracky, knihy, pastelky, kaminky, kapesnicky, obleceni, papir. Ozvykanou novou pomucku - behem jedineho otoceni se jinam, nez sedela dotycna prezvykavka. Jedno z toho uz diky bohu vyrusta. Ta mladsi - to je proste zviratko.
|
ČernáBerta |
|
(30.5.2017 18:35:24) Kat, to bych byla v klidu ... Můj Mates, kterému bude deset, taky ožvýkává.. nožičky od brýlí, tužky.. ale jen svoje.. když se soustředí. Tady ani nešlo tolik o to, že strčil do pusy kus papíru, ale šlo o to, že to byla půjčená pomůcka a taky důvody, proč to udělal. Dva dny na to málem hodil po někom židli. Protože jsem ho napomenula, když si nesli každý židli do kruhu, že budeme hrát hru, ať dává pozor a nenese ji nad hlavou, že úplně stačí ji zvednout kousek nad podlahu. Že takhle může někoho bouchnout. Naštval se a málem ji hodil do prostoru nad hlavy sedících dětí.
|
K_at |
|
(30.5.2017 18:39:01) Hele, ja jsem v klidu. Uz jo. Zneklidnim v pripade, ze ji vyndavam z pusy kaminek, koralek, kosticku. A kdyz nam ohlodala uplne nove hracky. Gazeni zidli jsme resily na podzim. To byly cca 3 tydny pekla - hysteraky x krat denne. Bez moznosti tomu nejak predchazet.
|
K_at |
|
(30.5.2017 18:39:59) Jine dite teda.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:25:43) Pozor!!!!! Pisu si do kalendare, ze Zet poprve pripustil vliv vychovy na skolni chování a jednani ditete!!!!!! Pratele, nemozne se stalo skutecnym.
|
|
|
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:17:47) Z+2, aniž bych chtěla pochybovat o síle tvé osobnosti, je třeba si uvědomit, že každý není dominantní extrovert a život není Příručka mladých svišťů. Takže v něm tvá jednoduchá schémata dost často nefungujou.
|
Kudla2 |
|
(30.5.2017 17:19:11) Monty
|
|
Z+2 |
|
(30.5.2017 17:22:54) Jasná nadsázka. Že to nepoberou Kat a Kudla je logické a i žádoucí, že se nezamyslíš ani ty je trochu škoda. No v každém případě v kontextu ostatních mých příspěvků v tématu, kde hledáš to jednoduché schéma?
|
Monty |
|
(30.5.2017 17:25:53) Z+2, v tvé utkvělé představě, že lze každého motivovat proti jeho vůli. Ale možná je to i tím, že máš ještě relativně malé děti.
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:27:10) Kde je ta nadsazka, prosim???? Jestli nahodou nebude problem na tve strane klavesnice, drahy. Ja mam intelekt a chapani celkem v poradku.
|
|
|
K_at |
|
(30.5.2017 17:23:42) Monty
|
|
|
|
|