Delete |
|
(26.1.2022 23:50:21) Ve fyzice tedy testy píšu i známkuji. V matematice taky. Všechno hlásím předem, v zadání mají body ke každé otázce. Ale i v těchto předmětech bych asi radši psala slovní hodnocení, i když by jich vlastně bylo 200 každé pololetí. Ale já bych to spala každý měsíc, na to stačí pár řádků pro každého, a v naukových předmětech se to pak z toho každoměsíčního hodnocení na konci pololetí celkem dobře skládá.
Ale protože musím mimo svou třídu známkovat, tak jsem si našla systém hodnocení, který mě aspoň neničí. Píšeme testy po každém tematickém celku, někdy celek rozdělím na menší části. Každý test je na 20 bodů, otázky a úkoly jsou různého druhu, vždy teoretické i početní, někde spojovačka, někde otevřená otázka, někde ano/ne, výběr odpovědí, prostě aby každý mohl nějaké body nasbírat. Obsahově se otázky a úkoly trochu překrývají, takže v nich jde najít odpověď i na něco jiného. Snažím se i stupňovat úroveň. Moje snaha je, aby z toho nešlo dostat pětku, ale rozhodně to nejsou "dávačky". Testů je tak pět do roka, což stačí na klasifikaci na konci pololetí, takže kdo nechce víc dělat, učí se jen na testy, kde termíny hlásím. Při nepodařeném výsledku je možno test opakovat. Ústně zkouším jen toho, u koho vím, že je v ústním projevu výrazně lepší než v těch testech (výjimky).
Pak ještě dávám pracovní listy. Jsou dobrovolné a pokud je někdo rovnou hodí do koše, jeho věc. Pracovní listy pokrývají většinou celé téma, takže se na jednom dá pracovat průběžně, mohou je vytáhnout, kdykoliv mají volnou chvilku, mohou si je vypracovat doma, použít jakýkoliv zdroj, pracovat ve dvojicích i skupinách. Opět úkoly různého druhu, za každý správně splněný je +, za 4 pluska jednička s váhou 4 (test má váhu 6). Z každého listu jde dostat 6 - 10 plusek. Ale když je tam nějaká chyba, třeba i jen chybějící jednotka, apod, opravím, vysvětlím (dopíšu), ale plus není. Do testů pak dávám někdy velmi podobné úlohy (co má taky člověk furt vymýšlet). Takže i když nezískají pluska, je to bonus v přípravě na testy. Získat 4 pluska z 10 se dá, navíc je pořád načítám, takže i kdyby udělali jen jedno cvičení z každého papíru (a některá jsou hodně jednoduchá), za pololetí to na 2 jedničky vyjde. Někdo jich má taky třeba 8, a to pak taky dobře kompenzuje náročnější testy. Odevzdávat mohou skoro kdykoliv, opravuju průběžně.
No a pak dávám "měsíční" (několikatýdenní) úkoly. Ty jsou na doma a většinou jde o nějaké praktické (ale mám i čistě početní, opět střídám, aby se zvýšila šance, že si každý něco najde). Většina je o provedení nějakého pokusu nebo vyrobení vlastního měřidla, se kterým pak provedou měření. Dostanou návod a kdykoliv si mohou přijít pro radu, ze začátku jim i předpřipravuju protokol. Nechci, aby to byl úkol pro rodiče, tam prosím jen o ochotu poskytnout nějaký materiál, třeba tři kapaliny na porovnání hustoty apod., jinak cílím na aktivitu dětí. Opět jde o dobrovolnou práci, hodnotím jen do stupně tři a to jen u těch, kterým by třeba jinak vyšla čtyřka a tohle jim může známku zlepšit. Práci je možné opravovat, kolikrát dítě potřebuje, takže se lze dopracovat k jedničce, protože vždy řeknu, v čem je problém a radím, kde třeba hledat nebo co udělat jinak. Tyto práce mají váhu 8.
Mám ověřeno, že kdo opravdu pracuje, tak i když není zrovna lumen a testy nedopadají nejlépe, dosahuje na pro něj uspokojivé známky. A zase někdo, komu to jde samo, tak nedojíždí na to, že se u nechce dělat něco, co je pro něj zbytečné, protože to umí a třeba ho to nezajímá.
Hodiny se pak snažím mít hodně praktické a procvičovací, aby to fakt nebylo závislé na tom, co dělají navíc. Prý je fyzika se mnou baví.
No a je na nich, do jaké míry nabízené možnosti využívají.
Ale stejně by pro mě bylo snazší tu jejich práci okomentovat pár větami, než se snažit zkrotit čísla tak, aby byli všichni spokojení.
|
Alena |
|
(27.1.2022 0:51:17) Delete, pro mne je nepochopitelny, jak vsechny ty peclive a promyslene pripravy stihas. Klobouk dolu.
|
Delete |
|
(27.1.2022 6:48:03) Aleno,
většina toho vzniká o hlavních prázdninách. Během roku si sem tam zapíšu nějaký nápad, jezdím na Elixír, jsem ve FB profesních skupinách. První dva týdny prázdnin většinou jen sedím a nedělám vůbec nic. Pak začnu pomalu s domácími resty a když jde všechno dobře, kolem půlky prázdnin mi to začne šrotovat a zapisuju, rozvíjím, cíleně hledám. Na konci srpna potřebuju mít (kvůli sobě a vnitřní pohodě) rozmyšlený celý následující školní rok ideálně tematicky a právě organizačně. Pak během roku postupně rozpracovávám jednotlivé týdny a dělám podrobné přípravy z hodiny na hodinu. Ta fyzika se "rodila" dva roky cíleně, před tím jsem ji už několik let učila s nějakou vizí, ale pořád to nebylo ono.
Jinak na každodenní přípravy potřebuji alespoň dvě hodiny každý den plus sobotu večer a noc a neděli celou (ale u mě je to od cca 15 hodin dál, ta celá neděle).
Zanedbávám domácnost, teď už většinu nechávám na holkách. Nedělám nic moc jiného než věci do školy, ale nevadí mi to, není to na úkor jiných zájmů, protože mě právě to vymýšlení, co a jak dělat, baví moc.
Jen teď s tím vším kolem covidu právě není čas vůbec na nic, ani na to vymýšlení něčeho, tak mi to už hodně chybí. Celý podzim a od začátku ledna zase jsou i víkendy jen o trasování pro KHS a telefonování s půlkou školy. A nově i o permanentním předělávání suplování, a přemlouvání rodičů. Na přípravy není čas . Jako mě baví i ta organizace školy, ale tohle už je moc a už není kde brát.
|
Monika |
|
(27.1.2022 7:02:20) Delete,taková fůra času,to bys měla nějak víc využít než "jen" pro své žáky,ne?Co vydat nějakou učebnici/cvičebních/pedagickou příručku ...? (Já tedy asi tuším,že by to bylo ještě víc práce a finanční přínos nicotný?)
|
Delete |
|
(27.1.2022 21:26:27) Moniko,
ne že bych o něčem nepřemýšlela.
Ale když nepočítám ten systém práce a hodnocení na fyziku, tak všechno, co dělám, je vesměs aplikace toho, co jsem sama někde četla, viděla, slyšela. Možná mám dar brát si a dávat to dohromady právě tak, jak je potřeba, ale původního tam není nic.
Třeba tu fyziku už jsem popisovala ve skupině fyzikářů, mělo to hodně , ale snad nikdo nenapsal, že by to taky tak zkusil. Protože ono jednotlivě to nemá ten kýžený efekt a jako celek to nemůže přebrat prakticky nikdo, protože se do toho promítá celá osobnost, osobitý styl. A kopírovat někoho v plném rozsahu, to je přesně to, co mně podobná osobnost nedokáže. Vezme jeden nápad a přetvoří k obrazu svému, ale to je tak vše. A když pak do toho vstoupí i faktory školy, jako je nastavení hodnocení v rámci školy a předmětu, protože ne vždy si může učitel nastavit to hodnocení, jak mu vyhovuje (u nás máme taky sjednocené váhy známek třeba pro test, samostatnou práci, referát....já to mám možnost ovlivnit, protože mám v kompetenci celou fyziku a na 6. a 7. ročníky mám "monopol", ale to není úplně obvyklé). Takže je praktičtější si vymyslet systém, který se hodí do konkrétních podmínek.
Takže sepisovat něco didaktického asi nemá moc smysl.
No a uvažovala jsem i o učebnicích jako takových, ale to by bylo spíš o vedení týmu, který by to dal do kupy po odborné stránce a naplnil mou didaktickou vizi o mezipředmětových učebnicích. A tam dojíždím na to, že nejsem lídr ani startér. Takže tohle by mi musel někdo manažersky rozjet a já bych to pak byla možná schopná zkoordinovat. Tak možná, až někdy nebude mít manžel co dělat (), tak si k tomu znovu sedneme. Sama jsem v tomto směru naprosto marná.
Vím, že by mě bavilo průvodcovat mladé začínající učitele nebo studenty (jednu zkušenost už mám a myslím, že se to docela povedlo), ale moje spolupráce s jakoukoliv ped. fakultou je dopředu vyloučena, protože nemám to správné vzdělání.
Jo a chodívala sem JENA, to je jeden z mých zdrojů a vzorů. Ta je navíc ještě i ten manažer. A bohužel nevím, že by něco napsala, i když třeba mě by její zkušenosti se zakládáním a vedením škol strašně zajímaly.
|
K_at |
|
(27.1.2022 21:39:19) Delete, ano, schopnost aplikovat a uzpůsobit viděné, čtené, nemá každý. Určitě mně to dělá problém. Já buď dělám přípravy a učím, nebo se učím a potom už zase nemám tu energii a schopnost to přenést. Což mě štve. Prostě v tom koloběhu věcí v práci mi chybí - konzultovat s někým stejně praštěným + aplikovat to té denní "rutiny".
|
Delete |
|
(27.1.2022 22:27:10) Kat,
tak můžeme konzultovat na FB, mám to puštěné pořád, takže jsem na příjmu a když mám nějaký prostoj, odpovídám.
O škole a učení můžu mluvit pořád, takže se neboj, že by mě to třeba obtěžovalo . Naopak, když mám absťák, zbytečně tu některým domácím narušuju jejich prostor.
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(27.1.2022 5:36:43) Delete, máš to krásně propracované. Klobouk dolů. Je mi líto, že moje dítě nepotkali na 1.stupni někoho jako ty.
|
Delete |
|
(27.1.2022 6:53:36) Kat,
ale tohle bylo o fyzice, tím zatěžuju 2. stupeň .
Na prvním stupni mě baví to, že se na nějaké známku můžu z vysoka víš co...tam se prostě učíme, akorát děti a rodiče se prý dohadují, kdy už teda konečně začne ta škola. Přitom já nejsem moc na hry a extra zábavu pro zábavu, není to o tom, že by si děti pořád jen hrálya nic nemusely.
|
K_at |
|
(27.1.2022 6:55:42) Delete, promiň. Ale já vím, že podobný přístup máš obecně ke všem předmětům. A i na 2.stupni bych ti ruce líbala. Dítě fyzikou netknuté, zcela nezajímavý předmět - v podání tehdejší školy.
|
|
|
|
|